سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه حقوق بشر اروپا ضمن محکوم کردن ترکیه، در حکمی خواستار تغییر آیین نامه استفاده از گاز اشک آور از سوی پلیس این کشور شد.

دادگاه حقوق بشر اروپا ترکیه را محکوم کرد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، این دادگاه در رسیدگی به شکایت یک تبعه ترکیه از پلیس این کشور، بدلیل استفاده از گاز اشک آور در تظاهراتی در سال 2006 میلادی در شهر دیاربکر، این حکم را صادر کرد.

دادگاه حقوق بشر اروپا در حکم خود ضمن محکوم کردن ترکیه به پرداخت 15 هزار یورو به شاکی و 5 هزار یورو هزینه دادگاه از دولت آنکارا خواهان تجدید نظر در آیین نامه استفاده از گاز اشک آور از سوی نیروهای پلیس این کشور شد.

در این حکم با اشاره به اینکه استفاده نامتعارف و اشتباه از گاز اشک آور می تواند موجب زخمی شدن و یا مرگ معترضان شود، آمده است: نیروهای پلیس در پرتاب گازهای اشک آور باید این گازها را با احتساب حداقل 45 درجه به هوا پرتاب کنند.

دادگاه حقوق بشر اروپا از دولت ترکیه خواستار تجدید نظر در آیین نامه های استفاده پلیس از گاز اشک آور شد.

مساله استفاده نامتعارف پلیس ترکیه از گاز اشک آور و استفاده از آنها به عنوان یک سلاح مرگبار به دفعات از سوی مخالفین در ترکیه، بویژه بعد از سلسله تظاهرات اخیر مردمی در این کشور نیز مطرح شده است.

برخی از مخالفین خواهان ممنوعیت استفاده از گاز اشک آور از سوی پلیس شده و برخی دیگر نیز می گویند نیروهای پلیس با پرتاب مستقیم گاز اشک آور بسوی معترضین، موجب زخمی شدن آنها شده اند.

لازم به ذکر است حداقل دو نفر از معترضین مردمی در طول یکماه گذشته براثر اصابت گلوله های گازاشک آور بسوی آنان کشته شده اند.

کد خبر 223433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز