شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با انتشار نتایج نظرسنجی ها در واپسین روز مانده به برگزاری انتخابات ملی پارلمان آلمان مبنی بر رقابت تنگاتنگ احزاب دموکرات/ سوسیال مسیحی با حزب مخالف سوسیال دموکرات ها،رای نزدیک به چهار میلیون ترک تبار مقیم به عنوان بزرگترین اقلیت اجتماعی این کشور، در انتخاب صدراعظم و رییس دولت آینده، نقش تعیین کننده ای یافته است.

نقش خارجی تبارها در تعیین نتیجه انتخابات آلمان

به گزارش ایرنا،آنگلا مرکل و پیر اشتاین بروک دو نامزد مطرح و اصلی کسب عنوان صدر اعظمی در هجدهمین انتخابات ملی پارلمانی آلمان این روزها امید زیادی به رای مهاجران و خارجی تبارهای مقیم کشور خود دوخته اند و برای جلب اعتماد رای دهندگان از این قشر در مهلت کوتاه باقی مانده تا انتخابات تلاش ویژه ای را آغاز کرده اند که در این میان می توان به تصمیم سوسیال دموکرات ها برای مراجعه خانه خانه و دعوت حضوری به رای دادن به این حزب اشاره کرد که هنوز تصمیم به مشارکت در انتخابات نگرفته اند.

براساس آمار، 15میلیون نفر از جمعیت 80 میلیونی کشور آلمان،تبار غیر آلمانی دارند که به گفته مدیر تنظیم مقررات انتخابات،حدود 6 میلیون نفر از آنها در رأی‌گیری 22سپتامبر امسال،دارای حق رأی هستند و درصوت مشارکت در انتخابات این گروه 9 درصد کل دارندگان حق رأی را در بر می‌گیرند،9 درصدی که می‌تواند در انتخابات پیش رو بسیار تعیین‌کننده باشد.

طبق نظرسنجی مرکز خدمات رسانه‌ای در امور هم‌پیوندی، 89 نفر از نامزدهای انتخابات امسال آلمان، تبار غیر آلمانی دارند و این تعداد تنها 4 درصد کل نامزدهای انتخاباتی را شامل می‌شود که اکثرشان نامزدهای احزاب چپ‌تر هستند.

از میان نامزدهای خارجی تبار در انتخابات ملی پارلمانی روز 22 سپتامبر، 23 نفر از سوی سبزها، 20 نفر از سوی سوسیال دموکرات‌ها و 20 تن از سوی حزب چپ‌ها نامزد شده‌اند که عده زیادی از آنها شانس زیادی برای ورود به مجلس دارند و اگر این نامزدها به مجلس راه یابند، روند رویای جذب مهاجران بیشتر در پارلمان آلمان به حقیقت پیوسته است.

کنعان کولات، رییس جامعه ترک های مقیم آلمان،با بیان اینکه رای دهندگان ترک تبار می توانند در آنتخابات روز یکشنبه نقش تعیین کننده ای داشته باشند، آمار ترک های واجد شرایط رای دادن در انتخابات پارلمانی را بین 750 تا 800 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این میزان رای دهنده می تواند همان 1 تا دو درصد رایی باشد که دو نامزد صدراعظمی انتخابات را در رقابت شانه به شانه و نزدیک به سمت پیروزی سوق دهد.

این سیاستمدار ترک،با سرد و کم اشتیاق توصیف کردن حال و هوای انتخاباتی در آلمان،گفت:برعکس فضای عمومی در این کشور، در بین جامعه ترک های مقیم آلمان و دیگر خارجی تبارهای این کشور علاقمندی برای مشارکت در انتخابات بسیار بالاست و این به خصوصیات ذاتی مهاجران به ویژه ترک ها برای حضور در فعالیت های سیاسی از جمله انتخابات باز می گردد.

کولات تاکید کرد: در مدت زمان تبلیغات انتخاباتی احزاب و نامزدهای سیاسی در آلمان شاهد شور و هیجان خاصی نبودیم و در واقع فضای سیاسی کشور تقریبا مرده بوده است که من به سیاستمداران آلمانی توصیه می کنم با سفر به ترکیه و دیگر کشورهای منطقه از جمله ایران،فضای پرشور سیاسی در انتخابات را تجربه کنند.

تلاش برای رفع دغدغه های اجتماعی و سیاسی مهاجران مسلمان و ترک تبارهای مقیم آلمان با مشارکت در انتخابات و کمک به افزایش تعداد نمایندگان این قشر در مجلس آینده از جمله دیگر دلایل برای افزایش علاقمندی به مشارکت این اقلیت تاثیرگذار در انتخابات پیش رو عنوان شده است.

اشتغال زایی برای جوانان به ویژه قشر مهاجر در آلمان،رفع تبعیض و بی عدالتی های اجتماعی که در حیطه های مختلف مهاجران و از همه مهمتر مسلمانان در این کشور را آزار می دهد،رفع موانع آموزشی و ایجاد بسترهای لازم برای تقویت آموزش خارجی تبارها و پایان دادن به خارجی ستیزی و اسلام هراسی در آلمان که جنایت های فجیعی از جمله قتل های زنجیره ای آلمان نمونه بارز آن طی سال های گذشته بود است از جمله مهمترین دغدغه های خارجی تبارها به ویژه ترک ها عنوان می شود.

تجربه انتخابات در گذشته نشان می دهد که ترک های آلمان به صورت عمده متمایل به حزب سوسیال دموکرات ها بوده و شعارها و اهداف اعلام شده از سوی سران این حزب را برای تحقق خواسته های خود مفید تر می دانستند اما رفته رفته و با ورود سیاستمداران جوان از نسل سوم ترک ها به فعالیت سیاسی در احزاب چپ گرا همچون سبزها که ریشه در رفع تبعیض ها و بی عدالتی های سیاسی داشته است، علاقمندی به این حزب به مرور کاهش یافت.

نقطه اوج رویگردانی ترک ها از سوسیال دموکرات ها انتخاب، جم اوزدمیر به عنوان یکی از دو رییس حزب سبزها در آلمان بوده است و جالب اینکه بسیاری از سیاستمداران ترک علاقمند به حزب سبزها از منتقدان جدی سیاست های دولت ترکیه در زمینه های حقوق بشر، فروش تسلیحاتی و مسائل محیط زیستی هستند.

ترک تبارهای مقیم آلمان درحال حاضر 5 نماینده در مجلس آلمان دارند و سیاستمداران و فعالان احزاب پیش بینی می کنند که این تعداد در مجلس آینده به 9 نفر افزایش یابد که از این میان می توان به حضور یک زن 30 ساله یونانی ترک تبار به نام شمیل گیوزوف در حزب سوسیال مسیحی آلمان اشاره کرد و گفته می شود درصورت پیروزی آنگلا مرکل در انتخابات،به عنوان وزیر خانواده و آموزش در دولت آینده انجام وظیفه خواهد کرد.

‌خانواده‌ گیوزوف به جامعه‌ اقلیت ترک‌‌ساکن یونان تعلق دارد که در دهه‌ 60میلادی به عنوان کارگر مهمان به آلمان مهاجرت کرده‌است‌.شمیل گیوزوف،با این که در آلمان به ‌دنیا آمده است دو سال از دوران کودکی خود را به دلیل شرایط دشوار خانوادگی، در یونان نزد خویشان مادرش گذرانده است.

همچنین گفته می شود اگر حزب سوسیال دموکرات آلمان در انتخابات 22 سپتامبر 2013 اکثریت آرا را به دست آورد،یاسمین کاراکاشون‌گلو، نامزد ترک‌تبار این حزب به سمت وزیر آموزش و پرورش، منصوب خواهد شد.

این نامزد 48 ساله انتخابات در نظر دارد،در نخستین مرحله‌ فعالیت‌های خود تسهیلاتی تعیین‌کننده در زمینه‌ فراگیری زبان آلمانی برای نسل دوم خانواده‌های مهاجرتبار فراهم آورد.

اوزجان موتلو از دیگر سیاستمداران ترک تبار مقیم آلمان است که در حال حاضر عضو مجلس ایالتی برلین بوده و پیش بینی می شود که به احتمال زیاد در انتخابات روز یکشنبه به مجلس ملی راه یافته و حضور موثری در دولت آینده و رهبری حزب متبوعش (سبزها) داشته باشد.

همچنین حضور پررنگ و پرشور جوانان ترک تبار مقیم آلمان در شاخه های جوانان احزاب سیاسی سبزها و چپ ها، چشم انداز روشنی برای فعالیت های سیاسی این قشر از جامعه آلمان در آینده ترسیم کرده است.

برنامه‌های احزاب بزرگ آلمان (سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی) و شرکای سیاسی کوچک آنان (سبزها و لیبرال‌ها) درباره‌ اصول دین اسلام،تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند،به عنوان مثال،‌دولت ائتلافی حزب سوسیال دموکرات و سبزها در سال 1999در ایالت نورد ‌راین وستفالن، تدریس تعلیمات دینی برای دانش‌آموزان مسلمان را در برنامه‌‌های آموزشی خود گنجاند.

دولت ائتلافی دموکرات مسیحی و لیبرال‌ها در ایالت اسن، یک گام از این هم فراتر رفت و در آغاز سال تحصیلی 2013 برای نخستین بار با همکاری نهادهای مسلمان این استان، کلاس تعلیمات اصول دین اسلام را دایر کرد. این شیوه‌ تدریس برای دانش‌آموزان کاتولیک و پروتستان این ایالت، هم اجرا می‌شود.

کد خبر 231874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز