دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همان طوری که پیش بینی می شد،اولین نتایج غیر رسمی انتخابات ملی پارلمانی آلمان،از پیروزی احزاب حاکم دموکرات و سوسیال مسیحی به رهبری آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بر دیگر احزاب رقیب حکایت دارد.

حزب مرکل در انتخابات پارلمانی آلمان پیروز شد

به گزارش ایرنا،براساس یافته های حاصل از نظرسنجی های انجام شده در شعب اخذ رای هجدهمین انتخابات ملی پارلمانی آلمان حزب مرکل با کسب 42.5 درصد آرا پیروز این انتخابات خواهد بود.

براساس این گزارش سوسیال دموکرات ها با پیر اشتاین بروک به عنوان تنها رقیب مرکل در کسب عنوان صدراعظمی در این انتخابات موفق به کسب 5 .26 درصد آرا شده است.

اولین نتایج اعلام شده همچنین حکایت از شکست لیبرال دموکرات ها با 5 .4 درصد به عنوان شریک ائتلافی مرکل در دولت دارد که با این شرایط حزب گیدو وستروله در دولت آینده حضور نخواهد داشت و مرکل باید بدنبال یک شریک ائتلافی جدید برای تشکیل دولت آینده باشد.

نتایج اعلام شده براساس پیش بینی ها است و این احتمال وجود دارد که با شمارش قطعی آرا در ساعات آینده، درصد کسب آرا از سوی احزاب تغییراتی را داشته باشد.

براساس پیش بینی ها حزب چپ ها 5/8 درصد و حزب سبزها نیز 8 درصد آرا رای دهندگان را به خود اختصاص داده اند.

حزب تازه تاسیس گزینه ای برای آلمان نیز با کسب 8/ 4 درصد از شانس خوبی برای حضور در پارلمان برخوردار است.

مرکل:درمورد شریک ائتلافی بعد از اعلام قطعی نتیجه انتخابات تصمیم می گیرم

صدر اعظم آلمان بعد از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات ملی مجلس و پیروزی حزب متبوعش گفت که درمورد شریک ائتلافی خود برای تشکیل دولت آینده،فردا و بعد از مشخص شدن نتیجه قطعی آرا تصمیم گیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا،آنگلا مرکل که یکشنبه شب به همراه سران احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی در جمع طرفداران خود در برلین سخن می گفت، نتیجه بدست آمده برای حزب متبوعش را در انتخابات 2013 بسیار عالی توصیف کرد.

مرکل خاطرنشان کرد:رای دهندگان امروز بار دیگر اعتماد خارق العاده خود را به ما نشان دادند و ما نیز قول می دهیم که با این اعتماد به صورت مسوولانه و محتاطانه برای تشکیل دولت حرکت کنیم.

صدراعظم آلمان که با کسب این نتیجه برای سومین بار ریاست دولت این کشور را برعهده خواهد داشت،افزود:امیدوارم چهار سال آینده دوران موفقیت آمیزی برای مردم کشورم باشد.

مرکل که برای تشکیل دولت آینده مجبور به ائتلاف با یکی از احزاب راه یافته به مجلس ملی خواهد بود،افزود: حرف زدن درباه این که قدم های بعدی ما چه خواهد بود، هنوز زود است،ما فردا و بعد از مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات،در نشست سران حزب درمورد ائتلاف دولت تصمیم گیری خواهیم کرد.

پراشتاین بروک نامزد حزب سوسیال دموکرات برای صدر اعظمی آلمان نیز در جمع هواداران خود رقابت انتخاباتی را بسیار عالی توصیف کرد و گفت: حزب ما هیچ نوع حدس و گمانه زنی در مورد تشکیل دولت ندارد،از دید من توپ در زمین مرکل است و اوست که باید به دنبال پیدا کردن شریک ائتلافی اش باشد.

راینر برودله رییس حزب لیبرال دموکرات نیز که با از دست دادن بیش از 10 درصدی امتیاز انتخاباتی خود نسبت به انتخابات قبلی،شکست سنگینی را متحمل شده و درصورت تثبیت این نتیجه از ورود به مجلس ملی و همچنین ائتلاف با دولت آینده محروم خواهد شد،نتیجه به دست آمده را سنگین ترین شکست در تاریخ فعالیت این حزب دانست.

برودله که در هنگام سخنرانی در جمع طرفداران لیبرال دموکرات ها از سوی گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان و فیلیپ روسلر، قائم مقام مرکل و وزیر اقتصاد دولت همراهی می شد،گفت:تا مشخص شدن نتیجه قطعی انتخابات شب سختی را پشت سر خواهیم گذاشت.

رییس حزب لیبرال دموکرات با بیان این که هنوز به کسب 5 درصد آرا برای راهیابی به پارلمان امیدوار است،گفت:این بدترین تنتیجه ای بود که در تاریخ فعالیت حزب بدست آوردیم و من مسوولیت این شکست را می پذیرم.

براساس محاسبات اولیه از نتایج آرا، مجلس آینده آلمان 606 کرسی خواهد داشت که حزب مرکل با کسب 304 کرسی اکثریت مطلق مجلس را از آن خود خواهد کرد و سوسیال دموکرات ها، چپ ها و سبزها نیز در مجموع 303 کرسی را در اختیار خواهند داشت.

به موجب نخستین پیش بینی ها از نتیجه شمارش آرا،حزب دمکرات مسیحی (CDU) به رهبری آنگلا مرکل پیروز انتخابات پارلمانی آلمان در سال 2013 بوده است.

این حزب به همراه حزب خواهری خود یعنی حزب سوسیال مسیحی در ایالت بایرن (CSU) در مجموع حدود 42 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است.

این دو حزب مسیحی که دارای فراکسیون مشترکی در مجلس آلمان هستند، به نام اتحاد احزاب مسیحی (Union) شهرت دارند.

حزب سوسیال دمکرات آلمان (SPD) که با پر اشتاین بروک به عنوان نامزد این حزب برای تصدی مقام صدراعظمی در این انتخابات شرکت کرده بود،توانست حدود 26 درصد آرا را کسب کند.

حزب سبزها (Grüne) که در رقابت‌های انتخاباتی تمایل خود را برای ائتلاف با سوسیال دمکرات‌ها برای تشکیل دولت اعلام کرده است تنها موفق به کسب 8 درصد آرا شد و این امتیاز کاهش حدود 4 درصدی نسبت به انتخابات قبلی را نشان می دهد.

حزب دمکرات آزاد (لیبرال)‌ (FDP) که در انتخابات چهار سال گذشته با کسب 14.5درصد به عنوان شریک ائتلافی در دولت آنگلا مرکل حضور داشته است، موفق به کسب 5 درصد آرا نشد و با حدود5 /4 درصد در مجلس آینده حضور نخواهد داشت.

با این نتیجه مرکل ناگزیر خواهد بود شریک ائتلافی جدیدی برای خود پیدا کند که پیش بینی می شود این شریک حزبی غیر از سوسیال دموکرات ها نبوده و ائتلاف بزرگ دوره اول صدر اعظمی مرکل دوباره شکل گیرد.

حزب چپ آلمان (Die Linke) نیز با کسب حدود 5 / 8 درصد آرا با کاهش حدود 4درصدی محبوبیت خود بار دیگر در مجلس ملی آلمان حضور خواهد داشت اما درمورد ائتلاف دولتی، مرکل هیچ تمایلی برای ائتلاف با این حزب ندارد.
حزب نوپای جایگزینی برای آلمان (AfD ) نیز که بیش از 5 ماه از تاسیس آن نمی گذرد با کسب نتیجه دور از انتظار 9/4 درصد آرا همچنان امیدوار به حضور در مجلس ملی است.

این حزب خواهان پایان دادن به واحد پول مشترک یورو در اروپا است و برخلاف نظر عمومی طرفداران آن اعتقاد دارند واحد پول یورو مانع از انسجام و همبستگی بیشتر اروپا خواهد بود.

حزب تازه تاسیس دزدان دریایی (Piraten) نیز با کسب 5/ 2 درصد آرا از حضور در پارلمان آلمان باز مانده است.

ارقام و اعداد ارای هنوز قطعی نیست و نتیجه قطعی شمارش آرا در ساعات اولیه بامداد فردا ( دوشنبه) مشخص خواهد شد.

کد خبر 232087
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز