همشهری‌ آنلاین: تفاهم‌نامه همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با کمیسیون اوراق بهادار مالزی امروز شنبه 29 اردیبهشت 86 به امضای رؤسای این دو سازمان رسید.

با امضای این تفاهم‌نامه توسط علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران و خانم زرینه انور، رئیس کمیسیون بورس اوراق بهادار مالزی، دو بورس ایران و مالزی همکاری های گسترده ای را در زمینه های مختلف برای توسعه بازار دو کشور انجام خواهند داد.

در ابتدای این مراسم نمایندگان سه شرکت پتروشیمی اراک، صنایع ملی مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان برای آشنایی گروه مالزیایی از پتانسیل ها و ظرفیت های اقتصادی ایران، گزارشی از تولیدات، آمارهای مالی، میزان صادرات و برنامه های توسعه ای خود را ارائه کردند.

به گزارش اطلاع رسانی بورس تهران، تبادل اطلاعات، دانش تکنیکی و کارشناسی برای ارتقا بورس ها، توسعه زیر ساخت بازار با هدف ایجاد رشد بالقوه برای هر دو سازمان، انتشار اطلاعات مربوط به بازار دو کشور و نیز به مشارکت گذاشتن اطلاعات مورد انتفاع و علاقه دو طرف، همکاری جهت توسعه نقدینگی در بازارهای اوراق بهادار ایران و مالزی همراه با معرفی منافع سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه از مهم ترین بخش های این تفاهم نامه است.

بررسی امکان ایجاد اتحاد استراتژیک بین دو کشور و نحوه ورود شرکت ها در این دو بورس، برگزاری دوره های آموزشی و برقراری همکاری متقابل و تبادل اطلاعات برای اطیمنان از مطابقت با قوانین و مقررات هر دو کشور از دیگر موارد این تفاهم نامه همکاری است.

کریس عزمان عبداله مدیر اجرایی بخش ناشران و سرمایه گذاری ها و نیک راسلین نیک جعفر رییس بازار سرمایه اسلامی مالزی در این سفر انور را همراهی می کنند.

پس از امضای این تفاهم نامه، انور به همراه مقامات مالزیایی با حضور در تالار بورس و اوراق بهادار تهران از نزدیک در جریان نحوه داد و ستد در این تالار قرار گرفتند.

پیوند بورس‌ ایران با بورس‌های بین المللی

علی صالح آبادی، رییس سازمان بورس تهران  امضای تفاهم نامه همکاری با بورس مالزی را گام مهمی برای حضور ایران در بازارهای بین المللی دانست.

وی گفت: بدون شک امضای این تفاهم نامه همکاری، سرآغاز گسترش مناسبات ایران با سایر کشورها خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: انعقاد این تفاهم نامه می تواند بورس ایران را با بورس های بین الملی پیوند زده و شرایط را برای حضور شرکت های ایرانی در این بورس ها فراهم کند.

وی اضافه کرد: مذاکرات مقدماتی برای انعقاد این تفاهم نامه همکاری سال گذشته در کوالالامپور مالزی در راستای سفر نمایندگان ایران به کوالالامپور و ابراز تمایل طرف مالزیایی انجام و مقرر شد که این تفاهم نامه در تهران به امضای دو طرف برسد.

رئیس سازمان بورس تهران همچنین ایجاد تبادل اطلاعات فنی و ابزارهای مالی، پذیرش متقابل سهام در بورس‌ها، ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌های مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی، توسعه زیر ساخت‌های بازار را از مهم‌ترین مفاد این تفاهم نامه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی، شرکت‌های بزرگ کشور در آینده نزدیک وارد بورس خواهند شد، افزود: این شرکت‌ها می‌توانند با رعایت معیارهای پذیرش بورس‌های خارجی در عرصه‌های بین‌المللی حضور یابند.

صالح‌آبادی همچنین در مورد پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس مالزی گفت: شرکت‌هایی که پتانسیل ورود در بورس این کشور را داشته باشند به کمیسیون اوراق بهادار مالزی معرفی خواهند شد تا آنها پس از پشت سر گذاشتن مراحل پذیرش، فعالیت خود را در این بورس آغاز کنند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های مالزیایی هم که سنخیت و معیارهای بازار سرمایه ایران را داشته باشند می‌توانند وارد بورس تهران شوند.

وی در مورد دلایل همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار با مالزی گفت: این کشور پیشرفت‌های خوبی را در سال‌های اخیر داشته به طوری‌که هم اکنون ارزش بازار سرمایه مالزی 330 میلیارد دلار است.

صالح‌آبادی مشابهت‌های فرهنگی، روابط سیاسی مطلوب و شباهت‌های فراوان بازار بورس و نرم افزار دو کشور را از دیگر دلایل انتخاب مالزی برای ایجاد همکاری‌های مشترک عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه نخستین همکاری خارجی سازمان بورس و اوراق بهادار است، اظهار داشت: این سازمان با توجه به قانون جدید بازار اوراق بهادار، تنها یک سال است که شکل گرفته‌است.

وی ادامه داد: در گذشته سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران تفاهم‌نامه‌ای را با بورس بحرین امضا کرده‌بود که تبادل نظر و برگزاری دوره‌های آموزشی را می‌توان از اصلی‌ترین مفاد آن تفاهم‌نامه نام برد. اما تفاهم‌نامه سازمان بورس تهران با کمیسیون اوراق بهادار مالزی ماهیت متفاوتی دارد، به گونه‌ای که حوزه‌های بسیاری را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مراحل اجرایی این تفاهم‌نامه از امروز آغاز می‌شود و این سازمان در آینده نزدیک رسانه‌ها را در جریان مراحل اجرایی این تفاهم‌نامه قرار خواهد داد.

کد خبر 22389

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز