دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۶
۰ نفر

یاسر مرادی: انگار همین دیروز بود که نمایندگان مجلس هفتم کار خود را در ساختمان سابق مجلس آغاز کردند.

جریان مجلس هفتم  کم کم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود  و به راحتی می‌توان برآیندی از عملکرد آنها را ارائه کرد. در همین زمینه، در این گزارش به بررسی عملکرد مجلس هفتم خواهیم پرداخت.

انتخابات هفتمین دوره مجلس در حالی برگزار شد که صف‌بندی و آرایش جریان‌ها و جناح‌های سیاسی کشور در یکی از پیچیده‌ترین حالت‌های عمر خود شکل گرفته بود.

اصولگرایان که در دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا موفق به کسب اعتماد عمومی شده بودند باز هم پیروزی دیگری را رقم زدند و اکثر کرسی‌های مجلس هفتم را در اختیار گرفتند.

نمایندگان مجلس هفتم پس از استقرار در مجلس نگاه‌های زیادی را به خود معطوف داشتند و همه به نظاره دومین تجربه اصولگرایان نشستند.

نکته قابل توجه در مجلس هفتم این بود که حداد عادل به عنوان اولین رئیس مجلس غیرروحانی بر صندلی قرمزرنگ مجلس تکیه زد که این امر در همان زمان می‌رفت تا تنش‌هایی را ایجاد کند.

برخی این اقدام را سرآغاز فاصله گرفتن از روحانیت می‌پنداشتند اما شخصیت حداد عادل و رابطه نزدیک وی با روحانیون موجب رفع این نگرانی‌ها شد. مجلس هفتم علی رغم شاکله غیر سیاسی آن، فراکسیون های مختلفی را تشکیل داد.

فراکسیون‌های وفاق و کارآمدی، اصولگرایان، خط امام (ره)، ایرانیان، تعاون، فرهنگیان، مطبوعات و روزنامه نگاران، توسعه روستایی و کشاورزی، جوانان و ورزش از جمله این فراکسیون‌ها هستند.

البته نام فراکسیون‌ها هم نشان می‌دهد که این فراکسیون‌ها اکثراً جهت گیری‌های غیرسیاسی دارند اما تقریباً تمامی نمایندگان در سه فراکسیون اصولگرایان، وفاق و کارآمدی و خط امام (اقلیت) می‌گنجند.

حال 3 سال از عمر این مجلس به پایان رسیده و منتخبان ملت یک سال دیگر را پیش روی خود دارند. نقد عملکرد سه ساله آنان و تحلیل برخی افراط و تفریط‌ها در مجلس هفتم شاید به ادامه راه آنان کمک شایانی بکند.

دوری از سیاسی‌کاری

نماینده مردم طرقبه در ارزیابی عملکرد سه ساله مجلس در آستانه آغاز به کار چهارمین و آخرین سال فعالیت آن اظهار کرد: به نظرم مجلس هفتم از سیاسی‌کاری و سیاست بازی دوری کرد و این از ویژگی‌های اکثریت نمایندگان آن بوده و هست. توجه به مشکلات مردم و محرومین جامعه و تلاش برای حفظ ارزش‌های اسلامی و صرف وقت زیادی از نمایندگان به امر نظارت و ارتباط گسترده با مردم از شاخصه‌های دیگر اکثریت نمایندگان این مجلس بوده است.

محمود دهقان همچنین پیگیری را یکی از شاخصه‌های دیگر مجلس هفتم و وجه تمایز آن بامجالس دیگر برشمرد و افزود: تصویب قانون اعلام اسامی مفسدان اقتصادی، تصویب فوریت‌ طرح‌ رسیدگی به اموال مسئولان که در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد، تصویب طرح منع مداخلات کارکنان دولت در معاملات دولتی و لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد از جمله مصوباتی است که اراده مجلس هفتم در مبارزه با فساد را به نمایش گذاشت.

روحیه نقادی

عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت گفت: مجلس هفتم با استیضاح 2 وزیر کابینه نهم و عدم رای اعتماد به 4 وزیر پیشنهادی دولت احمدی نژاد، نشان داد از روحیه نقادی و نظارت جدی برخوردار است.

مرتضی تمدن در گفت وگو با مهر، در ارزیابی عملکرد مجلس هفتم در سه سال گذشته کاری خود، برگرداندن فضای کار و تلاش در کشور به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای را از عملکرد مثبت مجلس هفتم دانست.

نماینده شهرکرد تصریح کرد: مجلس در این سه سال بعد نظارتی خود را فراموش نکرد و در طول این سه سال 1100 نطق قبل از دستور داشته‌ایم که بیشتر این نطق‌ها نقد عملکرد دستگاه‌های اجرایی بوده و مدح دولت‌ها در آن دیده نمی‌شود، بلکه تعداد زیادی از این نطق‌ها، نقد دولت‌ها را در بر داشته‌اند.

تمدن گفت: در این مدت 7600 تذکر کتبی به دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم که عمدتاً یادآوری اشکالات موجود در دستگاه‌های اجرایی بوده است. همچنین 0051سؤال در این سه سال از وزرا و مسئولان کشور شده است که این تعداد سؤال از مسئولان کشور کم نظیر است.

دوری ازمسائل جنجالی

عضو فراکسیون اقلیت هم گفت: عملکرد مجلس در طی سه سال قبل با توجه به شأن و جایگاه عظیمی که مجلس در نظام جمهوری اسلامی دارد و انتظاراتی که مردم از آن دارند، در افکار عمومی مثبت ارزیابی نمی‌شود.

محمدرضا تابش افزود: مجلس هفتم یکسری کارهای عادی را انجام داده و وجه ممیزه آن با مجالس دیگر شاید این باشد که سعی کرده وارد مسائل جنجالی نشود و به همین دلیل از همه ظرفیت‌ها و اختیارات خود استفاده نکرده است.

مجلس هفتم می‌توانست در مسائل حساس و تأثیرگذار در زندگی مردم در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی وارد عمل شده و تأثیر گذار باشد تا شاهد این همه ناروایی و نارسایی در زندگی روزمره مردم نباشیم.

وی اظهار داشت: از این منظر مجلس هفتم محافظه کارانه عمل کرده و علی رغم برخورداری از پتانسیل‌های خوب و نمایندگان عموماً تحصیلکرده و دارای استقلال رأی، مدیریت و ریاست ضعیف مجلس نتوانست از این موقعیت به نحو مطلوب استفاده کند.

اقدام ویژه مجلس هفتم

موسی قربانی، عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در ارزیابی عملکرد سه ساله مجلس تصریح کرد: مجلس هفتم در این سه سال رویکرد خوبی داشت و به‌خصوص در جهت گسترش عدالت اجتماعی و توجه به اقشار آسیب‌پذیر مصوبات زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه مجلس هفتم یک کار ویژه نیز انجام داده است، در تشریح این اقدام ویژه اظهار داشت: ما به خود قانونگذاری نیز توجه کردیم و طرحی را تهیه کردیم تحت عنوان «تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشور» که از مجالس قبلی آغاز شده بود اما تاکنون به نتیجه نرسیده بود اما ما بعد از برگزاری همایش «قانونگذاری، چالش‌ها و نیازها»

در سال گذشته، بعد از یک سال کار کارشناسی،این طرح را  با قید یک فوریت به مجلس ارائه کردیم که بدون مخالف به تصویب رسید و مجلس هفتم اگر فقط همین یک کار را به ثمر رسانده باشد، برای آن کافی است.

کد خبر 23151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز