همشهری آنلاین: عربستان سعودی از زائران خواسته است دهان‌های‌شان در مکان‌های پرازدحام با ماسک بپوشانند تا از انتشار یک ویروس تنفسی مرگبار جلوگیری شود.

Saudi

چهار ماه دیگر شهر مقدس مکه میزبان میلیون‌ها زائر مسلمان برای مراسم سالانه حج است که در مکان‌های مقدسی مشابهی در یک زمان گرد هم می‌‌آیند. همچنین زائران دیگری در طول ماه رمضان که این هفته شروع شد به این کشور می‌‌‌آیند.

به گزارش سی ان ان خبرگزاری دولتی سعودی می‌گوید در چنین شرایطی بیشترین امکانات را برای دچار شدن و انتشار را برای ویروس عامل "نشانگان تنفسی خاورمیانه" (MERS) فراهم می‌کند که تا به حال عمدتا محدود به عربستان سعودی مانده است.

نشانگان تنفسی خاورمیانه بوسیله یک کوروناویروس ایجاد می‌شود که در دستگاه تنفسی مبتلایان جایگزین می‌شود.

بیش از نیمی از افرادی که تا به حال به این ویروس دچار شده‌اند، مرده‌اند؛ از 81 مورد عفونت با این ویروس 45 نفر فوت کرده‌اند. 66 مورد از کل موارد بیماری و 38 مورد مرگ و میر ناشی از آن در عربستان سعودی رخ داده است.

مراکز و کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید این بیماری عمدتا مردان سالمند را گرفتار می‌کند، و هنوز شواهد قطعی وجود ندارد که این ویروس ممکن است به یک همه‌گیری جهانی مانند بیماری سارس (نشانگان حاد تنفسی شدید) که ناشی از یک ویروس مشابه بود، بینجامد.

دولت سعودی به زائران توصیه می‌کند مناسک مذهبی خود را به اقدامات بهداشتی پیشگیرانه همراه کنند. این توصیه‌ها عمدتا شامل همان‌هایی است که برای توقف انتشار سرماخوردگی هم کاربرد دارد.

شستن دست‌ها با آب و صابون، به خصوص پس از عطسه و سرفه کردن؛ انداختن دستمال کاغذی استفاده شده در سطل زباله؛ لمس نکردن چشم، بینی و دهان خود در مکان‌های عمومی.

وزارت بهداشت عربستان همچنین از مردم خواسته است در مکان‌های شلوغ از ماسک تنفسی استفاده کنند.

این وزارت از افراد دچار نقصان دستگاه ایمنی خواسته است، فعلا از سفر به عربستان خودداری کنند. این افراد شامل مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا افراد دارای ویروس HIV می‌شود.

همچنین وزارت بهداشت عربستان سعودی از افراد خواسته است از عطسه کردن در صورت دیگران خودداری کنند.

کد خبر 223036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز