"منوچهر متکی" و "مختار اووان" وزیران امور خارجه ایران و مالی روز چهارشنبه در تهران، آخرین راههای تحکیم روابط دوجانبه ومسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

به گزارش ایرنا، "اووان" با ارزیابی نتایج سفرهای قبلی خود به ایران، گفت: کشور مالی، تمدن و فرهنگ ایران را بزرگ دانسته و همواره احترام خاصی برای آن قائل است.

وی افزود: ما در این سفر دیدارهای کاری با وزیر کشاورزی داشته‌ایم و نتایج خوبی برای گسترش همکاریهای کشاورزی و اجرای طرحهای مشترک آبیاری دو کشور برداشته‌ایم.

وزیر امور خارجه مالی، با ابراز علاقه مندی کشورهای افریقایی برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران جایگاه خاصی در افریقا دارد، توانایی‌های متنوع ایران، زمینه مناسبی برای استفاده از خدمات فنی و مهندسی و کالاهای تجاری و بهره‌مندی از امکانات و تخصصهای ایران در سد سازی و برنامه توسعه‌ای را فراهم می‌سازد.

"اووان" با ابراز حمایت از برنامه‌های صلح آمیز اتمی ایران،گفت: ما از حق مشروع و برنامه صلح آمیز اتمی ایران استقبال کرده و امیدواریم از طریق مذاکرات بر اساس قاعده اعتماد متقابل مسائل باقی‌مانده به نتایج مطلوب برسد.

وی از تلاشهای سازنده ایران در لبنان و فلسطین تقدیر کرد و گفت: نقش ایران در لبنان بارز و حائز اهمیت است. ما از تلاشهای خیرخواهانه ایران در برقراری آتش بس در لبنان قدردانی می‌کنیم و خواستار افزایش فعالیت‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در قبال لبنان و فلسطین هستیم.

"متکی" وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به راهبرد تهران در ارتباط با کشور مالی و افریقا گفت: ایران دارای پیوندها و علائق متین پس از انقلاب اسلامی با افریقا بوده و این پیوندها باید استحکام هر چه بیشتر یابد.

وی افزود: تهران آماده است، تجربیات خود از طریق اجرای طرحهای سدسازی و پیشرفتهای فنی و مهندسی و کالاهای مرغوب را در اختیار مالی قرار دهد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: رییس جمهوری اسلامی ایران بر اجرای موافقتنامه‌های منعقده با کشور مالی و کشورهای افریقایی تاکید دارد واجرای موافقتنامه‌ها را مهم تر از امضای موافقتنامه‌های جدید می‌داند.

"متکی" با اشاره به دستاوردهای مقاومت اسلامی لبنان در مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی، گفت: دستاوردهای بزرگ مقاومت اسلامی لبنان، تحولات و ارزشهای جدیدی در مقابله با اشغالگران به ارمغان آورد، در مقطع تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان با تجلی اراده و موفقیت‌های مقاومت، رویکردهای ناعادلانه و یک جانبه گرایی آمریکا و اسراییل افشا شد.

وی افزود: محبوبیت سید حسن نصرالله نشانگر عمق و گستردگی اراده ملل کشورهای اسلامی و عربی و آزادیخواه جهان است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مواضع ایران در خصوص برنامه صلح امیز اتمی گفت: قطعنامه اخیر شورای امنیت غیرقابل پذیرش و فاقد وجاهت قانونی و سیاسی است و جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حق قانونی خود در قالب مقررات ان.پی.تی. برای کسب فناوری صلح‌آمیز اتمی امادگی دارد، مذاکرات را به منظور نیل به سازوکارهای مناسب تکمیل کند.

وزیران خارجه دو کشور در پایان این دیدار، اسناد یادداشت همکاریهای توسعه‌ای را امضا کردند.

این سند زمینه‌های همکاریهای فنی و مهندسی و اجرای طرحهای ایران برای شرکت‌های ایران تسهیل می‌سازد.

کد خبر 2372

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز