گروه شهری: دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر در سخنانی پیش از شروع دستور جلسه به‌منظور روشنگری اذهان عمومی گزارشی از روند انتخاب شهردار تهران در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه گذشته ارائه کرد.

شورای شهر

آنچه باعث شد تا رئیس شورای شهر تهران با ذکر جزئیات گزارش مشروحی از جلسه انتخاب شهردار ارائه کند این بود که به گفته وی ظرف یکی‌دو روز اخیر شاهد طرح برخی مباحث خلاف واقع از اتفاقات داخل این جلسه بودیم به همین دلیل شفاف‌سازی‌ برخی ابهامات ضروری است. مسجد جامعی افزود: از آنجایی که برخی محافل پیش‌بینی می‌کردند جلسه انتخاب شهردار پرتنش باشد، حتی به بن‌بست برسد و نتیجه لازم حاصل نشود، طرحی را در جلسه هیأت رئیسه شورا پیش‌بینی کردیم تا انتخابات در چارچوب نظام مندی انجام شود و همه تمهیدات لازم برای سالم ماندن فضای انتخاب شهردار را تدارک دیدیم.

به‌گفته رئیس شورای شهر تهران، مراسم انتخاب شهردار تهران جلوه‌ای دیگر از پیروزی مردم‌سالاری دینی توأم با صمیمیت، مهربانی، تعامل و نهایت ادب و احترام بود تا حدی که حتی یکی از اعضا وقتی به آقای محسن هاشمی پیشنهاد داد که به نفع آقای قالیباف از کاندیداتوری شهرداری انصراف دهد آقای هاشمی هم گفت آقای قالیباف اجازه نمی‌دهد که من کنار بروم و آقای قالیباف نیز تأیید کردند که بله، من از ایشان خواستم که بماند. وی همچنین گفت: ادبیاتی که از قول من و خانم راستگو در برخی رسانه‌ها نقل شده متعلق به ما نیست و هر دوی ما این سخنان را تکذیب می‌کنیم.

در پایان سخنان رئیس شورای شهر الهه راستگو عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنان پیش از دستور جلسه نسبت به طرح برخی اظهارات علیه خود انتقاد کرد، گلایه‌های راستگو از کسانی بود که قبل از شروع کار شورای شهر اعتقاد داشتند که شورای شهر جای کار سیاسی نیست اما امروز مصالح مردم را به دلایل سیاسی به فراموشی سپرده‌اند. از نظر راستگو وظیفه وی و سایر اعضای شورای شهر ایجاد فضایی آرام توأم با شادی ونشاط و به دور از تنش و سیاسی‌کاری جهت فراهم کردن شرایط لازم برای زندگی سالم و روبه تعالی است. وی رأی خود در جلسه انتخاب شهردار را صرفا بر مبنای صرفه و صلاح مردم، تخصص، تجارب و برنامه ارائه شده از سوی کاندیداها اعلام و تأکید کرد: البته برای خدمت‌رسانی بهتر و درخور ‌شأن مردم تهران، شهرداری نیازمند اصلاحاتی است.

لزوم تقویت جایگاه شوراها

یکی دیگر از سخنرانان پیش از دستور دیروز ولی‌الله شجاع پوریان بود. وی در سخنان خود از اینکه روحیه تمرکزگرایی و حرص و حفظ قدرت دولتی، عملا شوراها را به نهادی تشریفاتی و بی‌اثر بدل کرده است که قدرت چندانی برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خویش ندارند، ابراز تأسف کرد.

وی همچنین فقدان قوانین ومقرارت جامع ومانع درباره شوراها، شفاف نبودن اختیارات، عدم‌تعریف روشن محدوده تعامل و ارتباط قانونی شوراها و نهادهای حاکمیتی، فقدان تفکیک منطقی و حقوقی اجرا و نظارت، وجود قوانین پراکنده و تشتت قانونگذاری را از چالش‌های جدی فراروی شوراها دانست و به همین دلیل نیز خواستار کارآمدی شوراها از طریق تنقیح قوانین، رفع خلأ‌های قانونی، افزایش اختیارات و اقتدار قانونی و حقوقی شوراها شد. شجاع پوریان همچنین خواستار تعامل شورا و شهرداری با هم شد زیرا از نظر وی بار سنگین مدیریت واداره کلانشهر تهران جز با همگرایی، تفاهم، تعامل و همکاری و احترام متقابل ممکن نیست. دیروز احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران از تنظیم صورتجلسه انتخاب شهردار برای ارسال به وزارت کشور سخن گفت.

آیین نامه داخلی شورای سوم همچنان ملاک عمل است

دیروز اعضای شورای چهارم شهر تهران به یک فوریت ایجاد کمیسیون‌های شورای چهارم رأی دادند. براین اساس قرارشد با تشکیل کارگروهی ویژه بررسی لازم درباره تعداد و نوع کمیسیون‌های شورای شهر صورت گیرد و حداکثر تا جلسه یکشنبه آینده به شورا ارائه شود. از نظر مسجد جامعی تشکیل هرچه سریع‌تر کمیسیون‌ها و کمیته‌ها به‌دلیل شکل‌گیری فعالیت‌های کارشناسی اعضای شورای شهر ضروری است. کارگروهی که مسئولیت این مهم را در شورای شهر برعهده گرفته به ریاست محمد حقانی است و سایر اعضای آن عبارتند از: مهدی چمران، اقبال شاکری، رحمت‌الله حافظی، عباس جدیدی، اسماعیل دوستی و رضاتقی‌پور.

به گزارش همشهری، پیش‌بینی‌ها حاکی از شکل‌گیری کمیسیون محیط‌زیست و جدایی آن از کمیسیون عمران شورای شهر است. دیروز همچنین بحث تغییر آیین‌نامه داخلی شورا هم به مشورت گذاشته و در نهایت تصویب شد فعلاً تا زمان بررسی و انجام اصلاحات لازم همان آیین‌نامه قبلی ملاک عمل باشد. در جلسه دیروز همچنین مقرر شد از جلسه آینده هر هفته شورایاران یکی از محله‌های تهران در جلسه علنی شورای شهر حاضر شوند و به ارائه گزارشی از محله خود بپردازند. همچنین پیشنهاد شد تا ستاد هماهنگی انجمن‌های شورایاری از قبل گزارش شورایاری محلات را به‌منظور بررسی و مطالعه در اختیار اعضا قرار دهد.

کد خبر 230642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز