چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، سه‌شنبه‌شب اعلام کرد که برگزاری کنفرانس صلح سوریه موسوم به کنفرانس ژنو۲ فعلا به زمانی دیگر موکول شده‌است.

اخضر ابراهیمی

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، ابراهیمی بعد از سفر اخیرش به کشورهای منطقه و همچنین سوریه، سه‌شنبه‌شب با نمایندگانی از آمریکا و روسیه هم در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد. بعد از چند ساعت گفت‌وگو در پایان این نشست، ابراهیمی به خبرنگاران گفت که همچنان به‌شدت تلاش می‌کند این نشست را تا پایان سال‌جاری میلادی که کمتر از 2‌ماه دیگر از آن باقی مانده، برگزار کند، اما فعلا زمان آن مشخص نیست و تلاش‌ها برای تعیین تاریخی برای آن فعلا ناکام مانده‌است. قرار بود تا پایان‌ماه جاری میلادی یعنی تا حدود 4هفته دیگر این کنفرانس در ژنو سوئیس برگزار شود. ابراهیمی پس از دیدار با ده‌ها دیپلمات عالی‌رتبه کشورهای مختلف جهان در مقر سازمان ملل در ژنو گفت که برای برگزاری این نشست در حال حاضر نمی‌تواند تاریخی اعلام کند.

او در همین حال تأکید کرده است که طبق توافق آمریکا، روسیه و سازمان ملل متحد، کنفرانس صلح سوریه باید بدون هرگونه پیش‌شرط برگزار شود. اخضر ابراهیمی گفته است که حدود 3هفته دیگر در ۲۵نوامبر، بار دیگر با دیپلمات‌های آمریکا و روسیه دیدار خواهد کرد.
او به خبرنگاران گفت: امیدوار بودیم به جایی برسیم که امروز تاریخ این کنفرانس را اعلام کنیم ولی متأسفانه اینطور نشد.
تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس صلح سوریه در ماه‌های گذشته جریان داشته و در همین حال، بحث‌ها و اختلاف‌نظرهایی درباره شرکت‌کنندگان در آن و همچنین دستور کار این نشست مطرح بوده است.

دولت سوریه از ابتدا برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده ‌بود، اما گروه‌های مخالف که در تمام 2سال و نیم گذشته درگیر اختلاف و گسست بوده‌اند و هیچ تصمیمی را به اتفاق نتوانسته‌اند اتخاذ کنند، درباره شرکت در این کنفرانس هم نظرات متضاد و گوناگونی داشته‌‌‌اند. گروه‌های مخالف داخلی برای شرکت در این کنفرانس اعلام آمادگی کرده‌بودند، شبه‌نظامیان مشغول جنگ با ارتش سوریه نظری ندارند و گروه‌های مخالف خارج‌نشین تا لحظه آخر مواضع ضد‌ونقیض و شروط متعددی را اعلام کرده‌اند. آخرین موضع ائتلاف مخالفان خارج نشین سوریه این بود که به این شرط در کنفرانس ژنو شرکت می‌کنند که برکناری بشار اسد از قدرت و تشکیل دولت انتقالی در دستور کار این نشست باشد.

از سوی دیگر طرف‌های خارجی هم مواضع متنوعی درباره شرکت در این کنفرانس اتخاذ کرده‌اند. روسیه و سازمان ملل بر شرکت ایران در این کنفرانس تأکید دارند، اما عربستان و آمریکا این موضوع را مشروط کرده‌اند. عربستان و آمریکا می‌گویند ایران قبل از شرکت در نشست کنفرانس ژنو باید به توافق‌های صورت گرفته در کنفرانس ژنو یک اعلام تعهد کند. ازجمله این توافق‌ها اشاره به لزوم کناره‌گیری بشار اسد از قدرت است. ایران می‌گوید این مسئله موضوعی داخلی است که مردم سوریه باید درباره آن تصمیم بگیرند نه یک کنفرانس با حضور طرف‌های خارجی.

این مواضع و اختلاف‌ها تا‌کنون مانع از توافق برای برگزاری کنفرانس ژنو2 شده است.اخضر ابراهیمی سه‌شنبه‌شب به خبرنگاران گفت که ملاقات‌هایش با مقامات مختلف در روز سه‌شنبه، نتیجه جدیدی در بر نداشته و شکست در توافق بر سر تاریخ برگزاری این نشست، از چند هفته پیش قابل‌تصور بوده است.

زنجیره دیدارها برای برگزاری نشست

نماینده سازمان ملل در هفته‌های گذشته تلاش نفسگیری برای برگزاری نشست صلح سوریه کرده است.اخضر ابراهیمی با وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، میخائیل باگدانف و گنادی گاتیلف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه و سپس با دیپلمات‌های عالی‌رتبه از دیگر کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی بریتانیا، چین و فرانسه دیدار کرده است. او همچنین با همسایگان سوریه ازجمله اردن، ترکیه، عراق و لبنان در این‌باره مذاکراتی داشته است.

ابراهیمی در جریان تلاش‌هایش برای برگزاری نشست صلح سوریه، با مقامات عربستان سعودی و ایران هم مذاکراتی داشته است.
ایده برگزاری کنفرانس ژنو 2ابتدا در‌ماه می سال‌جاری میلادی به میان آمد. در ‌ماه سپتامبر و پس از تصویب قطعنامه الزام‌آور شورای امنیت درباره تسلیحات شیمیایی سوریه، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، یک تاریخ اولیه برای برگزاری این نشست در میانه‌ماه نوامبر اعلام کرد.

اخضر ابراهیمی گفته است که بان‌کی‌مون همچنان بی‌صبرانه منتظر برگزاری کنفرانس صلح سوریه است. او اشاره کرده است که وضعیت در سوریه وخیم‌تر می‌شود و هر روز 6هزار نفر از مردم سوریه این کشور را به‌خاطر بحران و جنگ داخلی ترک می‌کنند.
بیش از 2میلیون‌و۶۰۰ هزار نفر از مردم سوریه، آواره کشورهای همسایه شده‌اند.

سازمان ملل روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که 40درصد از مردم سوریه برای ادامه زندگی نیاز به کمک‌های بین‌المللی دارند. گروه‌های امدادرسانی هشدار داده‌اند که بیش از ۹میلیون سوری، یعنی حدود ۴۰درصد از جمعیت این کشور، در حال حاضر به کمک‌های بشردوستانه از خارج نیاز دارند. همچنین برآورد می‌شود که بیش از 100هزار نفر از زمان آغاز بحران کشته شده‌اند. با نزدیک‌شدن فصل سرما سازمان ملل درباره خطر گرسنگی آوارگان در داخل و خارج سوریه هشدار داده است.

کد خبر 237932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز