چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: طوفان انقلاب‌ها و تغییر و تحولاتی که طی ۳سال گذشته ‌جهان عرب و مشخصا مصر را درنوردید، بازخوردها و پیامدهای فراوانی بر این کشور در وجوه مختلف امنیتی و سیاسی برجای گذاشت و اگر در حوزه سیاست، عزل ۲رئیس‌جمهور را در مدتی کمتر از ۲سال در پی آورد، در عرصه امنیتی هم چالش‌های جدیدی را برای این کشور رقم زد که یکی از حادترین آنها، بروز درگیری‌های مسلحانه و ظهور گروه‌های تکفیری و جهادی در شبه جزیره استراتژیک سینا بود.

نقشه

شبه جزیره سینا با مساحتی بیش از 60هزار کیلومتر و با جمعیتی بالغ بر 550هزار نفر، در ضلع شرقی جغرافیای مصر قرار گرفته و 6درصد از کل مساحت این کشور را شکل می‌دهد. سینا از شمال به دریای مدیترانه، ‌از جنوب به دریای سرخ، ‌از شمال شرقی به اراضی اشغالی و نوار غزه، از جنوب شرقی به خلیج عقبه، از شمال غربی به خاک مصر و از جنوب غربی به خلیج سوئز منتهی می‌شود.

همجواری با اراضی اشغالی، طبیعت صحرایی، کوهستانی و نیز دریایی آن باعث شده تا در عین آنکه منبع درآمدزایی بسیار بالایی برای مصر تلقی شود، به‌علت دوری از خاک مصر و باز به‌علت جغرافیای طبیعی آن پاشنه آشیل مصر شده و به نوعی با امنیت ملی این کشور گره خورده است. ناآرام‌شدن این منطقه می‌تواند امنیت کانال سوئز و در نتیجه امنیت ملی مصر را متزلزل سازد.

در روزگار حسنی مبارک به‌علت بی‌توجهی حاکمان در سیاستگذاری‌های اقتصادی و اجتماعی این منطقه، کم کم ساکنان آن در نتیجه فقر اقتصادی به قاچاق مواد‌مخدر و سلاح روی آوردند؛ پس از سرنگونی نظام مبارک و تنش در مصر، به‌علت درآمدزابودن تجارت غیرقانونی سلاح، فعالیت گروه‌های مسلح در آن شدت گرفت؛ پس از سرنگونی محمد مرسی هم به‌علت همدلی این گروه‌ها با حاکمیت برانداخته شده، فعالیت گروه‌هایی که صبغه‌ای تکفیری و جهادی داشتند، شتاب بیشتری گرفت و بدین‌ترتیب ناامنی در سینا به اصلی‌ترین چالش فراروی امنیت ملی مصر بدل شد. از زمان سرنگونی نظام مرسی تاکنون میزان تلفات ارتش معادل 2سال تلفات آن در زمان‌های دیگر بوده است.

طی هفته‌های گذشته ارتش مصر برای سرکوب این گروه‌های مسلح، بزرگ‌ترین عملیات خود را آغاز کرد و تاکنون توانسته بیش از 350تونل قاچاق سلاح را از بین ببرد و بیش از 309فرد مسلح را بازداشت کند. این عملیات گسترده در شبه جزیره سینا در حالی انجام می‌گیرد که در این منطقه و براساس توافقنامه کمپ دیوید میان مصر و اسرائیل، نیروهای بین‌المللی از 13کشور مستقرند که مأموریت آنها نظارت بر حسن اجرای این توافقنامه و منع نقض آن از سوی دوطرف است.

در میان این نیروها، 400نظامی آمریکایی هم حضور دارند که حق انجام هیچ‌گونه فعالیت نظامی را ندارند. براساس گزارش رسانه‌ها، این نظامیان در سایه رویارویی‌های خونین میان ارتش مصر و گروه‌های مسلح به محاصره درآمده و با چالش‌های متعددی هم مواجه شده‌اند. نیروهای موسوم به‌ام اف او در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده اند: گزافه نیست اگر بگوییم این یگان‌ها آنقدر که اکنون با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند، طی 30سال گذشته با مشکل مواجه نبوده‌اند.

کد خبر 231589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز