حسین بهبودی، کارشناس قرآنی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآنی(ایکنا)، با بیان اینکه در روایات مختلف بر بحث ضرورت آموزش قرآن در سنین خردسالی تأکید شده است، گفت: متأسفانه با وجود روایات و احادیثی که درباره اهمیت سنین خردسالی و آموزش در این سنین وجود دارد، اما این قشر مظلوم دستخوش غفلت و فراموشی شده و اکثر صحبتهایی که درباره آموزش به خردسالان بیان میشود، به طور عمده در حد شعار است و هیچ حمایت خاصی برای خردسالان در این سنین وجود ندارد.
بهبودی در ادامه با بیان اینکه آموزش قرآن در سنین خردسالی امری توصیه شده و قابل اجرا است، عنوان کرد: پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه اهمیت این موضوع را کاملاً ثابت کرده است و نشان میدهد که آموزش قرآن در خردسالی به ویژه در حوزه حفظ قرآن امری ممکن و ضروری است.
وی با یادآوری اینکه در آموزش قرآن به خردسالان باید اصول خاصی را مورد توجه قرار دهیم، گفت: یکی از اصولی که باید در بحث آموزش قرآن به خردسالان به ویژه حفظ قرآن از سوی خردسالان مورد توجه قرار گیرد، توجه به آیات موضوعی قرآن با محوریت آیات اخلاقی و تربیتی متناسب با گروه سنی خردسال بوده که لازم است در ابتدای آموزش حفظ به خردسالان، آیات موضوعی را مورد توجه قرار داده و از خردسالان بخواهیم که آیات کوتاه و قابل درک را حفظ کنند.
آموزشهای قرآنی برای کودکان و حفظ آیات از سوی آنها باید فاقد هرگونه جبر و اکراه باشد
بهبودی ادامه داد: همچنین یکی از اصول دیگری که لازم است در حفظ خردسالان مورد استفاده قرار گیرد، این است که آموزشهای قرآنی برای کودکان و حفظ آیات از سوی آنها باید فاقد هر گونه جبر و اکراه باشد و در این میان لازم است که همواره متناسب با ویژگیهای رشدی کودک، برنامههای شاد و با نشاطی را برای آنان اجرا کنیم.
مدیر امور موسسات و استانهای سازمان دارالقرآن با عنوان این مطلب که در حفظ قرآن از سوی خردسالان نباید به کمیت توجه داشته باشیم، افزود: در حوزه حفظ خردسالان نباید برای همه خردسالان با هر سطح توانایی و استعداد یک نسخه پیچید و برای استفاده از روشهای آموزشی و تربیت حافظان خردسالان باید به شرایط فرهنگی و ویژگیهای ذهنی خردسالان توجه داشته باشیم و اگر بنا است که کودکی برای حفظ کل قرآن آماده شود، باید توانایی و قابلیت فردی این کار را داشته باشد و با توجه به ویژگیهای آن فرد از روشهای خاصی برای حفظ قرآن استفاده شود.
بهبودی با اشاره به برخی از حافظان خردسالان که در سنین پایین موفق به حفظ کل قرآن یا اجزائی از قرآن شدهاند، گفت: اگر برخی از خردسالان در سنین خردسالی بدون مشکل خاصی حافظ کل قرآن میشوند، این مسئله دلیلی بر آن نیست که همه خردسالان توانایی حفظ کل قرآن را دارند؛ البته در این میان خانوادهها و مربیان باید به این نکته توجه ویژه داشته و به هیچ عنوان فرزندان خود را مجبور به حفظ قرآن نکنند.
وی در ادامه عنوان کرد: اتفاق آزار دهندهای که در آموزش قرآن به خردسالان به ویژه در حوزه حفظ رخ میدهد، این است که برخی از دستگاهای فرهنگی، قرآنی و موسسات قرآنی بدون توجه به توانمندیهای فردی و ویژگیهای ذهنی و رشدی افراد به آموزش قرآن میپردازند و همچنین برخی از مدرسان و خانوادهها با اعمال فشارهای غیرمنطقی نه تنها کمکی به انس فرزندانشان با قرآن نمیکنند، بلکه موجب میشوند که وجهه قرآنی در نزد آن فرد از بین برود و باعث دلزدگی افراد از قرآن شود، البته این اتفاق بسیار خطرناک است.
بهرهگیری از ابزارهای آموزشی و کمکآموزشی برای آموزش قرآن به خردسالان
این کارشناس قرآنی با بیان اینکه تربیت خردسالان حافظ قرآن نیازمند ابزارهای خاصی است، اظهار کرد: برای تربیت حافظان خردسال باید از روش بازی و سرگرمی استفاده کرده و ابزارهای آموزشی و کمکآموزشی متناسب با گروه سنی خردسالان را استفاده کنیم تا در نهایت خردسالان در یک فضای مناسب به حفظ قرآن بپردازند و همچنین به این نکته توجه داشته باشیم که اگر یک فراگیر 30 یا 40 ساله را میتوان سر کلاس حفظ نشاند، این قانون درباره خردسالان اجرایی نبوده و به هیچ عنوان نمیتوانیم یک آموزش خستهکننده و طولانی مدت برای بچهها داشته باشیم.
بهبودی با بیان اینکه آموزش حفظ قرآن به خردسالان باید به صورت غیرمستقیم انجام شود، ادامه داد: خردسالان در سنین پنج یا شش سالگی در حد هفت یا هشت دقیقه میتوانند تمرکز داشته باشند و بیشتر از این امکانپذیر نیست و در این زمینه توصیه میشود که خردسالان را در کلاسهای رسمی حفظ شرکت ندهیم، مگر کلاسهای آشنایی با قرآن که در برخی از مهدهای کودک همراه با بازی و سرگرمی برگزار میشود.
مدیر امور موسسات و استانهای سازمان دارالقرآن یادآور شد: آموزش حفظ قرآن به خردسالان باید زمانی انجام شود که کودک از هر نظر آمادگی حفظ قرآن را داشته باشد؛ به طور مثال میتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که کودکان ابتدا در فعالیتهای ورزشی، بازی و سرگرمی شرکت کنند و پس از اینکه ذهن آنها برای آموزش آماده شد، برخی از آیات موضوعی قرآن متناسب با گروه سنی آنان را آموزش دهیم و اگر آموزشها زمانی ارائه شود که بچهها آمادگی دریافت مطالب را ندارد، نتیجه برعکس خواهد داشت.