همشهری آنلاین: نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه در روایات شیعه و اهل سنت نقل شده که خداوند پاداش حج مبرور را بهشت قرار داده است، گفت: بعد از طواف خانه خدا، وقتی نمازتان را پشت مقام ابراهیم می‌خوانید، فرشته‌ای به شانه راست‌تان دست می‌زند و می‌گوید خدا شما را بخشید و از الآن وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع رسانی حج 92، زیست برادرانه زائران ایرانی شیعه و اهل سنت در یکی از اقامتگاه‌های زائران ایرانی در مدینه منوره، جلوه تحقق شعار حج امسال یعنی «حج؛ معنویت، هم‌اندیشی و اتحاد اسلامی» شده است چراکه خواهران و برادران شیعه و اهل سنت، با زندگی صمیمانه در کنار یکدیگر جلوه زیبایی از اتحاد و وحدت کلمه را در سفر معنوی حج رقم زده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر با حضور در جمع زائران شیعه و سنی در مدینه منوره گفت: برکات سفر حج به حدی مهم و زیاد است که هیچ کجا قابل دستیابی نیست. یکی از برکات مهم سفر حج، پاک شدن از گناه، آلودگی‌ها و تیرگی‌های معصیت است.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به روایتی که به پاک شدن حاجی از گناهان پس از انجام حج اشاره دارد، خطاب به زائران حرم نبوی گفت: در مدینه منوره نیز چنین برکتی شامل حالتان خواهد شد، اما بعد از طواف خانه خدا، وقتی نمازتان را پشت مقام ابراهیم می‌خوانید، فرشته‌ای به شانه راست‌تان دست می‌زند و می‌گوید خدا شما را بخشید و از الآن وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید. این مهم است که زائر در سرزمین وحی کاری کند که خدا او را ببخشد.

وی گفت: در روایات شیعه و اهل سنت نقل شده که خداوند پاداش حج مبرور را بهشت قرار داده است. زائران در سفر نورانی حج، با اعمال خوبی که خواهند داشت، بهشت را از خدا جایزه می‌گیرند، البته این حالت به راحتی هم به دست نمی‌آید و بهشتی شدن ساده نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به برداشت‌های عارفانه در خصوص پاداش حج مبرور، خاطرنشان کرد: وقتی مهمان به خانه ما می‌آید، سعی می‌کنیم بهترین چیزها را در اختیارش قرار دهیم. زائر حرمین شریفین نیز وقتی به سرزمین وحی آمد، مهمان خدا شده و بهترین نعمت خداوند، بهشت است که به مهمانانش جایزه می‌دهد.

وی برکت دیگر حج را استجابت دعای حاجی دانست و گفت: باید بدانیم شرایط استجابت دعا چیست. شرط استجابت دعا این است که بفهمیم چطور دعا کنیم تا خداوند قبول کند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی از نورانیت به عنوان برکت دیگر حج نام برد و یادآور شد: گاهی به خاطر رفتارهای نادرست، قلب و وجودمان تیره می‌شود، احساس آرامش نمی‌کنیم، راحت نیستیم و از عبادت لذت نمی‌بریم. سفر معنوی حج می‌تواند این تیرگی‌ها را از وجود ما بزداید. حاجی در این سفر، نورانی می‌شود و تا وقتی آلودگی پیدا نکرده است وجودش نورانی است. این نعمت بزرگی است که خداوند در این سفر، به حجاج ارزانی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با ذکر روایاتی، بر دست یابی خیر دنیا و آخرت به افرادی که قصد خانه خدا کرده‌اند، افزود: شیطان در کمین ماست و قسم یاد کرده که سر راه مردم می‌نشینم و آنها را فریب می‌دهم. در همین مدینه منوره نیز شیطان سعی می‌کند ما را از توجه به آثار رسول خدا و اهل بیت علیهم‌السلام فاصله دهد و زائر را به جلوه‌های مادی متوجه کند. حضور در مسجد النبی (ص) و خواندن نماز شب و استغفار، لحظه‌های ناب این سفر هستند که شاید دیگر تکرار نشود و باید آنها را قدر دانست.

وی خطاب به زائران کشورمان تاکید کرد: در مدینه منوره، رسول خدا را وسیله طلب مغفرت و آمرزش در پیشگاه خداوند قرار دهید. شما زائران ایرانی حرمین شریفین، مستعد بهره‌گیری از خیرات و برکات این سفر معنوی هستید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر دو رسالت بزرگ که بر دوش زائران قرار دارد، چنین برشمرد: اولین رسالت بزرگ، اسوه قرار دادن پیام رسول خدا (ص) و الگوگیری از سیره نبوی است. به این سفر آمده‌ایم تا اخلاق و سبک زندگی و تمام برنامه‌های زندگی‌مان بر اساس روش و منش پیامبر خدا (ص) باشد. پیامبر گرامی اسلام با همه متبسم برخورد می‌کرد، به همه احترام می‌گذاشت، در صدد نجات و حل گرفتاری‌های مردم بود.

ایشان دومین رسالت را کسب دانش و بصیرت همراه با تحرک و جبهه‌گیری در برابر دشمنان اسلام دانست و افزود: در مکه، بت‌شکنی و مقابله با طاغوت‌ها و ظالمان را از ابراهیم خلیل الله می‌آموزیم. قرار است با درس آموزی از ابراهیم خلیل، یک انسان دارای بصیرت و توان مبارزه شویم و بعد که به میهن بازمی‌گردیم، دیگران را نیز با این راه و فرهنگ آشنا کنیم.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، صمیمت برادران و خواهران شیعه و سنی را نعمتی دانست که خداوند به جمهوری اسلامی ایران ارزانی داشته‌است.

وی ابراز امیدواری کرد اتحاد و وحدت کلمه شیعه و سنی تقویت شود تا علمای شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر، در یک مسیر و با یک هدف مشترک حرکت کنند.

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام مهدی شریعت‌تبار، امام جمعه تربیت حیدریه نیز در این نشست، حج را مظهر وحدت امت اسلام و برادری و همدلی مسلمانان دانست و گفت: امیدواریم برگزاری کنگره بزرگ حج که در قدرت هیچ ابرقدرت سیاسی اجتماعی عالم نیست، به وحدت بیش از پیش مسلمانان و مایوس شدن دشمنان اسلام بیانجامد.

در ادامه این همایش، مولوی اسحاق مدنی با بیان اینکه «مدینه، تاریخ اسلام است»، یادآور شد: دو اتفاق در مدینه منوره رخ داد که در دنیا نظیر نداشت و امروز نیاز همه مسلمانان است که به این اتفاق‌ها توجه کنند. اول اینکه اختلاف بین دو قبیله اوس و خزرج، با وجود پیامبر گرامی اسلام (ص) به اخوت و دوستی و برادری منتهی شد. دومین اتفاق تاریخیاین بود که خداوند بین مسلمانانی مهاجر که مال و ثروتی هم نداشتند، با انصار عقد اخوت برقرار کرد که حاضر شدند هر چه دارند بین همدیگر نصف کنند.

مولوی اسحاق مدنی افزود: اگر عقل و تدبیر باشد و به اسلام اهمیت بدهیم، اختلاف‌ها عامل دشمنی نمی‌شوند. باید اغراض شخصی و گروهی خود را به خاطر اسلام کنار بگذاریم و وحدت داشته باشیم.

کد خبر 232105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز