گروه شهری: مراسم تست سرد بخش جنوبی خط۳ متروی تهران به طول ۱۲کیلومتر روز گذشته با حضور شهردار تهران انجام شد.

قالیباف

این درحالی است که طبق آمار موجود روند توسعه شبکه متروی تهران در 8 سال اخیر با وجود تحریم‌های دولتی و مشکلات تأمین اعتبارات محقق شده است. اما دیروز در مراسم تست سرد بخش جنوبی خط3 مترو، سخنان شهردار تهران خبرنگاران و سایر مدعوین این مراسم را تحت تأثیر قرار داد.

نه تنها همه کسانی که از نزدیک طی 8سال اخیر با شهردار تهران در ارتباطند بلکه حتی به اعتراف خود قالیباف تا دیروز هرگز چنین ادبیاتی در گفتارش به‌کار نرفته بود.روی سخن شهردار تهران دیروز با کسانی بود که از نظر وی نان به نرخ روز خورند و در حوزه کار و فعالیت بحث‌های تند سیاسی و انتخاباتی را دخالت می‌دهند.

مسائل کشور با فرهنگ جهادی حل می‌شود

قالیباف با خطاب قرار دادن کسانی که وی را متهم به مدیریت کارگاهی می‌کنند، گفت: ما به این شیوه مدیریت جهادی می‌گوییم نه کارگاهی، همیشه گفتیم از وظایف ذاتی ما توجه به پروژه‌های عمرانی و خدماتی است و به همین دلیل ظرف 8سال اخیر با همراهی شورای شهر تهران پروژه‌های بزرگ در مقیاس‌های فراملی را در شهر به اجرا درآوریم که از جهت کیفیت، قیمت تمام‌شده و زمان اجرا بهترین هستند.

وی در این‌باره به احداث بوستان ولایت، خط3 مترو، بزرگراه امام علی، یادگار امام، تونل رسالت، پل صدر - نیایش، تونل توحید و دریاچه شهدای خلیج فارس و... اشاره کرد و گفت: این شیوه مدیریت جهادی است و من به آن افتخار می‌کنم و معتقدم این فرهنگ را انقلاب و اسلام برای ما فراهم کرده و قصد داریم با همین فرهنگ زندگی کنیم و ایمان داریم با همین فرهنگ همه مسائل کشور در همه ابعاد قابل حل است. شهردار تهران مکانیزه کردن سیستم جمع‌آوری زباله را که تا پیش از مسئولیت وی در شهرداری گوشه و کنار شهر پخش بودند و دریاچه‌ای از شیرابه متعفن زباله که 40سال در کهریزک تلنبار شده بود را مثال زد و گفت: هم‌اکنون این معضلات برطرف شده و حتی بستر‌های لازم برای تولید برق از پسماندهای تولیدی شهر فراهم شده است.

کارنامه فرهنگی مدیریت شهری

بخش دیگر از سخنان قالیباف به افزایش سرانه فضای سبز از 8 متر به 15متر برای هر شهروند تهرانی اختصاص داشت. وی همچنین در پاسخ به اظهاراتی درمورد عملکرد شهرداری در حوزه مسائل فرهنگی گفت: برخی شاید معنی جامعه محوری و فرهنگ را نمی‌دانند اگر منظورشان این است که شهرداری کتاب بنویسد که این وظیفه اندیشمندان جامعه است آنچه وظیفه ماست فراهم کردن بستر تولید اندیشه با محوریت عدالت در این شهر است. وی در این‌باره به احداث 300کتابخانه ظرف 8 سال با اولویت جنوب شهر اشاره کرد که از این میان 70کتابخانه شبانه‌روزی است.

وی همچنین در تعریف کار فرهنگی گفت: کارفرهنگی یعنی احداث خانه‌های سلامت که حتی به استناد وزیر بهداشت درهمین دولت فعلی کار بی‌نظیری در حوزه بهداشت و سلامت بوده است.قالیباف با اشاره به تعداد صندلی‌های سینما پیش از شروع مسئولیت‌اش به‌عنوان شهردار تهران و تعداد صندلی‌ها در حال حاضر گفت: خودتان یک روز مسئول فرهنگی بودید چه کردید؟ از افتخارات ما این است که تا امروز 5هزار صندلی سینما و 4500صندلی تئاتر و آمفی تئاتر با کیفیت و استاندارد در مناطق 17، 18، 19و 16و شمال تهران احداث کردیم.

وی پس از اشاره به ساخت 200مسجد و واگذاری یکصد زمین به خیرین مسجدساز از مخالفین خود پرسید شما چه کردید که ما نکردیم. البته مردم خودشان اینقدر منصف و دقیق هستند که درست و نادرست را از هم تشخیص بدهند اما غصه من این است که این همه آدم مخلص، زحمتکش و گمنام تلاش کردند آن وقت امروز چنین قضاوت‌هایی صورت می‌گیرد.

مقایسه ساخت مترو

یکی دیگر از محورهای مورد اشاره قالیباف مقایسه میزان اقدامات انجام شده در بخش مترو پیش و بعد از مدیریت وی به‌عنوان شهردار تهران بود. وی گفت: از سال 76تا سال 90یعنی به‌مدت 15سال مدیریت مترو ثابت بود و من نیز از سال 84 که شهردار تهران شدم تا 6سال هیچ تغییری در سیستم مدیریتی ندادم اما حرفم این است که من وقتی شهردار شدم کلا 80کیلومتر مترو تحویل گرفتم. از حمایت دولت هم خبری نبود ودولت با ما ساز ناهماهنگی داشت با این همه ما 166کیلومتر ظرف 8سال مترو ساختیم. وی ضمن تأکید بر اینکه نباید در شرایطی که فضا سیاسی می‌شود شاهد برخی رفتارهای غیرمنصفانه باشیم، گفت:

تا سال84 که شهرداری از حمایت دولت اصلاحات و سازندگی برخوردار بود فقط 370واگن آمد و 40 ایستگاه مترو احداث شد و متوسط کار ساخت مترو2.5کیلومتر در سال بود، اما با استفاده از همان ظرفیت از سال 84 تا 92 به اندازه طول تاریخ مترو کار انجام شد که نشان‌دهنده فهم مدیریت شهری از موضوع حمل‌ونقل است و اینکه تغییر در مدیریت شهر باعث شده ظرفیت‌ها‌یی که قبلا نمی‌توانستند از آن استفاده کنند حتی با وجود عدم‌حمایت دولت فعال شده است.قالیباف گفت: آیا امروز 30کیلومتر حفاری تونل مترو، ریل‌گذاری‌50کیلومتر متروی فرودگاه امام خمینی و متروی دردست ساخت ورامین مایه افتخار نیست؟

کارهای انجام‌شده هنوز کافی نیست

وی با ابراز خوشحالی بابت اینکه تهران در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است، گفت: هم‌اکنون در حوزه فرهنگی و اجتماعی، خدماتی، عمرانی، شفافیت مالی، درآمدهای پایدار، هوشمندکردن شهر، حمل‌ونقل عمومی، محیط‌زیست و حقوق شهروندی کارهای بسیاری انجام شده است که البته کفایت نمی‌کند اما معتقدیم درحد بضاعت خودمان هرکاری از دستمان برآمد انجام دادیم.وی همچنین به جمع‌آوری پادگان‌ها از سطح شهر و جایگزین کردن فضاهای سبز و تفریحی به جای آن اشاره کرد؛ ‌امری که به گفته قالیباف در دوره مدیریت وی محقق شد و پیش از این هرگز اتفاق نیفتاده بود.قالیباف در ادامه سخنانش اظهارامیدواری کرد که ان‌شاءلله اگر کاری صورت می‌گیرد و خدمتی ارائه می‌شود برای رضای خدا باشد زیرا این تفکر می‌تواند مبنای انقلاب اسلامی ما باشد.

ارائه برنامه پیشنهادی به شورای شهر چهارم

محمدباقر قالیباف دیروز درحاشیه مراسم تست سرد نیمه‌جنوبی خط3 مترو با حضور درجمع خبرنگاران به سؤالات متعدد آنها درباره برنامه هایش درصورت انتخاب مجدد به‌عنوان شهردار تهران پاسخ داد.وی گفت: از نظر من برنامه واقعی برنامه‌ای است که براساس اسناد فرادستی نظیر طرح جامع و تفصیلی و برنامه عملیاتی 5ساله شهرداری تهران تهیه شده باشد نه اینکه فرد هرچه به‌نظرش رسید عنوان کند. به گفته قالیباف با درنظرگرفتن اینکه هم‌اکنون شورای شهر از 2طیف اصلاح طلب و اصولگرا تشکیل شده از هر دو طیف برای ارائه برنامه‌هایش تقاضای تشکیل جلسه کرده است اما درخواست وی هنوز از سوی اصلاح طلبان پاسخ داده نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال که محوریت برنامه هایش به‌عنوان یکی از نامزدهای دوره بعدی شهرداری چیست؟ اظهار کرد: تجربه گذشته من وجود دارد و من درجلسه‌ای که به‌صورت غیررسمی با طیف اصولگرای شورای شهر داشتم به‌مدت یک‌ساعت و نیم به‌طور مشخص و روشن به ارائه برنامه‌هایم پرداختم و سعی کردم در برنامه خود چالش‌های شهر ظرف 5سال آینده را تشریح کنم.

نمایش توان مهندسی کشور در پروژه صدر

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه بزرگراه صدر در مهرماه افتتاح خواهد شد، به برخی اظهارات درخصوص این پروژه اشاره کرد و گفت: پل طبقاتی صدر از نظر کیفیت، استاندارد، طراحی و اجرا واقعا مایه افتخار جامعه مهندسی کشور است و هرتیم و مشاور خارجی که این پروژه را دید انصافا به این توان مهندسی در کشور ما بالید، بنابراین وقتی خودمان با هم مشکل سیاسی داریم به جامعه مهندسی مان نباید اشکال وارد کنیم.

وی افزود: طبقه بالای صدر با آسفالت ویژه روکش خواهد شد و دیواره‌های جاذب صوت برای راحتی همسایگان پل صدر نصب می‌شود و سیستم ای‌تی‌اس برای برقراری ایمنی و کنترل بهتر در این طبقه بزرگراه راه‌اندازی خواهد شد.
قالیباف خاطرنشان کرد: خود من وقتی به این پروژه نگاه می‌کنم بابت مهندسانی که در این پروژه همکاری دارند و چنین افتخاری آفریدند به‌خود می‌بالم.

شیرینی افتتاح در جنوب شهر

شهردار تهران درادامه گفت: امروز شیرین‌ترین روز برای من است چرا که توانستیم در یکی از محروم‌ترین و جنوبی‌ترین بخش‌های تهران که مردم زحمتکش و شهیدپرور و متدین زندگی می‌کنند خط3 مترو را که طولانی‌ترین خط ماست راه‌اندازی کنیم.
وی اظهار کرد: احداث خط3 که از ازگل و نیاوران شروع شده و به مناطقی چون اسماعیل‌آباد، نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، آیت‌الله سعیدی و... می‌رسد قرار بود از بخش شمالی آغاز شود اما ترجیح دادیم از بخش جنوبی کار را انجام دهیم. قالیباف با اشاره به اینکه این 20کیلومتر مترو هم‌اکنون تمام‌شده و امروز نیز تست سرد آن انجام شده است، اظهار کرد:

ان‌شاءالله با آماده شدن قطارها و واگن‌ها، 9ایستگاه بخش جنوبی این خط که شامل ایستگاه‌های ولایت، منیریه، راه‌آهن، چهارراه ولیعصر، شهید بهشتی و مصلی خواهد بود از مهر‌ماه فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.وی افزود: بخش شمالی این خط نیز به سرعت در حال آماده‌سازی‌ است و تا پایان بهار93 این بخش، به ازگل و نیاوران متصل می‌شود.

کد خبر 229278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز