همشهری آنلاین: دست‌اندرکاران ستاد مکه سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه همزمان با آغاز بازگشت حجاج کشورمان، در دیدارهای جداگانه با نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی به ارائه گزارش اهم فعالیت‌های انجام شده در موسم حج امسال پرداخته و رئیس سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد که پنج درصد اقامتگاه‌های زائران ایرانی در مکه از رده خارج شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی حج 92، آقای مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این دیدار از تشکیل شش کارگروه در حین عملیات حج برای آسیب‌شناسی خدمت‌رسانی به زائران خبر داد و با بیان اینکه تعدادی از اقامتگاه‌های زائران ایرانی در شان زائر ایرانی نیست، گفت: پنج درصد اقامتگاه‌های فعلی زائران ایرانی در مکه از این پس دیگر برای اقامت زائران کشورمان اجاره نمی‌شوند.

اوحدی با تاکید بر استخراج نقاط قوت و ضعف خدمت‌رسانی به زائران ایرانی، به مشکلاتی که در زمینه کولر تعدادی از چادرهای منا ایجاد شده بود و همچنین به وضعیت نامناسب بهداشتی در مشاعر مقدسه اشاره نمود و گفت: آن دسته از نقاط ضعف در حوزه خدمت‌رسانی به زائران ایرانی که متوجه کشور میزبان است، طی نامه‌ای به وزیر حج عربستان اعلام می‌شود.  

مسعود مجردی رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت نیز در این دیدار اعلام کرد که با وجود اتمام ایام تشریق، خوشبختانه عملیات حج کماکان برقرار است و عوامل ستادی همچنان با انگیزه بالا، مرحله دوم موسم حج را پوشش می‎‌دهند.

رئیس ستاد مکه سازمان حج و زیارت همچنین ابراز امیدواری نمود که پروازهای بازگشت زائران ایرانی با حداقل تاخیر انجام شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این دیدار با اشاره به وجود رضایت نسبی در میان زائران، عملیات حج امسال را مطلوب و موفق ارزیابی کرد.

سرپرست حجاج ایرانی، مدیریت عملیات حج را یک مدیریت جمعی دانست و با تاکید بر آسیب‌شناسی فرآیند خدمت‌رسانی به حجاج، گفت: کارشناسان بعثه و سازمان حج و زیارت در یک فرصت دو ماهه، نقاط قوت و ضعف عملیات حج امسال را استخراج و کارشناسی کنند و راه‌حل‌هایی عملیاتی ارائه دهند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر احقاق حقوق زائران، خاطرنشان کرد: اگر بر روی حق‌الناس چشم بپوشیم، فردای قیامت همه مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم. البته برخی مواقع، نقص مربوط به افراد و تشکیلات نیست بلکه باید بنا را بر همفکری و اصلاح سیستم بگذاریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر با تاکید بر نوسازی آشپزخانه‌های متمرکزی که طبخ غذای زائران بیت‌الله الحرام را انجام می‌دهند، افزایش تنوع غذایی زائران در طول حضور در مکه و مدینه را مایه کم شدن اسراف و افزایش رضایت زائران دانست و خطاب به خادمان ضیوف‌الرحمن خاطرنشان کرد که همچنان برای جلب رضایت زائران تلاش کنند.     

این گزارش می‌افزاید: در ادامه دیدارهای گروه‌های مختلف عوامل اجرایی حج با نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، دکتر سیدعلی ریاض رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، معاونان ایشان و رئیس بیمارستان هلال احمر در مکه با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر دیدار کردند.

دکتر ریاض در این دیدار از تشکیل کمیته‌های بررسی، بازرسی و تعالی در مرکز پزشکی حج و زیارت برای بررسی نقاط ضعف و قوت شیوه‌های خدمت‌رسانی پزشکی به زائران خبر داد.

دکتر نادری رئیس بیمارستان مرکز پزشکی حج و زیارت در مکه نیز عملیات خدمت‌رسانی به زائران بیت‌الله الحرام را آرام توصیف کرد و گفت: در حج امسال نسبت به سال گذشته تعداد بیماران بدحال خیلی کمتر بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر نیز در دیدار با دکتر ریاض رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت و معاونان این مرکز، با اشاره به ایجاد تغییرات در شیوه ارائه خدمات پزشکی و درمانی به زائران در حج امسال، بر ضرورت آسیب‌شناسی فرآیند خدمت‌رسانی به زائران حرمین شریفین تاکید کرد و گفت: لازم است پس از فهرست نمودن و مقایسه امتیازات شیوه‌های مختلف خدمت‌رسانی به زائران، شیوه‌ای که نفع بیشتری برای زائر دارد را شناسایی و عملیاتی کنیم.

کد خبر 235802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز