گروه ادب و هنر: پس از گمانه‌زنی‌های متعدد به‌نظر می‌رسد که در نهایت حسن روحانی به حضور علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رضایت داده است.

علی جنتی - محمدعلی زم


علی جنتی نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها انتخاب خود به‌عنوان وزیر ارشاد را تأیید و چنین عنوان کرده که رئیس‌جمهور منتخب از وی خواسته تا برنامه‌های خود را برای این وزارتخانه ارائه دهد. جنتی همچنین اعلام کرده که نظراتش با دیدگاه‌های موجود و حاکم بر وزارت ارشاد متفاوت است.

در شرایطی که انتخاب علی جنتی برای پست وزارت ارشاد قطعی به‌نظر می‌رسد، گفته می‌شود محمدعلی زم گزینه اصلی جنتی برای ریاست سازمان سینمایی کشور است که پیش از این نامش به‌عنوان گزینه وزارت ارشاد نیز مطرح بود. زم رئیس اسبق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از روحانیون نزدیک به حسن روحانی و از دوستان قدیمی علی جنتی است. می‌گویند اگر زم به ریاست سازمان سینمایی کشور برسد، شرایط خیلی هم برای طیف خانه سینما مطلوب نخواهد شد. سینماگران نزدیک به محمدعلی زم چهره‌هایی چون جمال ساداتیان تهیه‌کننده «به رنگ ارغوان» هستند که جزو طیف روشنفکر اتحادیه تهیه‌کنندگان محسوب می‌شوند. به همین دلیل می‌گویند اگر زم به سازمان سینمایی برود این اتفاق برای سینماگرانی که این روزها حوزه هنری را آشیانه امن خود کرده‌اند، خیلی مطلوب نخواهد بود.

از سوی دیگر اما اغلب طیف خانه سینمایی‌ها از فرهاد توحیدی و عسگرپور گرفته تا کمال تبریزی و احمدرضا درویش و مجتبی راعی در زمان حضور زم در حوزه هنری با این نهاد همکاری تنگاتنگی داشتند؛ هرچند در یک دهه اخیر رابطه میان این سینماگران و محمدعلی زم زیاد گرم نبوده است. هنوز خبری از بقیه همکاران علی جنتی در وزارت ارشاد منتشر نشده است. علی جنتی فرزند ارشد آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان است. وی از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب به مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخت. برخی مسئولیت‌های جنتی در سال‌های پس از انقلاب به شرح زیر است: ریاست صدا و سیمای استان خوزستان در سال59، ریاست دفتر اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس وقت در سال67، معاون امور بین‌الملل وزارت ارشاد از سال 71 تا 77، مسئول کمیته فرهنگی دبیرخانه شورای عالی امنیت از 81 تا 84، استاندار خراسان، سفیر ایران در کویت و مشاور مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. پیش از علی جنتی رسانه‌ها از احتمال حضور این چهره‌ها برای پست وزارت ارشاد خبر داده بودند: احمد مسجدجامعی، علی مطهری، حجت‌الاسلام علی عسگری، حجت‌الاسلام محمد مقدم، حجت‌الاسلام علی گرامیان، سیدرضا صالحی امیری، حسام‌الدین آشنا و سیدمحمد بهشتی. براساس شواهد موجود به نظر می‌رسد که انتخاب علی جنتی برای پست وزارت ارشاد را باید قطعی دانست.
حضور جنتی در مراسم یادبود استادمحمد مراسم یادبود سومین روز درگذشت مرحوم محمود استادمحمد در حالی برگزار شد که علی جنتی، گزینه احتمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه حضور داشت. به گزارش ایسنا، این برنامه عصر هفتم مرداد با حضور جمعی از هنرمندان و همینطور علی جنتی و علی دایی، در مسجد حجت‌بن‌الحسن(عج) برگزار شد. گفتنی است، مراسم بزرگداشت هفتمین شب درگذشت شادروان محمود استادمحمد، روز پنجشنبه، دهم مرداد از ساعت 18تا 20در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود.

کد خبر 225288

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز