گروه شهری: شهردار پایتخت به دعوت شورای شهر تهران در صحن علنی این شورا حاضر شد تا برنامه راهبردی ۵ساله آینده مدیریت شهری را ارائه کند.

شورای شهر

پیش از ارائه این گزارش نیز احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران در این‌باره گفت: اساس و بنیاد بحث‌های نظری و مبنای حرکت شهرداری در 4سال آینده در قالب این برنامه شکل خواهد گرفت؛ به همین دلیل از محمدباقر قالیباف دعوت کردیم تا چشم‌انداز نظری تصمیمات شهری را به واسطه اصحاب رسانه که در جلسه علنی شورای شهر حضور دارند در معرض دید عموم قرار دهیم. به همین مناسبت قالیباف با قرار گرفتن در پشت تریبون صحن علنی شورای شهر طی سخنانی خواستار همسویی دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری تهران با یکدیگر شد تا ظرف 5سال آینده شاهد تحقق اقدامات بزرگ و تحولاتی چشمگیر در اداره شهر تهران باشیم. وی با اشاره به اینکه گام اول در دوره جدید مدیریت شهری تجزیه و تحلیل وضع موجود و بررسی نقاط ضعف، قوت، تهدیدها و فرصت‌هاست، گفت: ما در تهیه برنامه راهبردی 5سال آینده شهرداری اسناد فرادستی نظیر سند چشم‌انداز و برنامه پنجم توسعه کشوری و طرح جامع را ملاک قرار دادیم.

قالیباف با اشاره به اینکه قبل از اجرای این طرح باید ابتدا به چند سؤال پاسخ داده شود، از اعضای شورای شهر پرسید آیا ما در افق آینده شهرداری تهران و مدیریت شهری بنا داریم مدیریت کارفرمایی کنیم یا خیر؟ آیا شهرداری می‌خواهد تولید خدمت کند یا خرید خدمات؟ آیا شهرداری می‌خواهد تصدیگری کند یا متولیگری؟ آیا شورای شهر چهارم همچنان شورای شهرداری خواهد ماند یا شورای شهر؟ آیا شهرداری قراراست تبدیل به یک دولت محلی شود و در تمام شئون زندگی مردم اعم از مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، دینی و اجتماعی پاسخگو باشد و آیا تفکیک وظایف ملی و محلی در افق این برنامه محقق خواهد شد؟ وی همچنین افزود:

اگر شما به‌عنوان اعضای جدید شورای شهر تهران از من سؤال کنید که ظرف سال‌های اخیر در اداره شهر موفق بوده‌ام یا خیر پاسخ من مثبت است اما درعین حال معتقدم که نباید فقط شهر را اداره کرد بلکه باید تحول‌آفرین باشیم و این تحول را تا تفکیک کار ملی و محلی از هم ادامه دهیم.

قالیباف تأکید کرد که باید مقصد را مشخص و تعیین کرد که راهبرد و راه‌های ما برای رسیدن به مقصد چیست به همین دلیل معتقدم باید نظرات را یکی کرده، اقدامات و فعالیت‌هایمان را تعریف کنیم بنابراین هر فعالیت شهرداری اگر در این جهت تصویب نشود خلاف برنامه است و به سرانجام نخواهد رسید. شهردار تهران خطاب به اعضای شورای شهر افزود: مطمئن باشید هرچه شما تصمیم بگیرید ما همان را انجام داده و مبنای کار خود قرار می‌دهیم.

در پایان این اظهارات احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای اسلامی شهر نیز با بیان اینکه مباحث باید عملیاتی و سنجش پذیر باشند از اعضای شورای شهر خواست تا شاخص‌های وضع موجود و آینده را کمی کنند تا متوجه شویم که ازکجا می‌خواهیم شروع کنیم و به کجا برسیم. مسجدجامعی همچنین گفت: در بحث‌هایی نظیرآلودگی هوا، خاک، آب، آلودگی منظر شهری و بهداشت هرجا که مدیریت شهری می‌تواند کاری انجام دهد باید دراین سند راهبردی تدابیری برایش اندیشیده شود.بنابراین گزارش، تعدادی از اعضای شورا نیز به اظهارنظردرباره این برنامه راهبردی پرداختند.

حافظی خواستار توجه به بحث سلامت و بهداشت دراین برنامه شد، دبیر بر لزوم هماهنگی این برنامه راهبردی با اسناد فرادست نظیر برنامه پنجم توسعه کشوری تأکید کرد، مجتبی شاکری نیز خواستار ارائه یک گزارش عملکرد از شهرداری در بخش‌های مختلف شد تا مشخص شود که شهرداری در این مدت از کجا به کجا رسیده است.

اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر هم معتقد بود باید شاخص‌هایی دراین برنامه راهبردی تعریف شود تا متوجه شویم که در برنامه اول میزان تحقق اهداف و پیشرفت چقدر بوده. دوستی نیز خواستار روشن شدن الگوی برنامه راهبردی شهرداری شد و گفت: به‌نظر می‌رسد که درتهیه این برنامه ازدولت الگو گرفته شده درحالی‌که جنس کار شهرداری با دولت فرق می‌کند. انصاری نیز موضوع منابع پایدار و درآمدهای پایدار را مطرح کرد و گفت: باید ظرفیت‌های زیادی که دراین باره وجود دارد شناسایی و از همه آنها برای افزایش درآمدهای پایدار شهر استفاده شود.

اعتراض به گودبرداری غیراصولی

همچنین دیروز اسماعیل دوستی، عباس جدیدی، مسعود سلطانی فر و احمد دنیا مالی هریک جداگانه به حادثه ریزش خیابان ایران زمین بر اثر گودبرداری غیراصولی پرداختند. تأکید دوستی به‌عنوان عضو کمیسیون عمران بر وظایف قانونی شهرداری تهران بود که باید نسبت به رفع هرگونه مزاحمت و خطری که شهروندان را تهدید می‌کند اقدام کند؛ به این نحو که شهرداری قانونا موظف است برای عاملین اینگونه مزاحمت‌ها و خطرها مهلتی را درنظر گیرد و مراقبت کند که درموعد مقرر رفع خطر کنند درغیر این صورت باید خسارت بپردازند.

جدیدی دیگر عضو شورای شهر نیز ضمن تأکید بر اینکه سه‌شنبه آینده گزارش کاملی از حادثه ریزش گودبرداری ایران زمین ارائه خواهد داد از محمدباقر قالیباف بابت پیگیری‌های لحظه به لحظه‌ای که از این حادثه انجام می‌دهد تقدیر کرد. وی گفت: شورای شهر حقی یا تکلیفی برای مجازات عاملین این حادثه ندارد به همین دلیل از طریق قضایی و شخص دادستان تقاضای پیگیری این مسئله را کردم.

سلطانی فر نیز با طرح این پرسش که آیا ابعاد گودبرداری متناسب با پروانه صادر شده بود؟ گفت: چرا بعد از گود برداری در زمینه مقاوم‌سازی‌ دیواره‌ها با استفاده از تکنیک‌های متداول اقدام نشد؟ وی همچنین از شهردار منطقه 2پرسید که چقدر نظارت روی این پروژه داشت؟

احمد دنیامالی از دیگر اعضای شورای شهر نیز گفت: باتوجه به اینکه برخی اطلاعات ارائه شده با واقعیت منطبق نیست اجازه دهند که فقط کمیسیون عمران که مسئولیت رسیدگی به این موضوع را برعهده دارد در این‌باره گزارش دهد. درآخر مقرر شد تا موضوع ریزش خیابان ایران زمین در جلسه روز یکشنبه آینده به بحث گذاشته شود و در نهایت روز سه‌شنبه گزارش آن درصحن علنی برای اطلاع عموم ارائه شود.

دیروز همچنین در سخنان پیش از دستور معصومه‌آباد از اصلاحیه لایحه حمایت کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست که این روزها در مجلس مطرح است انتقاد کرد و گفت: دریکی از ماده‌های این قانون اصلاحیه‌ای صورت گرفته که در آن پیوند فرزندخوانده با پدرخوانده و مادرخوانده را ممکن کرده است درحالی‌که باید توجه داشته باشیم این قانون انعکاس بین‌المللی دارد . وی خواستار تجدید نظر در این اصلاحیه شد. آباد همچنین با توجه به فرارسیدن روز کودک به مصوبه‌های شورای شهر و اجرای شهر دوستدار کودک اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه به فضاهای تفریحی خوب برای کودکان نزدیک منازل خانواده‌ها دست پیدا کرده‌ایم.

کد خبر 234305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز