همشهری آنلاین: مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات گفت: روابط عمومی‌ها باید رفتار کلیشه‌یی را نسبت به مطبوعات کنار بگذارند و برای واکنش نشان دادن به رسانه‌ها، باید حرفه‌یی عمل کنند که این حرفه‌یی بودن روش‌های خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود زارعیان در نخستین کنفرانس «حرفه‌یی‌گرایی در روابط عمومی» با بیان این‌که در انجام فعالیت‌های مربوط به روابط عمومی، رسانه‌ها نقش مهم و استراتژیکی ایفا می‌کنند، اظهار کرد: در میان رسانه‌ها نیز طبعا رسانه‌های جمعی جایگاهی ویژه و قابل تأمل دارند. اگر رسانه‌های فردی و شخصی یا رسانه‌های سازمانی می‌توانند ارتباطی موثرتر و اختصاصی‌تر را فراهم آورند و به حریم خصوصی مخاطب رسوخ کنند، در مقابل، رسانه‌های جمعی این ویژگی را دارند که طیف وسیع‌تری از مخاطبان را در فاصله‌ی زمانی کمتر تحت پوشش قرار دهد. در ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها، همواره روابط عمومی‌ موفق از این دریچه سنجیده می‌شود. بنابراین واحدهای روابط عمومی ضمن توجه به همه‌ی ساختارها باید برای این بخش، حساب ویژه‌ای باز کنند و براساس این برنامه‌ی مدون، پاسخگوی نیاز مخاطبان،‌ رسانه‌ها و مدیران باشند.

این استاد رشته‌ی ارتباطات با طرح این پرسش که چگونه می‌توان در عین بهره‌مندی از ویژگی سرعت عمل، ویژگی رسانه‌های خصوصی‌تر را نیز در فعالیت‌های رسانه‌یی جمعی داشت، توضیح داد: از طریق توجه به استراتژی‌های نوین ارتباط جمعی و برنامه‌ریزی مناسب می‌توان به اهداف مورد نظر دست یافت.

او با اشاره به استراتژی‌ها و تاکتیک‌های عمومی فعالیت‌های رسانه‌یی در حرفه‌ی روابط عمومی، بیان کرد: استراتژی‌های ارتباط رسانه‌یی و روابط عمومی به دو دسته‌ی استراتژی‌های کنشی و واکنشی تقسیم می‌شود؛ منظور از استراتژی‌های کنشی، آن دسته از استراتژی‌های روابط عمومی است که توسط یک سازمان، پایه‌گذار در زمان مناسب اجرا می‌شود و استراتژی‌های واکنشی آن دسته از استراتژی‌هایی است که وقتی سازمان زیر بار انتقادها و اتهام‌های بیرونی می‌رود، خود به خود به حالت دفاعی و واکنشی فرو می‌رود‌.

زارعیان افزود: استراتژی‌های واکنشی به چند دسته‌ی استراتژی‌های اقدام پیشگیرانه‌، استراتژی‌های واکنش تهاجمی‌، استراتژی‌های واکنش دفاعی‌، استراتژی‌های پاسخ انحرافی‌، استراتژی‌های ارتباط کلامی‌، استراتژی‌های اصلاح رفتار و انفعال استراتژی تقسیم می‌شود.

کد خبر 235886
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز