سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با توجه به در پیش بودن فصل بارندگی، چنانچه بارش شدیدی رخ دهد و زمین را کاملا خیس کند، احتمال گسترش خطرات ناشی از رانش زمین بر اثر گودبرداری غیراصولی ۳۵ متری پروژه در خیابان ایران‌زمین تشدید خواهد شد.

عباس جدیدی در نطق پیش از دستور سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران اظهار داشت: در ساعت 4 بعدازظهر روز چهارشنبه (10 مهر 92) تعدادی از شهروندان، تلفنی به این جانب اطلاع دادند که در فاز یک شهرک قدس، در خیابان ایران زمین در یک قطعه زمین 16 هزار متر مربعی به دلیل خاک‌برداری عمیق، به عمق بیش از 35 متر احتمال ریزش خیابان و منازل مجاور به وجود آمده است.

جدیدی ادامه داد: این جانب بلافاصله به محل مراجعه و با توجه به آشنایی ابتدایی به امور ساختمانی خطر رانش زمین را به علت گود‌برداری غیراصولی و غیرفنی، آن هم به عمق حدود 35 متر، با چشم خود دیدم و خطر را احساس کردم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: چند روز بعد و به دلیل اهمیت موضوع آن را به صورت هشدار در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران به استحضار اعضای محترم شورا رساندم و ضمن اینکه 8 روز قبل از بنده، آقای سلطانی‌فر متعاقب دریافت شکوایه‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی نامه‌ای در تاریخ 2 آبان 92 به عنوان شهرداری منطقه 2 تهران، پیش‌بینی کرده بودند که این گود‌برداری غیراصولی ممکن است عواقبی چون خسارات جانی و مالی، ناشی از رانش زمین را در پی داشته است که متأسفانه فاجعه در ساعت 5 صبح فردای بازدید این جانب به وقوع پیوست.

جدیدی خاطر نشان کرد: از آن روزی که رانش خیابان به وجود آمد تاکنون آقایان مسجد‌جامعی، دنیامالی، قالیباف (شهردار تهران) چمران که حدود 50 سال سابقه معماری دارند و همچنین غفرانی از سازمان نظام مهندسی تهران و همچنین تعداد دیگر اعضاء شورای اسلامی شهر تهران که در جلسات شورا و چه در مجامع علمی آشکارا اعلام و تصریح کرده‌اند که با توجه به استعداد خاک منطقه و وجود تأسیسات آب، فاضلاب و گاز این محل قطعاً تحمل 35 متر خاک‌برداری را نداشته و احتمالاً به همین دلیل از نظر ایمنی و تأمین امنیت مجاورین، از یک طرف، ظرفیت احداث 10 طبقه پارکینگ به عمق 40 متر در زیرزمین را حائز نبوده است.

وی گفت: از همه مهمتر اهالی و ساکنین مجاور این پروژه از زمان تجهیز کارگاه و شروع گودبرداری تاکنون بیش از 10 بار در زمان‌های مختلف، پیش‌بینی وقوع خطر را نموده و ضمن هشدار دادن و اظهار نگرانی از مقامات مختلف مملکتی درخواست کمک و چاره‌اندیشی نموده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در خصوص کنترل و پایاش خیابان ایران زمین مقرر شد ظرف یک هفته، ابزار دقیق توسط مالک و مجری در محل نصب شود ضمن اینکه مقرر شد توسط کارگاه فنی، ارزیابی وضعیت گود را در همه جوانب از نظر فنی بررسی دقیق به عمل آید.

جدیدی افزود: تصمیم دیگری که اتخاذ شد مبنی بر این بود که کارگروه فنی در رابطه با کم کردن طبقات زیرزمین‌ها میزان سطح اشغال، تعداد طبقات روی همکف صریحا اظهار نظر فنی کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مقرر شد نظام مهندسی تکالیف قانونی خود را براساس ماده 33 اعمال و رسیدگی به شکایت اداری فرایند کار را انجام دهد.

جدیدی گفت: هیئت سه نفره کارشناس رسمی دادگستری، وضعیت املاک، به ویژه املاک ضلع شمالی پروژه را دقیقا از لحاظ ایمنی و پایداری تا تاریخ 25 مهر 92 بررسی و گزارش کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: فعلا توقف عملیات اجرای پروژه به مصلحت نیست و نه شورای شهر و نه نظام مهندسی وقت خود را برای دنبال مقصر گشتن تلف نکند چون این کار از وظایف محاکمه صالحه است و باید ستاد بحران را نیز به یاری طلبیم. ضمن اینکه مهمتر از همه و مخلص کلام باید هر چه زودتر فکری به حال خیابان ایران زمین و مجاورین کرد که وارد خطر نشوند.

کد خبر 235140
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز