گروه دانش و سلامت: چهاردهمین جلسه شورای راهبردی سلامت شهری در دفتر وزیر بهداشت برگزار شد.

سلامت جشن

در این جلسه که دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر قالیباف شهردار تهران، دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر زالی رئیس‌کل نظام پزشکی کشور، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دکتر صدر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، دکتر ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری و چند نفر از صاحب‌نظران بخش سلامت کشور حضور داشتند، ابتدا دکتر مرندی رئیس شورای راهبردی سلامت شهری گزارشی از اقدامات شورا را بیان کرد.

وی اقدامات شهرداری تهران را طی سال‌های گذشته در تشکیل شورای سلامت با حضور نخبگان بخش سلامت و نمایندگان دستگاه‌های متولی، امری مهم و در خور تقدیر دانست و بیان کرد که شهرداری تهران و دکتر قالیباف داوطلبانه و براساس دغدغه‌ای که برای سلامت شهر و شهروندان داشته‌اند ساختارهای مناسبی را ایجاد و فعالیت‌های ارزشمندی را اجرا و همواره از متولیان و متخصصان بخش سلامت هم دعوت به همراهی کرده‌اند. وی در ادامه از حضور جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین صدر حسینی در جلسه و اعلام آمادگی قوه قضاییه برای توجه به بحث پیشگیری و ارتقای سلامت اجتماعی تشکر کرد و آمادگی شورا را برای تقویت و همکاری با قوه قضاییه و دیگر بخش‌ها جهت دستیابی به اهداف سلامت جامعه به‌خصوص از ابعاد اجتماعی و معنوی متذکر شد.

سیدهادی ایازی معاون اجتماعی شهرداری تهران نیز در این جلسه، از راه‌اندازی 400خانه سلامت و ایجاد 3هزارو740 کانون اجتماعی حوزه سلامت با 220هزار عضو در تهران خبر داد و گفت: شهرداری تهران و دکتر قالیباف اداره کل سلامت را با رویکرد سلامت اجتماعی ایجاد کردند که موجب احیا و ارتقای نقش عوامل اجتماعی سلامت، مرکز اعتبارات جامعه محور (CBI) و ایجاد 374محله سلامت، ایجاد شبکه رابطان سلامت، کانون‌های اجتماعی سلامت به تعداد 3هزار و 740کانون، ایجاد 22مرکز فرآموز، ایجاد پارلمان محلی و متعاقب آن انتخاب مدیران محله، ایجاد کارگروه‌های تخصصی بهداشتی و محیط‌زیست شهری در کلانشهر تهران شده است.

ایازی ادامه داد: هم‌اکنون هر محله شهری در تهران حداقل یک‌خانه‌سلامت و سلامت‌یار دارد و در پورتال محلات شهر تهران به آدرس www.mytehran.ir تمامی مشخصات این خانه‌ها و مدیران محله و اعضای آن به همراه کارکردهای آنان ثبت شده است. وی تهران را دارای بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی سلامت در کشور دانست و بیان داشت: هم‌اکنون کانون‌هایی که ایجاد شده است هر کدام در هر موضوعی که دارند هزاران عضو فعال دارند. به‌عنوان مثال کانون جوانان 30هزار عضو، کانون معلولان 8هزار عضو، کانون پیشگیری از دیابت 22هزار عضو، کانون خادمان سلامت 11621عضو، کانون پیشگیری از چاقی 18500عضو، کانون سالمندان 58هزار عضو و کانون اهدا‌کنندگان خون 16993عضو دارند و 30درصد اهدا‌کنندگان خون در تهران را تشکیل می‌دهند.

در ادامه گزارش طرح عدالت در شهر که از سال87 در شهرداری تهران شروع شده است توسط دکتر واعظ مهدوی ارائه شد. همچنین حجت‌الاسلام صدر معاون اموراجتماعی قوه قضاییه ضمن تشکر از دکتر قالیباف درخصوص اقدامات ارزشمند سلامت محور شهرداری به بیان رویکرد قوه قضاییه و اهتمام آن به مباحث پیشگیری از آسیب‌ها و جرائم و ارتقای سلامت اجتماعی پرداخت و خواستار مشارکت و همکاری شهرداری تهران و وزارت بهداشت و مجلس و همه ذی‌نفعان سلامت اجتماعی برای رسیدن به اهداف مورد نظر شد.

سپس دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی و عضو شورای راهبردی سلامت شهری هم ضمن تشکر از توجه دکتر قالیباف و همکارانشان به سلامت شهر، همکاری مجدد وزارت بهداشت با شهرداری تهران برای انجام پایلوت مدل سیستم ارجاع نظام سلامت شهری که قبلا توسط شورای راهبردی در منطقه9 شهرداری شروع شده بود که به لحاظ سیاسی دچارتوقف شده بود را خواستار شد. دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بیان داشت که قبلا با فعالیت‌های سلامت شهرداری تهران آشنا بوده است ولی با گزارش ارائه شده و اطلاع از این حجم گسترده خدمات و این شبکه‌ها و ساختارهای ایجاد شده برای سلامت شهر، باید به دکتر قالیباف تبریک گفت و لازم است دوستان در رسانه‌ها و صداوسیما این کارهای خوب را بیشتر معرفی کنند.
همچنین درادامه دکتر قاضی‌زاده نماینده مجلس، دکتر گلمکانی، دکتر ملک افضلی، دکتر طباطبایی، دکتر اسدی لاری، دکتر زنگانه، دکتر امامی رضوی و خانم دکتر رخشانی دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

سپس دکتر قالیباف اظهار داشت: برای ارتقای واقعی سلامت در جامعه فارغ از چهارچوب‌های لازم و بخشنامه‌ها و مقررات اداری لازم است یک تفاهم اخلاقی شکل بگیرد و در این مسیر متولیان نظام سلامت را که امروز درگیر پاسخگویی به نیازهای فوری جامعه و دارو و درمان هستند یاری کنیم. وی افزود: در مباحث سلامت اجتماعی و آسیب‌ها نیز شهرداری بنا بر دغدغه و احساس نیازی که وجود داشت اقدامات مناسبی انجام داده و سازمانی مستقل را برای این مهم ایجاد کرده و آماده است که تمامی توان و تجربه خود را همراه و در کنار دیگر بخش‌ها به‌خصوص قوه قضاییه و وزارت بهداشت قرار دهد تا همه با هم فرصتی را برای خدمت واقعی به مردم فراهم سازیم.

در پایان دکتر هاشمی وزیر بهداشت هم ضمن تشکر از رئیس و اعضای شورای راهبردی و همچنین تشکر از حضور معاون قوه قضاییه در این جلسه از همت و تلاش دکتر قالیباف و همکارانشان در جهت توسعه جامع شهر و اهتمام ویژه به سلامت شهر و شهروندان تقدیر و تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که دکتر قالیباف همچنان در 4سال آینده به‌عنوان شهردار پایتخت زمینه همکاری مشترک بین وزارتخانه و شهرداری را در حوزه سلامت فراهم کنند.

کد خبر 229093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز