هیچ میدانستید میز کار شما به چند دلیل جای مناسبی برای غذا خوردن نیست؛
اول به این دلیل که باعث میشود حواس شما به جای آنکه به غذا خوردن متمرکز شود، متوجه جواب دادن به تلفن، ایمیل فرستادن و کاغذبازی باشد بنابراین مغز توجهی به مقدار غذایی که خورده میشود، ندارد و در نتیجه پرخوری اولین دستاورد این کار است.
دوم اینکه میز کار شما 400 بار از یک توالت کثیفتر و مثل میز غذایی است که هرگز تمیز نمیشود.
جالبتر اینکه روی این میز وسایل کثیف دیگری از قبیل تلفن، موس و حتی رایانه وجود دارد و تمام اینها باعث انتقال آلودگی خواهند شد. در ادامه قوانین تغذیه در محیط کار را برایتان آوردهایم.
1. ببینید که چه میخورید: به غذایی که برای خود آماده کردهاید، توجه کنید و هرگز در وقت غذا خوردن هیچ کار اضافهای حتی پاسخگویی به تلفن را انجام ندهید زیرا در این صورت بیش از نیاز روزانهتان غذا خواهید خورد و به مرور چاق میشوید. البته قبل از هر چیز بهتر است مقدار مشخص و مناسبی غذا در ظرفتان بریزید.
2. با خودتان غذا ببرید: غذایی که از بیرون تهیه میکنید، گران، با حجم زیاد، سنگین و چرب است بنابراین بردن غذا از خانه بسیار بهتر است.
اگر در محل کارتان یخچال وجود دارد، غذا را در یخچال بگذارید و اگر به دلیل مشغله کاری فرصت این را پیدا نکردید، یادتان باشد که نباید بیش از 2 ساعت غذا را بیرون از یخچال نگهداری کرد.
3. راه بروید: فراموش نکنید که راه رفتن به هضم غذا کمک خواهد کرد. این عادت خوبی نیست که پشت میز کارتان غذا بخورید و سپس کار را از سر بگیرید و مدتها پشت میز بنشینید. بهتر است بعد از غذا، به بهانه آب آوردن، از دورترین راه خود را به آبسردکن برسانید یا برای چند نسخه کپی گرفتن به سمت دستگاه کپی بروید و با انجام چنین کارهایی سعی کنید کمی فعالیت بدنی داشته باشید.
4. از رومیزی استفاده کنید: انداختن سفرهای کوچک یا استفاده از زیر بشقابی نسبتاً بزرگ میتواند از تماس غذای شما با آلودگیهای احتمالیای که روی میز کارتان وجود دارد، جلوگیری کند.
5. میز کارتان را ضدعفونی کنید: اگر به دلیل اینکه مکانی مخصوص برای غذا خوردن در محل کارتان وجود ندارد، مجبورید پشت میزتان غذا بخورید، بهتر است هر روز میز کارتان را ضدعفونی کنید. یک ماده ضدعفونیکننده و دستمالی تمیز (نه دستمال کاغذی) داشته باشید تا بتوانید تمام نقاط میزتان را تمیز و برای غذا خوردن آماده کنید.
6. با دوستتان غذا بخورید: برای غذا خوردن پشت میز کار، همکارتان را نیز دعوت کنید با این کار فرصتی برای گپ زدن و یک استراحت کوتاه فراهم خواهد شد و از فضای کار و استرسهایش برای مدتی جدا میشوید.
7. این روش غذا خوردن نباید عادت شما بشود: برای بسیاری از ما تکرار یک فعالیت، آن را به یک عادت تبدیل میکند در حالی که نباید اینطور باشد زیرا غذا خوردن باید در مکانی به نام غذاخوری انجام شود زیرا این مکان هم تمیزتر است و هم باعث استراحت و بازتوانی مجدد کارکنان خواهد شد.
8. غذاهایی با بوی تند به سرکار نبرید: بعضی از غذاها (مانند غذاهای سیردار و پرادویه) بوی تندی دارند و به محض گرم کردن، تمام محوطه را از بوی خود پر میکنند که ممکن است برای سایر افراد آزاردهنده باشد بنابراین غذاهایی را انتخاب کنید که کمبوتر هستند.
9. غذایتان را زیر نظر داشته باشید: ممکن است در محل کار شما فقط یک مایکروفر برای گرم کردن غذا وجود داشته باشد، توصیه میکنیم وقتی در حال گرم کردن غذایتان هستید، از درپوشی استفاده کنید تا غذایتان بر اثر زیاد گرم شدن تمام فضای مایکروفر را کثیف نکند زیرا تمیز نکردن باقیمانده این غذا محیط مایکروفر را آلوده میکند و باعث میشود محل مناسبی برای گرم کردن سایر غذاها نباشد.
10. نوبتی سالاد بیاورید: خیلی وقتها به دلیل زیاد شدن آنچه باید همراه ببرید، میبینید که چند روزی است سالاد نخوردهاید در حالی که میتوانید نوبتی برای خود و افرادی که با شما غذا میخورند، سالاد یا یک همراه غذا ببرید. با این کار هر چند روز یک بار نوبت شما میشود که بار سنگینتری داشته باشید در حالی که هر روز با غذایتان یک کنار غذا دارید.
11. حرف نزنید: هرگز جلوی مشتری یا مراجعهکننده غذا نخورید یا با دهان پر تلفن جواب ندهید، هنگام غذا خوردن با همکارتان، در حالی که خردههای غذا در دهانتان است، به سخنرانی نپردازید و بعد از اتمام غذا حتماً مسواک بزنید.
12. به زمان غذا خوردنتان دقت کنید: معمولاً ساعت شروع به کار از 8 صبح آغاز میشود و افراد بعد از رسیدن به سرکار، تازه مشغول خوردن صبحانه میشوند. با این کار ساعت کار نیز خواهد گذشت، پس بهتر است که در عرض 10 دقیقه، صبحانه خوردنتان را به اتمام برسانید یا در خانه این وعده را میل کنید. هنگام ناهار هم بهتر است زیاد با همکارانتان گرم صحبت نشوید زیرا صرف غذایتان بیش از زمان معمول طول خواهد کشید و ممکن است بازخواست شوید!
منبع: سلامتیران