نویسندگان در بخشی از این کتاب آوردهاند: حرفه معتبر و مورد احترام روزنامهنگاری خود را در مقطع نادری از تاریخ مییابد و این برای اولینبار است که برتری و سرکردگیاش بهعنوان یک دروازهبان خبری نهتنها از سوی تکنولوژیهای جدید و رقبا تهدید میشود، بلکه مخاطبانی نیز که روزنامهنگاری به آنها سرویس میدهد بهصورت بالقوه برتریاش را تهدید میکنند.
ابزار انتشار وب بهدلیل کاربرد آسان، ارتباط همیشگی و دستگاههای نیرومندِ متحرکی که روزبهروز نیرومندتر میشوند، موجب میشود که مخاطب آنلاین برای مشارکت فعال در ایجاد و پخش خبر و اطلاعات، ابزاری در اختیار داشته باشد و این کار را روی اینترنت بهسادگی میتواند انجام دهد.
اینترنت بهعنوان رسانهای خبری، در حال رشد و بلوغ هرچه بیشتر است. هر رویداد خبری بزرگ و مهم، رسانههای آنلاین را متحول میکند و در حالیکه سایتهای خبری به پاسخگویی بیشتر سوق یافتهاند و توانایی آن را پیدا کردهاند که از عهده پاسخگویی به تقاضای خوانندگان و مخاطبانشان برآیند، اجتماعات آنلاین و سایتهای شخصی خبری و اطلاعاتی در حال ایفای نقش مهم و متنوع از طریق مشارکت هستند که تا همین اواخر، بدون توجه کافی از طرف رسانههای جریان اصلی نادیده گرفته میشد.
در حالحاضر، راهها و شیوههای بسیاری برای مشارکت مخاطبان در کار روزنامهنگاری وجود دارد، که همه آنها در کتاب روزنامهنگاری مشارکتی مورد بررسی قرار گرفتهاند.
کتاب علاوه بر پیشگفتاری که توسط دن گیلمور نوشته شده است در هشت فصل با عنوانهای مقدمهای بر روزنامهنگاری مشارکتی، زمینههای فرهنگی: فراتر از انفجار رسانههای مشارکتی، روزنامهنگاری مشارکتی چگونه شکل میگیرد، قوانین مشارکت، شواهدی برای رسانهها و روزنامهنگاری، مزایای بالقوه روزنامهنگاری مشارکتی، رسانهها چگونه میتوانند پاسخگو باشند و آینده اینجاست، آیا سازمانهای رسانهای خبری این را میفهمند؟ به فرایند مشارکت مخاطبان در روزنامهنگاری پرداخته است.
چاپ نخست کتاب روزنامهنگاری مشارکتی را نشر علم با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، 208 صفحه و به بهای 11۵۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.