سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند که سارهااز سیستم بینایی بسیار پرسرعتی برخوردارند،‌زیرا جهان را بسیار کند و در حالت اسلو‌موشن مشاهده می‌کنند.

سار

براساس گزارش BBC، دانشمندان دریافته‌اند که حیوانات کوچک گذشت زمان را به شکلی درک می‌کنند گویی که زمان در جهان آنها در حالت کند یا اسلوموشن در حال گذر است. این به آن معنی است که این حیوانات حرکات را نسبت به حیوانات بزرگتر در زمانبندی دقیق‌تر و ظریف‌تری مشاهده می‌کنند و به این شکل فرصت کافی برای فرار از چنگال شکارچیان را به دست می‌آورند.

به بیانی دیگر حشرات و پرنده‌های کوچک در عرض یک ثانیه نسبت به حیوانات بزرگتری مانند فیل‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتری را مشاهده کنند. به گفته دانشمندان دانشگاه ترینیتی در ایرلند، توانایی درک زمان در مقیاس‌های بسیار کوچک می‌تواند برای ارگانیزم‌های پرسرعتی مانند شکارچیان و شکارهای آنها تفاوت میان زندگی و مرگ باشد. در مقابل حیوانات بزرگتر رفتاری متقابل با حیوانات کوچک داشته و می‌توانند جهان را با سرعت بالاتری مشاهده کنند.

سنجاب‌های طلایی در دسته حیواناتی هستند که از سریعترین سیستم بینایی برخوردارند و مارماهی‌های اروپایی، لاکپشت‌های پشت‌چرمی، و کوسه‌های دماغ‌سیاه از کند‌ترین سیستم بینایی برخوردارند. سارها نیز در گروه‌های بزرگی زندگی کرده و گروه‌های گشت‌زنی بزرگی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند با نیاز آنها به نظارت بر مسیر پرواز همخوانی داشته باشد.

گونه‌ای از سوسک‌های ببری نیز وجود دارند که سرعت دویدن آنها بسیار بیشتر از سرعت بینایی‌‌شان است از این رو در حین حرکت سریع به صورت موقف نابینا می‌شوند و برای دیدن محیط اطراف مجبورند به صورت دوره‌ای توقف کرده و موقعیت شکار خود را ردیابی کنند.

دروازه بان‌های پرسرعت

در میان انسان‌ها نیز سرعت بینایی فرد با فرد متفاوت است. برای مثال ورزشکاران معمولا با سرعت بیشتری می‌توانند اطلاعات بصری را پردازش کنند،‌از این رو یک دروازه‌بان با‌سابقه می‌تواند سریعتر از دیگران موقعیت و زاویه توپ را مشاهده کند. سرعت مشاهده اطلاعات بصری در انسان همچنین با سن افراد نیز در ارتباط است،‌افراد جوان نسبت به افراد مسن سریعتر واکنش نشان می‌دهند و این رفتار با بالارفتن سن دستخوش تغییرات می‌شود.

محققان در مطالعه جدید خود حیوانات متعددی را از نظر تنوع زمان درک اطلاعات مورد بررسی قرار داده و مجموعه داده‌هایی را از دیگر محققانی که برروی سرعت پردازش نور توسط چشم جانداران تحقیق می‌کردند، جمع آوری کردند. انتقال این داده‌ها برروی نمودار نشان داد میان ابعاد بدن جانداران و سرعت واکنش چشم نسبت به اطلاعات بینایی از قبیل نور فلش متفاوت است.

به گفته محققان از نقطه نظر انسانی، توانایی تحلیل اطلاعات بصری در انسان توانایی سریع‌تر راندن خودروها یا هواپیماها را با سرعتی بیشتر از خودروهای مسابقه محدود ساخته‌است،‌از این رو برای راندن سریعتر به دستیاران رایانه‌ای و یا سیستم ارتقا بینایی، داروهای ویژه و حتی ابزارهای کاشتنی بینایی نیاز خواهد بود.

مطالعه اخیر با تمرکز بیشتر برروی دوزیستان انجام شده اما محققان در عین حال دریافته‌اند که برخی از حشرات از چشم‌هایی برخوردارند که چهار بار سریعتر از چشم انسان نسبت به اطلاعات واکنش نشان می‌دهد.

کد خبر 231368
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز