به گزارش همشهری آنلاین، علی محمد قلیها با بیان این مطلب اظهار کرد: هم اکنون ۱۱۰۰ واگن در شبکه مترو تهران فعال است اما برای رسیدن به حداقل سرفاصله حرکت در خطوط موجود و بهره برداری از از خط ۳ مترو تهران به واگنهای جدید داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر در خطوط ۱ و ۲ سرفاصله حرکت قطارها ۴ دقیقه، در خط تهران- کرج ۷ دقیقه و در خط ۴ سرفاصله حرکت قطارها ۶. ۵ دقیقه است. در این میان برای آنکه سرفاصله حرکت قطارها را در خط ۴ به ۴ دقیقه برسانیم و در خط یک و دو نیز سرفاصله حرکتها را کاهش دهیم به ۱۵ قطار یا به عبارتی حدود ۱۰۰ واگن جدید نیاز داریم.
قلیها با بیان اینکه تاکنون ۷ کیلومتر از خط ۳ مترو به بهره برداری رسیده و به زودی نیمه جنوبی این خط به طول ۱۲ کیلومتر نیز به بهره برداری رسمی خواهد رسید، گفت: با بهره برداری از نیمه جنوبی طول خط ۳ مترو به حدود ۲۰ کیلومتر میرسد و باید مشابه خط ۲ مترو برای اعزام قطارها با سرفاصله ۴ دقیقه ۳۰ قطار یا به عبارتی حدود ۲۰۰ واگن در این خط به کارگیری کنیم.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه با بهره برداری از نیمه شمالی خط ۳ نیز باید ۲۰۰ واگن دیگر به واگنهای این خط افزوده شود، گفت: در مجموع خط ۳ مترو تهران برای بهره برداری کامل به ۴۰۰ واگن نیازمند است تا بتوانیم با سرفاصله ۴ دقیقه به اعزام قطار در این خط اقدام کنیم.
وی تصریح کرد: براین اساس برای کسری واگنها در خطوط موجود و راه اندازی کامل خط ۳ مترو تهران به ۵۰۰ واگن جدید نیازمندیم که مقرر شده تا آخر سال ۱۲۰ واگن جدید به ناوگان وارد و مابقی واگنهای مورد نیاز نیز از محل قراردادهای جدید وارد شبکه مترو تهران شود.
قلیها در پایان با ابراز امیدواری از اینکه دولت جدید حمایتهای همه جانبه از توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو داشته باشد، اظهار کرد: قرداد جدیدی برای خرید واگنهای مورد نیاز مترو منعقد شده است و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به صورت فاینانس در اختیار شرکت هولدینگ مترو قرار گرفته که امیدواریم در سال آینده شاهد ورود سری جدید واگنهای مترو به شبکه خطوط باشیم.