سمانه واحدی‌راد: در آستانه تشکیل دولت یازدهم، نمایندگان مجلس با اشاره به اولویت‌های دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، معتقد هستند که اولویت اول مردم، همان اولویت دولت است.

مجلس شورای اسلامی

ضمن اینکه نباید توقعات افکار عمومی از دولت منتخب را بالا برد، تدبیر برای رفع تحریم‌ها و بازگشت ثبات و آرامش به بازار در سایه کاهش تورم و رونق تولید ضروری است. دولت منتخب باید از ادامه کاهش ارزش پول ملی با کنترل بازار و مهار رکود اقتصادی جلوگیری کند و در عین حال اصلاح سیاست خارجی و فرهنگ را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

امید به تدبیر دولت یازدهم

«دولت را توصیه به شناخت واقعی از مشکلات مردم می‌کنم. مردم در تنگناهای اقتصادی قرار دارند و اوضاع معیشتی دهک‌های پایین جامعه اصلا مناسب نیست»؛ الهیار ملک‌شاهی نماینده مردم کوهدشت و رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان مطلب فوق ادامه داد: البته نباید توقع جامعه را از دولت آینده بالا برد. بیکاری و گرانی یک‌شبه به‌وجود نیامده که یک‌شبه بخواهد از بین برود. در‌عین حال مردم باید به تدبیر دولت یازدهم در حل مشکلات اقتصادی امیدوار باشند. دولت هم باید برنامه‌های خود برای مهار بیکاری و گرانی را هر چه زودتر اعلام کند و از همین حالا به کنترل نقدینگی و نرخ ارز بپردازد. درحال حاضر فاصله زیادی با رونق در بخش تولید وجود دارد و رکود در تولید به بیکاری دامن زده است. دولت آینده باید دستورالعمل مشخصی برای حل مشکل معیشت و تولید داشته باشد و از مجلس هم کمک بگیرد.

کابینه عدالت‌محور

حسن کامران با بیان اینکه تیم آینده اقتصادی دولت در عین هماهنگی باید عدالت‌محور بوده و به ساده زیستی توجه ویژه‌ای داشته باشد، به برخی شاخص‌های کابینه و دولت آینده روحانی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: نخستین نکته‌ای که دولت آقای روحانی باید در چینش کابینه خود مدنظر قرار دهد، جلوگیری از فامیل بازی و اولویت‌دادن به قوم و خویش‌هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: فامیل حتی اگر علامه دهر هم بود، نباید جایی در دولت داشته باشد زیرا با این حد از توانایی باید در سیستم گذشته جایی داشتند نه اینکه حالا که وابستگان آنها به قدرت رسیده‌اند، وارد سیستم شوند. نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: نکته دوم در کابینه آقای روحانی جلوگیری از سهم‌خواهی‌های دولت از مجلس و مجلس از دولت است چرا که خروجی اینگونه سهم‌خواهی‌ها، تنها فساد پنهان است. ساده‌زیستی نیز یکی دیگر از مسائلی است که باید در کابینه جدید مورد توجه قرار بگیرد. ساده‌زیستی از نکاتی است که مشی امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری است.

مجازات متناسب با جرم

عزت‌الله یوسفیان‌ملا با بیان اینکه جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت آینده است، گفت: دولت منتخب باید از ادامه کاهش ارزش پول ملی، با کنترل بازار و مهار رکود اقتصادی جلوگیری کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اصلاح اقتصادی مهم‌ترین اولویت سیاست داخلی دولت حسن روحانی است، افزود: وقتی سقوط ارزش پول ملی متوقف شود خودبه‌خود نرخ تورم پایین می‌آید و کاهش تورم به رونق تولید و افزایش اشتغال منجر می‌شود. از طرفی پارلمان از رئیس‌جمهور منتخب توقع دارد به وعده‌هایی که در مبارزات انتخاباتی‌اش داده عمل کند و به اصلاح وضعیت سیاست خارجی کشور اقدام کند. ما توقع سازش و مسامحه دولت با قدرت‌های جهانی را نداریم. فقط می‌خواهیم مجازات ما مطابق جرم باشد.

نماینده مردم آمل اظهارداشت: در حال حاضر مجازاتی که جامعه جهانی برای ایران با ادعای انحراف در برنامه هسته‌ای در قالب قطعنامه اعمال کرده است تناسبی با جرم ندارد. به قول خود دنیا ایران غنی‌سازی‌ 20درصد را ادامه می‌دهد و این درحالی است که قطعنامه‌هایی که تاکنون علیه ایران به تصویب رسیده است در حد مجازات کشوری است که درحال استفاده از بمب اتم است. وی ادامه داد: اگر دولت آقای روحانی بتواند با اقدامات مناسب مجازات را مطابق جرم کند، کاری مهم در عرصه سیاست خارجی انجام داده است.

حل با تدبیر مسئله تحریم‌ها

عباس قائد‌رحمت با بیان اینکه دولت نمی‌تواند با زوم‌کردن روی یک موضوع از سایر موضوعات و در واقع مشکلات جامعه غفلت کند، گفت: اگر تنها روی اقتصاد تکیه و فرهنگ را فراموش کنیم، صورت مسئله را پاک کرده‌ایم و اگر به مشکلات اجتماعی بدون توجه به سیاست بپردازیم حل مشکلات مقطعی خواهد بود.

نماینده مردم دورود و ازنا خاطرنشان ساخت: در عین حال دولت باید در اولویت‌بندی مشکلات موجود و رسیدگی به آنها اولویت ملت را درنظر بگیرد. اولویت مردم هم حل مشکلات اقتصادی قبل از فرهنگ و سیاست است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: پارلمان از دولت می‌خواهد که تورم و بیکاری را حل کند و این درحالی است که برای حل معضل گرانی رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری، قوا باید با هم همکاری داشته باشند.

وی همچنین گفت: ضمن اینکه خوش‌بین به حل مشکلات اقتصادی در کوتاه‌ترین زمان نیستم و معتقدم که سیاست‌های دولت تدبیر و امید، امید را به جامعه باز می‌گرداند. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: تا قبل از این بسیاری از مشکلات را به سوء‌‌مدیریت‌ها نسبت می‌دادند و حالا توقع داریم با تغییر دولت، به مسئله سوءمدیریت‌ها پایان داده شود و در عین حال موضوع تحریم‌ها با تدبیر دولت حل شود؛ چراکه بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه غرب علیه ایران است.

اولویت مردم، اولویت دولت باشد

نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت آینده باید اولویت اول مردم را در صدر برنامه‌هایش قرار دهد، گفت: تقاضای افکار عمومی از دولت آینده بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت است. در عین حال در کنار مسئله مهمی چون اشتغال نباید از فرهنگ غفلت شود. امروز قشر زیادی از مردم ایران نسبت به اوضاع فرهنگی جامعه گله‌مند هستند و اعتقاد بر این است که حل مشکل اقتصادی با نادیده‌گرفتن اوضاع فرهنگی امکان‌پذیر نیست. درحال حاضر لازم است که تجدیدنظری جدی بر اوضاع فرهنگی کشور انجام شود. رسمی‌ترین نهاد فرهنگی، یعنی وزارت ارشاد تا‌کنون برنامه روشن و دقیقی برای حل مشکلات فرهنگی نداشته و دچار روزمرگی است بنابراین بعد از مسائل اقتصادی و حل معیشت مردم، فرهنگ باید مورد توجه دولت آینده قرار بگیرد. ما نمی‌توانیم اقتصاد، فرهنگ و سیاست را در طول هم قرار دهیم این 3 موضوع را باید همزمان مورد توجه قرار داد.

مشکلات حوزه بیمه کشور

محسن صرامی فروشان، نماینده مردم خمینی‌شهر نیز با طرح این سؤال از رئیس‌جمهور منتخب که آیا مطلع هستید دستمزد فرهنگیان، کارمندان بهداشت، نیروی انتظامی و کارمندان دادگستری‌ها در خور‌ شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست، افزود: آیا برای جلوگیری از توزیع مواد‌مخدر در کشور مسئول وجود دارد که توزیع و ترویج این مواد زندگی برانداز به آسانی و حتی آسان‌تر از تهیه برنج، گوشت و تخم‌مرغ صورت می‌گیرد؟ نکند پشت پرده‌ها خبری است که ما نباید بدانیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات حوزه بیمه کشور بیان داشت: چه موقع بیمه‌ها می‌خواهند مسئله بهداشت، پیشگیری و درمان را جدی بگیرند؟ چرا معوقات بیمارستان‌های دولتی به‌موقع پرداخت نمی‌شود؟ سوءاستفاده از نجابت مردم تا کی؟ وی همچنین با اشاره به مشکلات بازنشستگان اضافه کرد: چرا با وجود تشکیل جلسات و پیگیری‌هایی متعدد، مشکل بازنشستگان فولاد، ذوب‌آهن و کارخانه سیمان همچنان باقی است؟

تعامل با جامعه بین‌الملل

مهدی دواتگری با تأکید بر اینکه نباید توقعات مردم را از دولت آینده بالا ببریم، گفت: مشکلاتی که در اقتصاد، سیاست و فرهنگ جامعه وجود دارد، یک‌شبه حل و فصل نخواهد شد. بنابراین بجاست که توقع افکار عمومی از دولت منتخب، حل مشکلات موجود در ظرف زمانی مشخصی باشد.

رئیس کمیته مطالبات ملی مجلس حل مشکلات اقتصادی و بهبود اوضاع معیشت مردم را اولویت اول دولت تدبیر و امید خواند و گفت: درحال حاضر برنامه‌هایی در صداو‌سیماپخش می‌شود که در آن از مردم سؤال می‌شود چه توقعی از دولت منتخب دارید. این حرکت ممکن است به توقعات مردم از دولت دامن بزند. ضمن اینکه نیت دولت، حل مشکلات موجود است باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که حل مشکلات در حوزه اقتصادی زمان‌بر است. رکود در تولید، بیکاری، تورم، نوسان قیمت‌ها و سیستم بانکی مختل شده بزرگ‌ترین مشکلات کشور در حوزه اقتصاد است که فاصله‌ای طولانی تا رسیدن به وضعیت مطلوب دارد. نماینده مردم مراغه ادامه داد: مشکلات کشور جدی است و دولت آینده باید در عین تعامل با جامعه بین‌الملل براساس 3 اصل حکمت، عزت و مصلحت، اقدام به حذف مقررات دست‌و‌پاگیری کند که عامل خارجی ضربه به اقتصاد داخلی است. اگر بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برداشته شود، قطعا حل مشکل گرانی و بیکاری آسان‌تر است.

کد خبر 221181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز