عبدالامیر عرفی افزود: با توجه به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال تحصیلی 92-91 عملیاتی شد و پایه ششم در ابتدایی استقرار یافت، ضروری بود یک نقد درونی در سیستم آموزشی ششم ابتدایی صورت بگیرد. وی ادامه داد: بر همین اساس برای نخستین بار چگونگی اجرای پایه ششم براساس ارزیابیهایی که از نتایج امتحانات این پایه حاصل شده، مورد ارزیابی قرار گرفت.
عرفی ادامه داد: با توجه به اینکه امتحانات پایه ششم ابتدایی بهصورت هماهنگ منطقهای انجام میشود، امتحانات پایه پنجم در هر یک از مدارس و توسط معلمان انجام میشود، اما نتایج این تحقیق، عملکرد آموزشی پایه ششم را نشان میدهد. رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: نتایج این تحقیق نشان داد میانگین معدل خردادماه دانشآموزان پایه ششم 17.87است که سطح بالایی را نشان میدهد و براساس این تحقیق، 98درصد دانشآموزان پایه ششم در خردادماه شرایط ارتقا به پایه بالاتر را احراز کردهاند. عرفی ادامه داد: این میزان آمار در پایه پنجم کمتر است.