این کتاب با شمارگان 1500 نسخه، قیمت 15000 تومان، اندازه رقعی، با 21 عنوان مقاله و 427 صفحه روانه بازار کتاب شد.
به گزارش روابطعمومی دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، ناشر در یادداشت خود آورده است: اگر چه رادیو در ایران حدود 20 سال دیرتر از زمان رواج آن تأسیس شد اما به دلیل نبود دیگر رسانههای گروهی به سرعت جای خود را در میان افراد سطوح مختلف جامعه باز کرد.
دسترسی آسان، هزینههای اندک، انتخابی بودن برنامهها برای مخاطب و گسترش قدرت تخیل از جمله ویژگیهای رادیو برای تبدیل شدن به یک رسانه جذاب بوده است. از آنجا که رادیو به رغم ظهور رسانههای جدید، نقش و کارکرد خود را از دست نداده و پیشرفت نیز داشته است به واسطه توانایی انتقال اطلاعات با کمک به گسترش اندیشه توسط شنوندگان، حوزه گفتمانی ایجاد نموده که بر دیگر وجوه رسانهای نیز تأثیر گذار بوده است.
رادیو چیست؟، تئوری گفتمان و رادیو، نامگذاری برنامههای رادیو، تیپولوژی برنامه سازان و برنامهها بر اساس فرم و محتوا، رادیوهای محلی: پاسخی شایسته به هویتجویی، مقایسه کارکرد "واقعیت رسانهای" در رادیو و تلویزیون، کارکرد آگهیهای تجاری در رادیو و تلویزیون از دیدگاه مکتب انتقادی، اثربخشی برنامههای رادیو، تأثیر جویباری و سیلابی، کارکردهای رادیو در جنگ، تأثیر تئوریهای همانندسازی رسانهای در برنامههای آموزشی، مناسک رسانهای و الگوی تبلیغاتی دینی در رادیو و تلویزیون بهرهبرداری بیگانگان از مسایل زنان برای تغییرات فرهنگی در ایران، نویسندگی رادیو و اصول نوشتار رادیویی، رادیو و تئاتر، هویت رادیو، اصول و قواعد نوشتههای رادیویی، اصول تعیین محتوای رسانههای محلی، تئوری وابستگی به رسانهها و کاربرد آن در رادیو، خوف و رجا در رادیو و متن و بینامتن در رادیو به ترتیب عنوانهای مقالههای این کتاب را تشکیل میدهند.
دکتر حسن خجسته نویسنده در مقدمه کتاب اشاره میکند که رادیو به ظاهر ساده اما سرشار از پیچیدگی است و در نگاه نخست تنها ترکیبی از کلام، موسیقی و جلوههای صوتی را منتقل میکند... اما رادیو با تکیه به عنصر صدا جهان را به درون انسان منتقل میکند و درست به همین دلیل رادیو رسانهای تفسیرساز اما تفسیرناپذیر است.
کتاب «رادیو چیست؟» با هدف ایجاد زمینه مطالعه دانشجویان و علاقهمندان به رادیو تدوین شده است و مجموعه مقالههای این کتاب پیشتر نیز در 5 کتاب جداگانه با عناوین؛ درآمدی بر جامعهشناسی رادیو، مطالعاتی جامعهشناختی درباره رادیو، تأملاتی جامعهشناختی درباره رادیو، جامعهشناسی رادیو و رسانه، و رادیو، مدیریت و جامعه به چاپ رسیده بودهاند.
بنا به اظهار نویسنده، مقالههای کتاب شامل 2 نوع بررسی و مطالعه هستند. دسته نخست به مباحث نظری و دسته دوم به مطالعات کاربردی در رادیو مربوط هستند. بخش اخیر نیز خود به 2 صورت ارائه شده است. بررسی تأثیرها و نقش رادیو در سطوح کلان اجتماعی و دوم برای جامعهشناسی سازمانی رادیو.