چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

گروه شهری: شورای شهر تهران سه‌شنبه گذشته روز پرکاری را پشت سر گذاشت.

در نخستین موضوع اعضای شورای شهر تهران شنونده 3گزارش درباره ریزش گودبرداری پروژه مجتمع گلستان توسط معاونت نظارت و کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر و ستاد شورایاری‌های شهر تهران بودند. پس از این موضوع نیز اعضای شورای شهر تهران به مناسبت روز جهانی نابینایان 2فوریت و متن طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه خدمات ویژه به نابینایان تهرانی» را تصویب کردند.

اما در ابتدای جلسه روز سه‌شنبه عباس جدیدی معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش درباره حادثه شهرک قدس پرداخت. وی در گزارش خود به اطلاع‌رسانی مردم درباره این محل و موقعیت خطرناک آن، بازدیدهای حضوری از محل توسط وی و دیگر اعضای شورا و نامه‌نگاری‌های انجام‌شده بین نهادهای مسئول اشاره کرد.

جدیدی به این نکته نیز اشاره کرد که طبق بازدیدهای مختلف رئیس شورای شهر، شهردار، رئیس کمیسیون عمران و نیز مهدی چمران از محل حادثه همه تصریح کرده‌اند که با توجه به استعداد خاک منطقه و وجود تاسیسات مختلف، این محل قطعاً تحمل 35متر خاکبرداری را نداشته است.

وی همچنین اخطار داد که با توجه به در پیش بودن فصل بارندگی چنانچه بارش شدیدی رخ دهد، احتمال گسترش خطرات ناشی از رانش زمین براثر گودبرداری غیراصولی 35متری را تشدید کرده و به‌طور قطع آسیب‌دیدگی مجاورین پروژه را غیرقابل اجتناب می‌کند. معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته بین شرکت آب و فاضلاب استان تهران برای نخستین‌بار در تاریخ 20آذر 91و تذکرهای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در 6 نوبت و تذکر معاونت نظارت شورای شهر در اردیبهشت‌ماه امسال اظهار داشت:

طی آخرین تصمیم اتخاذ شده توسط کمیسیون عمران، کمیسیون شهرسازی و معماری و حوزه معاونت نظارت شورای اسلامی شهر تهران در ساعت 7صبح روز یکشنبه تاریخ 21مهر‌ 92به تعدادی از کارشناسان متشکل از سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، شهرداری منطقه 2، شورای اسلامی شهر تهران، نمایندگان ناظر، مهندس مشاور و مجری پروژه، نماینده مالک و نماینده آبفا مأموریت داد که رسیدگی فنی و ایمنی پروژه را مستمراً بررسی و گزارش کنند.

به‌گفته این عضو شورای شهر تهران درخصوص کنترل و پایش خیابان ایران‌زمین نیز مقرر شده ظرف یک هفته، ابزار دقیق توسط مالک و مجری در محل نصب شود ضمن اینکه مقرر شد توسط کارگاه فنی، درمورد وضعیت گودبرداری در همه جوانب از نظر فنی بررسی دقیق به عمل آید. تصمیم دیگری که اتخاذ شده مبنی بر این بود که کارگروه فنی در رابطه با کم کردن طبقات زیرزمین، میزان سطح اشغال، تعداد طبقات روی همکف صریحا اظهارنظر فنی کند.

همچنین به‌دلیل مشابه بودن گزارش کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر با گزارش ارائه شده از سوی معاون نظارت شورا، در نتیجه ابوالفضل قناعتی مخبر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران خلاصه گزارش این کمیسیون را ارائه کرد. بر اساس این گزارش طبق تأکید اعضای شورا مقرر شد در جلسه یکشنبه کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی تشکیل شود و نتایج حاصل از آن ظرف مدت 10روز به کمیسیون عمران برای رسیدگی ارسال شود.

همچنین تأکید شد که کمیسیون ویژه مذکور ظرف مدت 10روز آینده چند مورد مشخص را به‌صورت جدی پیگیری کند. این موارد شامل بررسی و رسیدگی به وضعیت منازل مسکونی و رفع نگرانی مالکان آنها، پیشگیری از ریزش بیشتر گود با توجه به پیش‌رو بودن فصل زمستان، بررسی چگونگی تحکیم زمین و خاک منطقه و پیرامون پروژه، بررسی علت و عوامل ریزش گود و تقویت دیواره‌ها در همه جهات و نیز توقف پیشروی گودبرداری و اصلاح پروانه ساختمانی و کاهش عمق آن می‌شود. در ادامه جلسه نیز تعدادی از اعضا خواستار توقف اجرای پروژه با شرایط فعلی و عمق گودبرداری فعلی شدند.

علیرضا دبیر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه این پروژه و مسائل حاشیه‌ای آن سیاسی و بزرگ است و به همین دلیل به چشم همه می‌آید، خطاب به اعضای شورا گفت: حتی اگر در آخر این ماجرا مقصر مشخص هم شود، در نهایت پس از رفع خطر، خسارت آن را پرداخت می‌کنند، اما باز هم اشکال به‌صورت پایه‌ای و ریشه‌ای حل نمی‌شود. وی خطاب به اعضای شورا گفت: مگراین حادثه مشابه حادثه سعادت‌آباد که چند سال پیش رخ داد و تعدادی در آن کشته شدند، نیست؟ اما مگر از آن حادثه درس گرفتیم و اشکالات قانونی این نوع ساخت و سازها برطرف شد؟

احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز در ادامه این اظهارات گفت: بسیاری از مسائل تا رسانه‌ای نشود و پیگیری اعضا صورت نگیرد، به نقطه قابل‌قبولی نخواهند رسید و چنین پیگیری‌هایی حق مردم و حق اعضای شوراست.

شورایاران و مشارکت شهروندان

همچنین روز سه‌شنبه گذشته شورایاری‌های شهر تهران عملکرد 5ساله خود را در صحن علنی شورای شهر تهران ارائه کردند و اعضای شورا بر رفع برخی ابهامات قانونی و بلاتکلیفی در مورد انتخابات شورایاری‌ها تأکید کردند. رئیس شورا شکل‌گیری شورایاری‌ها را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای شوراهای شهر دانست و گفت: در دوره نخست شوراها در 70محله تهران شورایاری شکل گرفت. در دوره دوم کم و بیش در سراسر شهر شورایاری داشتیم، اما در دوره سوم شوراها، شورایاری‌ها هم بسط یافت و هم قانونمندتر شد که این تبلور مشارکت شهروندان را به نمایش می‌گذارد.

احمد مسجدجامعی افزود: در شورای چهارم انتخابات شورایاری‌ها را در پیش‌رو داریم، زیرا در شورای سوم به‌رغم مکاتبات مکرر با وزارت کشور نتوانستیم این عزیزان را متقاعد کنیم که مجوز برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را صادر کنند.رئیس شورای شهر تهران نیز درباره اظهارات برخی اعضای شورا در توضیحاتی گفت: هیچ ابهام قانونی در مورد تشکیلات شورایاری‌ها و انتخاب آنها وجود ندارد و این نهاد در همه دولت‌های گذشته و همه وزرای کشور کاملا قانونی فعالیت کرده‌ است، اما در دوره پایانی دولت دهم و وزیر کشور وقت، مباحثی جدید مطرح شد. البته با آنها هم جلسه داشتیم و این جلسات هنوز ادامه دارد.خدمت‌‌رسانی ویژه به نابینایان

یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های سه‌شنبه گذشته اعضای شورای اسلامی شهر تهران تصویب 2فوریت و متن طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه خدمات ویژه به نابینایان تهرانی» بود. براساس این مصوبه، شهرداری تهران موظف است برای نابینایان کارت ویژه‌ای صادر کند تا آنها بتوانند از وسایل حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و بی‌آرتی به‌طور رایگان استفاه کنند.

همچنین شهرداری موظف است اعتبار مورد نیاز برای کمک به تأمین هزینه تردد دانش‌آموزان نابینا برای رفت‌وآمد به مدرسه در سطح شهر تهران را به‌صورت رایگان پیش‌بینی کند. اعضای شورا نیز براساس این مصوبه تأکید داشتند که فضای شهری پایتخت به‌منظور بهره‌برداری از امکانات مورد نیاز در امر تسهیل خدمت‌رسانی به نابینایان در شهر فراهم شود. این در حالی است که مجتبی شاکری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه مشکلات نابینایان و معلولان در شهرها بسیار گسترده است از دیگر اعضای شورای شهر خواست تنها یک روز را با چشم‌بند و ویلچر در شهر تردد کنند تا مشکلات نابینایان و معلولان را لمس کنند. همچنین در این جلسه تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان نابینای نخبه شهر تهران به مناسبت روز عصای سفید مهمان شورای شهر تهران بودند و مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتخاب رئیس کمیسیون فرهنگی قانونی است

در جلسه گذشته شورای شهر، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به اعتراض عبدالحسین مختاباد، از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر که انتخابات ریاست این کمیسیون را غیرقانونی اعلام کرد، گفت: جلسه کمیسیون برای انتخاب رئیس با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و به همین دلیل این انتخاب قانونی است. مختاباد با بیان اینکه بی‌اخلاقی در کشور ما دارد به اخلاق تبدیل می‌شود، گفت:

من این انتخابات را قانونی نمی‌دانم و به نشانه اعتراض قصد دارم از کمیسیون فرهنگی استعفا دهم و در یک کمیسیون دیگر عضو شوم. مرتضی طلایی نیز در پاسخ به وی با وجود درخواست مسجدجامعی برای موکول کردن این مسئله به جلسه غیرعلنی، گفت: وقتی شما به کسی اجازه صحبت کردن می‌دهید، باید اجازه پاسخ دادن به او را هم بدهید. چون بحث اخلاق مطرح شد، می‌خواهم جواب ایشان را بدهم. وی ادامه داد: من ازجمله کسانی بودم که موافق برگزاری انتخابات در جلسه سه‌شنبه بودم، اما اکثریت اعضا موافقت نکردند و وقتی جلسه با اکثریت اعضا برگزار می‌شود و رأی‌گیری صورت می‌گیرد، انتخابات قانونی است.

کد خبر 235280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز