گروه بورس: درحالی‌که بیژن زنگنه وزیر نفت از مدافعان اصلی فروش فراورده‌های نفت و پتروشیمی در بورس کالا و انرژی است، معاونش درشرکت ملی صنایع پتروشیمی، هم با خصوصی‌سازی‌ در صنعت پتروشیمی مخالفت است، هم با عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا.

به گزارش همشهری، لابی گسترده دلالان صنعت پتروشیمی که با آغاز فعالیت بورس کالا دستشان از معاملات و فروش پنهانی محصولات پتروشیمی و دریافت حق‌الزحمه‌های بی‌حساب و کتاب کوتاه شده، بار دیگر دست به‌کار شده تا مانع عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا شوند.پیشنهاد کشف نرخ محصولات پتروشیمی در بورس کالا، انجام معاملات در بیرون از بورس و همچنین توقف عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا ظرف چند روز گذشته بازتاب‌های خبری متفاوتی در رسانه‌ها داشته است.

پیشنهاد کشف قیمت در بورس و فروش در خارج از بورس هیچ سنخیتی با ذات فعالیت بورس‌های کالا در دنیا ندارد و همه معامله‌گران بورس کالا، کارشناسان بازار سرمایه و حتی فعالان و صاحب‌نظران اقتصادی را بسیار متعجب و حیرت زده کرده است.

تازه‌ترین خبر‌ها حکایت از آن دارد که بیژن زنگنه وزیر نفت در نشست مشترکی با مسئولان سازمان بورس از عرضه محصولات نفت و فراورده‌های نفتی در بورس کالا و انرژی به صراحت حمایت کرده و قرار است در گام نخست 5هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شود.زنگنه حتی قبل از برگزاری مراسم رأی اعتمادش در مجلس یکی از محورهای اصلی برنامه‌هایش را توسعه صادرات نفت و فراورده‌های نفتی از طریق بازار سرمایه اعلام کرده بود.

اما عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت هفته گذشته در گام نخست بحث واگذاری 38درصد از سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس را که سهامش باید براساس سیاست‌های اصل 44در بورس واگذار شود معلق کرد و در دومین گام سعی دارد عرضه محصولات پتروشیمی را در بورس کالا متوقف کند. این اقدام‌ها با انتقاد شدید فعالان بورس و بازار پتروشیمی مواجه شده است.

جایی بهتر از بورس برای پتروشیمی سراغ ندارم

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران با اشاره به اینکه جایی بهتر از بورس برای مبادلات پتروشیمی سراغ ندارم، گفت: بهترین راه برای بهبود اوضاع کنونی، افزایش حجم تولید است تاپس از افزایش حجم عرضه‌ها در بورس، بتوانیم به سمت آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها در بورس حرکت کنیم. به گزارش ایسنا، محمد حسین برخوردار درباره معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران گفت: اگر درمعاملات محصولات پتروشیمی مشکلی برای خریداران یا فروشندگان وجود دارد بهتر است ابتدا خود بورس برای جلوگیری از برخی جوسازی‌ها این مشکلات را اطلاع‌رسانی کند. وی افزود: در حال حاضر تمام محصولات پتروشیمی از طریق بورس مورد معامله قرار می‌گیرد اما اینکه شنیده می‌شود بخشی از محصولات پتروشیمی در خارج از بورس خرید و فروش می‌شودبه معنای این است که یک جای کار ایراد دارد. برخوردار گفت: مشکل اصلی معاملات پتروشیمی در بورس، عرضه محدود برخی محصولات است که خریداران و صنایع پایین دستی را با مشکل مواجه کرده است.

رشد معاملات محصولات پتروشیمی

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران گفت: طی 2هفته اول مهرماه بالغ بر 436هزار تن انواع فراورده‌های نفتی و پتروشیمی با ارزشی افزون بر 8هزار میلیارد ریال در بورس کالای ایران دادوستد شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18درصد از نظر حجم و 81درصد از نظر ارزش افزایش نشان می‌دهد. به گزارش همشهری، مهرزاد نامداری با بیان این مطلب افزود: در این مدت721هزار تن انواع فراورده‌های نفتی و پتروشیمی از سوی 53واحد تولید کننده عرضه شد. وی با بیان اینکه طی 2هفته مهر‌ماه 34مجتمع بزرگ پتروشیمی کشور نسبت به عرضه انواع فراورده‌های پتروشیمی در بورس کالا اقدام کرده‌اند، گفت:

در این مدت، محصولات مجتمع‌های پتروشیمی امیرکبیر، تبریز، لاله، پلی‌نار، آبادان، رجال، شازند، غدیر، مارون، پلی پروپیلن جم، آریا ساسول، قائد بصر، نوید زرشیمی، جم، رازی، شیراز، کارون، کرمانشاه، بیستون، خراسان، فن‌آوران، فرسا شیمی، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی، پلیمر کرمانشاه، فجر، بندرامام، تندگویان، مهر، اروند، خوزستان، برزویه، پارس و بوعلی سینا در بورس کالا عرضه شده است.

قول وزیر نفت برای عرضه 5هزار بشکه نفت خام

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از انجام توافق نهایی با بیژن زنگنه وزیر نفت برای عرضه 5هزار بشکه نفت در بورس انرژی برای آغاز کار خبر داد. به گزارش همشهری، شاپور محمدی دیروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بورس انرژی گفت: 10روز قبل دیداری با وزیر نفت داشتم که زنگنه قول داد 5هزار بشکه نفت خام در بورس انرژی عرضه شود. وی تأکید کرد:باید برای راه‌اندازی قرارداد سلف موازی استاندارد نفت تلاش شود چرا که راه‌اندازی این اوراق، منجر به توسعه اقتصادی کشور می‌شود.

ورود میعانات گازی و نفت خام به بورس انرژی

مدیرعامل جدید بورس انرژی پس از برگزاری مراسم معارفه‌اش در روز گذشته گفت: توسعه این بورس مدنظر تمام ارکان بازار سرمایه است به‌طوری که در نشست‌های مشترک با وزارت نفت، مجوز ورود میعانات گازی و نفت خام به بورس انرژی صادر شد. به گزارش همشهری، سیدعلی حسینی، معاون سابق سازمان بورس و اوراق بهادار، در آیین معارفه‌اش به عنوان مدیرعامل جدید بورس انرژی با بیان اینکه طی جلسه‌ای با وزیر نفت مجوز ورود میعانات نفتی و نفت خام صادر شده است، گفت: توسعه بورس انرژی مدنظر همه ارکان بازار سرمایه و ازجمله مسئولان در وزارتخانه نفت و نیرو است و از همین رو طی جلسات متعدد با وزارت نفت، مجوز ورود میعانات گازی و نفت خام به بورس انرژی صادر شد.
‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌
خروج محصولات پتروشیمی آرزوی دلالان است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خروج محصولات پتروشیمی آرزوی دلالان و واسطه‌هاست، گفت: برخی به‌دنبال معاملات غیرشفاف و فرار مالیاتی هستند که با خروج کالاهای پتروشیمی از بورس خواسته آنها محقق خواهد شد. حیدری طیب با اظهار تعجب نسبت به ارائه پیشنهاد کشف قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا و انجام معاملات در بیرون از بورس به سنا گفت:

پس از سال‌ها معاملات غیرشفاف، سنتی و بدون نظارت محصولات پتروشیمی، از سال86 با مصوبه دولت این محصولات در بورس کالای ایران عرضه شدند و به اذعان خود فعالان بخش پتروشیمی و کارشناسان، با عرضه کالاهای پتروشیمی در بورس، دست دلالان بزرگ از این بازار کوتاه و رانت‌های عظیم این بخش به فراموشی سپرده شد و سود تولید عاید صاحبان صنعت شد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به‌معنای بازگشت به عقب و پذیرش معاملات غیرشفاف و سنتی است. به گفته حیدری طیب، توقف معاملات پتروشیمی در بورس و بازگشت به خرید و فروش درب کارخانه‌ای مانند این است که ما اکنون برای انجام حساب‌و‌کتاب خود رایانه و ماشین حساب را کنار بگذاریم و به سراغ چرتکه برویم.

کد خبر 233967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز