همشهری آنلاین: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با رد صلاحیت ۱۷ تن از ۲۷ نامزدی که خود را برای شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور کاندید کرده بودند، ۱۰ تن را به عنوان کاندید واجد شرایط برای شرکت در مبارزات انتخابات ریاست جمهوی افغانستان معرفی کرد.

معرفی نامزدان واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش ایرنا، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عصر روز سه شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد: ˈ عبدالرب رسول سیاف،ˈ از فرماندهان جهادی افغانستان و عضو سابق پارلمان این کشور اشرف غنی احمدزی،رییس سابق کمیسیون انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان، عبدالله عبدالله رقیب اصلی حامد کرزی در انتخابات گذشته، زلمی رسول وزیر امور خارجه سابق، عبدالقیوم کرزی ˈ برادر حامد کرزی رییس جمهور فعلی افغانستان از جمله افرادی هستند که شرایط آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تایید شده است.

وی افزود: عبدالرحیم وردک وزیر دفاع سابق هدایت امین ارسلا وزیر تجارت اسبق و مشاور سابق رییس جمهور، قطب الدین هلال معاون گلبدین حکمتیار، گل آقا شیرزوی وزیر اسبق شهرسازی و استاندار ننگرهار و سردار نادرنعیم ˈ نیز از دیگر افرادی هستند که نامزدی آنها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تایید کمیسیون مستقل انتخابات رسیده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، هفده نامزد دیگر را از فهرست حذف کرده است که درمیان آنها نام ˈ انورالحق احدی ˈ وزیر سابق تجارت، ˈ عزیز الله لودین ˈ رئیس سابق کمیسیون مبارزه با فساد اداری و ˈ سید اسحاق گیلانیˈ نماینده سابق مجلس افغانستان به چشم می خورد.

ˈیوسف نورستانی ˈ رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان علت حذف این نامزدها را تکمیل نبودن شرایط و اسناد آنها از جمله ناقص بودن فهرست مشخصات یکصد هزار حامی نامزدها و داشتتن تابعیت خارجی اعلام کرد.

وی افزود : درصورتی که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به این تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات معترض باشند می توانند تا بیست روز دیگر شکایت خود را به کمیسیون شکایات تسلیم کنند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: این کمیسیون براساس اصل بی طرفی در این زمینه عمل کرده است.

نورستانی گفت:میان سه هزار و پنجاه و شش نامزد انتخابات شوراهای استانی افغانستان نیز سیصد و پنجاه و دو نفر از آنها از فهرست حذف و دوهزارو هفتصد و چهارنامزد به فهرست ابتدایی راه یافته اند.

قراراست فهرست نهایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای استانی افغانستان پس از رسیدگی به اعتراض ها و شکایات، بیست و پنجم آبان ماه اعلام شود.

قرار بود فهرست ابتدایی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه هفته جاری اعلام شود اما به دلیل بررسی تابعیت نامزدها این مسئله به عصر سه شنبه موکول شد.

بر اساس قانون انتخابات افغانستان، ارائه لیستی با امضای 100هزار نفر از حامیان و واجدان شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، سپردن 1میلیون افغانی معادل 20هزار دلار به حساب کمیسیون مستقل انتخابات (با کسب 10درصد کل آرای ماخوده مسترد خواهد شد)، نداشتن محکومیت به ارتکاب جنایت و جرایم ضد بشری و نداشتن سمت دولتی و نداشتن تابعیت کشور دیگر از جمله مهمترین شرایط شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام شده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شانزدهم فروردین ماه سال آینده برگزار می شود.

کد خبر 236033
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز