مینا شهنی: متادون باید به میزان کافی و به راحتی با صرف زمانی اندک در دسترس تمامی معتادان قرار بگیرد.

ابوالحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی کشور، درباره نیاز معتادان به دسترسی سریع به متادون گفت: دسترسی معتادان به متادون باید راحت‌تر از دسترسی به مواد مخدر باشد تا فرد معتاد پیش از اینکه به مواد مخدر دسترسی داشته باشد با استفاده از متادون کنترل شود.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی ضرر و عوارض جانبی متادون کمتر از مواد مخدر است به همین دلیلی حتی با داشتن هزینه گزاف برای دولت بهتر است مسئولان به هر شکل ممکن  متادون را در اختیار افراد معتادانی که حاضر به همکاری و استفاده از این دارو هستند قرار دهند.

وی با اشاره به مرگ و میر ناشی از  ناخالصی موجود در مواد مخدر گفت: ناخالصی موجود در مواد مخدری که در کشور خرید و فروش شده و در دسترس افراد معتاد قرار می‌گیرد بسیار زیاد است به همین دلیل مواد مخدر مصرفی توسط بسیاری از معتادان علاوه بر ضررهای پیش‌بینی شده پیامدهای خطرناک غیرقابل پیش‌بینی نیز دارد و به همین دلیل ما مرگ‌های متعددی در میان معتادان مشاهده می‌کنیم که ناشی از نامرغوب بودن و ناخالصی موجود در مواد مخدر مصرفی است، ما شاهد افزایش روزافزون مرگ و میرهایی از این دست در میان معتادان کشورمان هستیم.

رئیس سازمان بهزیستی با انتقاد از سخت‌گیری‌های اعمال شده برای دادن متادون به معتادان گفت: اعتقاد سازمان بهزیستی این است که دسترسی معتادان به متادون باید آسان‌تر و سریع‌تر از مواد مخدر باشد و سخت‌گیری‌های اعمال شده می‌تواند در نهایت نتیجه نامطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

فقیه افزود: امروزه این رویکرد علاوه بر سازمان بهزیستی در وزارت بهداشت و درمان نیز شکل گرفته‌است به قسمی که مسئولان تصمیم گرفته‌اند سخت‌گیری‌هایی را که پیش از این اعمال می‌شد کاهش داده و در روش‌های پیشین تجدید نظر کنند.بر اساس گفته‌‌های رئیس سازمان بهزیستی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی قول داده‌اند که این مساله را یک بار برای همیشه حل کنند.


به این ترتیب سبک درمان معتادان و شیوه دسترسی آنان به متادون تغییر خواهد کرد و معتادان برای دسترسی به این دارو نیازمند طی مراحل طولانی و سخت نخواهند بود.با این سخنان رئیس سازمان بهزیستی به نظر می‌رسد در سال جاری مشکلات تهیه متادون برای درمان معتادان تا حدود زیادی برطرف شود.


اخبار سال گذشته به تمامی حکایت از بروز دردسرهای زیادی در توزیع متادون میان معتادان بود تا آنجا که اختلافات میان سازمان بهزیستی به عنوان ناظر و مجری بخشی از برنامه درمان معتادان و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی توزیع متادون بالا گرفت.

از سویی کارخانه‌های تولید متادون در کشور اعلام کرده‌بودند که می‌توانند نیاز متادون داخلی کشور را برطرف کنند و تنها حرف کارخانه‌های داخلی اعلام نیاز از سوی دولت و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای متادون میزان مورد نیاز سالانه بود.به  هرحال امسال باید منتظر بود و دید که تصمیمات جدید و تفاهم انجام شده میان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت مشکل متادون معتادان حل خواهد شد یا خیر؟

جمع‌آوری معتادان ولگرد زیر 18

از سوی دیگر اعلام شده در چند روز آینده و در قالب اجرای مرحله دوم طرح جمع‌آوری معتادان پر خطر، افراد معتاد کمتر از 18 سال نیز توسط پلیس جمع‌آوری خواهند شد. مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر معتادان 18 تا 50 سال در طرح جمع‌آوری معتادان ولگرد تحت پوشش قرار دارند، اما به‌زودی افراد کمتر از 18 سال نیز مشمول طرح خواهند شد.

سعید صفائیان افزود: سازمان بهزیستی نسبت به راه‌اندازی دو مرکز درمان اعتیاد ویژه نوجوانان اقدام کرده است که با شروع فعالیت رسمی این مرکز در چند روز آینده دستگیری معتادان کمتر از 18 سال نیز آغاز می‌شود.وی با اشاره به این‌که معتادان دستگیر شده کمتر از 24 ساعت در قرنطینه نگهداری می‌‏شوند، خاطرنشان کرد: تیم پزشکی مستقر در محل قرنطینه پس از انجام آزمایش‌های اولیه نسبت به تفکیک معتادان و انتقال آنان به مراکز درمانی اقدام می‌‏کنند.

به گفته مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر معتادانی که خانواده ندارند ترجیح می‌‏دهند به مراکز بستری منتقل شوند. همچنین کل هزینه‌های درمان معتادان در سه ماه اول توسط دولت پرداخت می‌شود.

کد خبر 23334

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز