گروه سیاسی: «جمعی از نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضاء برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین ایران و آمریکا هستند.»

این خبر که روز سه‌شنبه روی خروجی تلکس خبرگزاری‌ها قرار گرفت، درشرایطی با واکنش‌های متفاوت نمایندگان مواجه شد که فضای سیاسی کشور این روزها به شدت متأثر از انتشار خبر موافقت ایران برای مذاکره رسمی‌با آمریکا درباره مسائل مرتبط با عراق است و نظرات متفاوتی از جانب شخصیت‌ها و مقامات رسمی‌ازجمله نمایندگان مجلس در این خصوص ابراز می‌شود.

سه‌شنبه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌که به گزارش ایرنا در گفت‌وگو با خبرنگاران پارلمانی از آنان خواسته بود به نامش اشاره نکنند، تصریح کرد: جمعی از نمایندگان مجلس در حال جمع‌آوری ‌امضا برای طرح پیشنهادی تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا هستند.

وی افزود: سیدجلال حسینی،شکرالله عطارزاده، کمال دانشیار، اسماعیل گرامی‌مقدم، ناصر نصیری و نبی‌الله رودکی نمایندگان زنجان، بوشهر، بندر ماهشهر، بجنورد، گرمی‌و شیراز از جمله امضا کنندگان این طرح پیشنهادی هستند.

نصیری، نماینده گرمی‌ دراین‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از 15 نماینده مجلس این طرح پیشنهادی را امضا کرده اند.

قرار است این طرح به رئیس مجلس شورای اسلامی‌تقدیم شود.

موضوع موافقت ایران با درخواست آْمریکا مبنی بر مذاکره درباره عراق موضوعی است که ازجانب برخی مطبوعات داخلی نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و اتفاقا تعدادی از نمایندگان مجلس هم در گفت‌وگو با مطبوعات داخلی از جمله روزنامه جمهوری اسلامی‌از این تصمیم انتقاد کرده اند.

رضا طلایی نیک عضو کمیسیون امنیت ملی، حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس و حسین مظفر، نماینده تهران و عضو کمیسیون آموزش از جمله نمایندگانی هستند که در گفت‌وگو با این روزنامه از مذاکره با آمریکا درباره عراق انتقاد کرده اند.

سرمقاله‌نویس یکی از روزنامه‌های روز دوشنبه چاپ تهران هم این‌گونه نوشت: حقیقت این است که جمهوری اسلامی‌ایران و رژیم مستکبر آمریکا هیچ منافع مشترکی چه در موضوع عراق، چه درباره مسائل دیگر خاورمیانه و چه در ارتباط با چالش هسته‌ای ندارند و معلوم نیست در ازای امتیازاتی که عملاً آمریکا در صورت مذاکره به دست می‌آورد، چه چیزی نصیب طرف ایرانی می‌شود.

سرمقاله نویس این روزنامه همچنین به درخواست وزیرخارجه آمریکا مبنی بر اختصاص یک بودجه 109 میلیون دلاری برای تامین هزینه‌های حمایت از گروهک‌های برانداز در ایران، مقارن با برگزاری اجلاس شرم الشیخ اشاره می‌کند و می‌نویسد: آیا ما می‌خواهیم به آمریکا کمک کنیم تا مانند اژدهای یخ زده به آفتاب برسد و چون گرم شد و از انجماد و انقباض درآمد، خوی حیوانی خویش از سر گیرد. مسیر رفتن از عراق و پایان دادن به اشغالگری مشخص است. این امر، نیاز به مذاکره ندارد. ما قرار است چه کمکی بکنیم. قرار است چه امتیازی بدهیم و چه امتیازی بگیریم. آنها اگر حسن نیت داشتند، اساساً نباید اقدام به گروگان گیری از دیپلمات‌های ایرانی و شکنجه یکی از آنان می‌کردند.

حسین شریعتمداری، مدیر مسؤول روزنامه کیهان نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مبنی بر آمادگی برای مذاکره با آمریکا در بغداد بر سر مسایل عراق، با بیان اینکه مذاکره ایران با آمریکا خطایی بزرگ و استراتژیک است که اگر انجام پذیرد خسارت‌های ناگوار و جبران ناپذیری را برای ایران در پی خواهد داشت، ابراز عقیده کرد: معتقدم مذاکره با آمریکا دست دادن با شیطان و رقصیدن با گرگهاست.

وی ادامه داد: آمریکا مذاکره را فقط برای مذاکره می‌خواهد نه برای حل و فصل مسایل فیمابین و این نکته‌ای است که بارها در گذشته از سوی برخی بزرگان هم به آن اشاره شده است.

اهل گفت‌وگو

اما به هرحال مرتضی تمدن، عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس با حمایت از این رویکرد با بیان اینکه دلیلی ندارد از گفتگوها رویگردان باشیم، گفت: ما باید در عمل به دنیا ثابت کنیم که اهل گفتگو هستیم اما در عین حال نباید موضوعی به ما تحمیل شود.

به گزارش مهر، تمدن در حاشیه جلسه علنی روز گذشته در جمع خبرنگاران درباره پیشنهاد تشکیل گروه دوستی ایران و آمریکا، گفت: افرادی که این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند به معنای وطن فروشی و ارزش فروشی آنان نیست و ما می توانیم با تشکیل این گروه، درباره مسائلی که تاکنون موجب پایمال شدن حق ما شده است، گفتگو کنیم.

نماینده شهرکرد با بیان اینکه گاهی با زبان دولتها نمی توان همه مسائل را پیش برد، افزود: با زبانهای گروه‌های دوستی می توان برخی مسائل را مطرح کرد و قطعا در این راستا باید بحث ارزشهای نظام و عدم شنیدن حرف زور مورد توجه قرار گیرد. تمدن تاکید کرد: باید عزت، حکمت و مصلحت نظام در گفتگوها حفظ شود.

وی با بیان اینکه تشکیل گروه دوستی ایران و آمریکا درحد صحبت بوده گفت: اکنون هم آمریکا اصرار به صحبت و گفتگو با ایران را دارد و لذا باید مکانیزم‌های این گفتگو را به گونه ای طراحی کنیم که سازمان یافته و با اقتدار باشد.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس تصریح کرد: به عقیده من ضرری ندارد با مکانیزم‌های لازم به حرفهای آنان گوش فرا دهیم.

انتقاد نمایندگان

اما رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا از سوی عده‌ای از نمایندگان گفت: احتمالا این نمایندگان از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران اطلاعی ندارند.

به گزارش ایسنا علاءالدین بروجردی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: حدود مذاکرات آینده ایران و آمریکا فقط بحث عراق است و مشکلات ایران و آمریکا در این مذاکرات جایی ندارد، مگر این‌که آمریکائی‌ها گام‌های جدیدی بردارند. وی با بیان این‌که سیاست‌های کنونی آمریکا در قبال ایران خصمانه است، ادامه داد: تحریم‌های متعدد، حمله به نمایندگی ایران در عراق و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی از این نوع است.

نماینده بروجرد تصریح کرد: با توجه به مواضع آمریکا، زمینه‌ برای مذاکره فراهم نیست. بروجردی خاطرنشان کرد: آمریکا ده‌ها میلیون دلار برای مقابله با ایران به تصویب رسانده و مجلس این کشور مصوبات متعددی علیه ایران داشته است که به خاطر این تحریم‌ها ایران دو دهه در رنج بوده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: این روش‌ها خصمانه و غیرقابل قبول است و در چنین فضایی تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا به جا نیست.

دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی‌هم پس از اطلاع از جمع‌آوری امضا برای پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا گفت: این اقدام، خودباختگی و بسیار زشت است.

محمدرضا تابش در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در مذاکره با آمریکا نباید طوری عمل کنیم که احساس شود دچار خودباختگی و ضعف شده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که در مذاکره با آمریکا باید استراتژی مشخص داشته باشیم، ادامه داد: نباید در این مذاکره تنها به حل مسایل عراق اکتفا کرد بلکه باید این مذاکره همه‌جانبه و شامل مسائلی دیگر نظیر پرونده هسته‌ای ایران نیز شود.

تابش خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در مساله‌ افغانستان و در اجلاس بن از ایران امتیازاتی گرفتند و مسایل خود را حل کردند، اما مسایل ما همچنان باقی است.

محرومیت از نامزدی

اما در خبری دیگر، معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به رد فوریت لایحه اصلاح قانون انتخابات مجلس توسط نمایندگان گفت: اکنون موظفیم در انتخابات طبق قوانین موجود و اصلاحیه ای که نمایندگان بر قانون انتخابات مجلس داشتند عمل کنیم.

سید مجتبی ثمره‌هاشمی، مشاور ارشد رئیس جمهور و معاون سیاسی وزیر کشور در گفتگو با مهر، با بیان این مطلب اظهار داشت: دولت علاقه مند بود لایحه قانون اصلاح انتخابات مجلس به تصویب برسد ولی اکنون موظفیم طبق قوانین موجود و اصلاحیه ای که نمایندگان بر قانون انتخابات مجلس داشتند، عمل کنیم.

وی گفت: این قانون عده زیادی را برای نامزدی در انتخابات محروم می کند و این موضوع با حضور حداکثری منافات دارد.

تذکر درباره لایحه خدمات کشوری

محمد علی مقنیان، نماینده بیجار در جریان جلسه مجلس در یک تذکر آئین‌نامه‌ای از رئیس مجلس خواست لایحه اصلاح شده مدیریت خدمات کشوری توسط کمیسیون مشترک را به شورای نگهبان ارسال شود.

مقنیان با اشاره به اینکه لایحه مدیریت خدمات کشوری که در کمیسیون مشترک به تصویب رسید، بوسیله شورای نگهبان به مجلس بازگردانده‌ شد، گفت: این مصوبه درکمیسیون مشترک مورد بررسی قرار گرفته واصلاحات لازم انجام شده است، ولی هنوز رئیس مجلس این مصوبه اصلاح شده را امضاء نکرده است تا به شورای نگهبان ارسال شود.رئیس مجلس در پایان به مقنیان قول داد این مسئله را پیگیری کند.

رئیس مجلس مراکش در تهران

رئیس مجلس نمایندگان مراکش در رأس هیاتی پارلمانی دوشنبه شب در پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال رسمی‌رییس مجلس شورای اسلامی‌قرار گرفت.

غلامعلی حدادعادل در ابتدای این دیدار در پاسخ به این سوال که علت سفر رییس مجلس نمایندگان مراکش به ایران چیست، گفت: جناب دکتر عبدالواحد الراوی، رییس مجلس کشور مغرب به دعوت اینجانب میهمان مجلس شورای اسلامی‌ایران هستند و جمعی از نمایندگان مجلس کشور مغرب نیز برای دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در این سفر ایشان را همراهی می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی، سفر رییس مجلس نمایندگان کشور مغرب را گامی‌برای تحکیم روابط میان دو کشور عنوان کرد و افزود: دکتر عبدالواحد الراوی و هیات همراه در این سفر با مقامات ایرانی مذاکره می‌کنند و سفری به اصفهان نیز خواهند داشت؛ البته با توجه به روابط دیرینه‌ دو کشور و اهمیتی که کشور مغرب بر جهان اسلام دارد این سفر را مغتنم می‌دانیم و آن را گامی‌برای تحکیم روابط دو جانبه محسوب می‌کنیم.

کد خبر 22103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز