سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدر اعظم آلمان با تاکید بر اینکه برلین در اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه شرکت نخواهد گرد، گفت: هنوز امیدها برای دستیابی به انسجام در شورای امنیت سازمان ملل برای واکنش قاطع به استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را از دست نداده ام و برای این منظور تلاش خواهم کرد.

به گزارش ایرنا، آنگلا مرکل روز سه شنبه در آخرین نشست مجلس آلمان قبل از برگزاری انتخابات ملی پارلمانی این کشور در تاریخ 22 سپتامبر( 31 شهریور)،گفت: در حد امکان همه تلاش خود را انجام خواهیم داد در روزهای باقیمانده تا اقدام احتمالی آمریکا علیه سوریه، پاسخ مشترکی از سوی جامعه بین المللی دراین رابطه بدست آوریم.

مرکل در عین حال دستیابی به انسجام در شورای امنیت درمورد سوریه را زیاد محتمل ندانست اما اظهار داشت: ما باید از کوچک ترین فرصت نیز برای این منظور استفاده کنیم.

مقام های آمریکایی در روزهای اخیر و در حالیکه هنوز گزارش فعالیت بازرسان اعزامی سازمان ملل به سوریه درباره حمله شیمیایی به حومه دمشق اعلام نشده است، سوریه را مسئول این حمله شیمیایی معرفی کرده و خواستار مجازات آن شده اند.

این ادعا در حالی به عنوان توجیه تهدیدهای جنگی ضدسوری مطرح شده که براساس مستندات ارائه شده توسط روسیه، گروههای مسلح و تروریست ها برای کشاندن غرب به جنگ، حمله شیمیایی توسط مخالفان را انجام داده اند و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار جلوگیری از هرگونه اقدام تا بررسی نتیجه گزارش بازرسان شیمیایی در شورای امنیت و تصمیم گیری در این زمینه شده است.

آمریکا و انگلیس با استفاده ابزاری مالی و تسلیحاتی از برخی کشورهای عضو اتحادیه عرب برای تجهیز و تسلیح شورشیان ضدسوری که بسیاری از آنان خارجی بودند، اقدام کردند و سوریه را به جنگ داخلی کشاندند.

این اقدامات پس از ناکامی گروه غربی عربی ضدسوری در تصویب پیش نویس قطعنامه های اتحادیه عرب برای حمله به سوریه مشابه لیبی انجام شد که روسیه و چین به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل براساس مقررات و حقوق بین المللی منع مداخله خارجی در امور داخلی کشورها به آن رای منفی (وتو) دادند.

آمریکا و انگلیس همراه قطر و عربستان در کنار ترکیه بیشترین نقش را در جذب و بکارگیری تروریست های مسلح سوری و غیرسوری بویژه شکل گیری جبهه النصره برعهده داشتند و هر چند که اکنون مجبور شده اند این گروه را به دلیل ارتکاب جنایت جنگی متعدد در فهرست های تروریستی واشنگتن، اتحادیه اروپا و همچنین سازمان ملل قرار دهند، اما هنور انبوه کمک های مالی و تسلیحاتی خود را در اختیار این گروه و همپیمانان آن قرار می دهند.
پارلمان انگلیس هفته پیش با تصویب منع مشارکت لندن در اقدام نظامی لندن سوریه، از دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس تعهد گرفتند که در هیچ حمله ای شرکت نکند.

صدر اعظم آلمان که به عنوان یکی از سران 20 کشور بزرگ صنعتی دنیا قرار است پنجشنبه و جمعه پیش رو در اجلاس این گروه در سن پترزبورگ روسیه حضور داشته باشد، همچنین اظهار داشت: از فرصت این نشست بین المللی برای رایزنی درمورد سوریه استفاده خواهم کرد.

مرکل همچنین بار دیگر با تاکید بر این نکته که آلمان در عملیات نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد، همچنین از مواضع روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار عمل براساس مقررات بین المللی هستند، انتقاد کرد.

صدراعظم آلمان افزود: مسکو و پکن با اتخاذ مواضع مخالف با سایر اعضا، بارها از اقدام مشترک شورای امنیت سازمان ملل در مورد مناقشه سوریه جلوگیری کرده اند.

مرکل استفاد از گازهای سمی در حمله شیمیایی حومه دمشق را نقض فاحش قوانین بین المللی و تابو شکنی در زمینه استفاده از این سلاح های ممنوعه خواند و گفت:نمی توان این اقدام را نادیده گرفت.

با وجود تیرگی کم سابقه روابط برلین - مسکو، برخی شخصیت ها و سیاستمداران آلمان و رهبران احزاب سیاسی این کشور طی روزهای گذشته از مرکل خواسته اند در سفر به روسیه،در زمینه قانع کردن ولادیمیر پوتین برای همراهی با مواضع غرب در قبال سوریه تلاش کند.

کد خبر 229684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز