گروه شهری: متأسفانه هر سال با نزدیک شدن فصل سرما و شروع معضل وارونگی به فکر راه چاره‌ای برای مبارزه با آلودگی هوا می‌افتیم و با پایان یافتن زمستان باز فصل غفلت آغاز می‌شود تا زمستان سال بعد و تکرار داستان غم انگیز و نگران‌کننده آلودگی هوا؛ اینها بخشی از اظهارات مربوط به محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران است.

وی با اشاره به حق بهره‌مندی از هوای پاک و سالم و زندگی توأم با سلامتی برای شهروندان تهرانی گفت: بالاخره شهر به‌عنوان محل زندگی باید از یک تعریف و شرایط لازم برخوردار باشد؛ البته در این‌باره قانون و قوانین و ضوابط خوبی داریم منتهی مهم این است که به این قوانین پایبند باشیم و هم نهادهای نظارتی قدرت لازم را برای برخورد با تخلفات داشته باشند. یکی از قوانین خوب در حوزه مبارزه با آلودگی هوا از نظر حقانی برنامه ملی جامع کاهش آلودگی هوا ست که نشان می‌دهد حدود 70تا 80درصد آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه در شهر تهران است.

به گفته رئیس کمیته محیط‌زیست، این طرح حول 7 محور تهیه شد و به تصویب دولت وقت رسید که یکی از محورهای این طرح جایگزینی خودروهای نو به جای خودروهای فرسوده و از رده خارج شدن خودروهای مستعمل بود.از جمله دستاوردهای مهم این طرح کاهش منواکسیدکربن و برخی گازهای آلاینده دیگر در شهر تهران بود اما ظرف 8 سال گذشته حقانی بابت اینکه طرح ملی جامع کاهش آلودگی هوا به حال خود رها و از سوی دولت‌های نهم و دهم با بی‌اعتنایی مواجه شد ابراز تأسف کرد به‌نحوی که سال‌هاست روزانه 1200خودرو به شهر وارد می‌شود بدون اینکه هیچ خروجی داشته باشیم.

وی با استناد به تحقیقات انجام شده گفت: خوب است مردم بدانند و آگاه باشند که 26درصد خودروهای سواری در تهران بالای 20سال سن دارند اما هنوز در شهر تردد می‌کنند. از طرف دیگر قرار بود مبدل‌های کاتالیست که نقش مؤثری در کاهش آلایندگی خودروها دارد تعویض شود اما الان 15سال است این کاتالیست‌ها کنترل نمی‌شود.

حقانی با تأکید بر اینکه اصولا روی خیلی از عوامل آلودگی هوا کنترلی صورت نمی‌گیرد، گفت: بنابراین راهکار، قانون و ضابطه زیاد داریم اما در این حوزه به عزم ملی نیاز است. وی درباره نقش مدیریت شهری در بحث آلودگی هوا گفت: بخش زیادی از مسائل کنترلش در اختیار مدیریت شهری نیست و از حیطه نظارت ما خارج است اما با همه اینها تلاشمان را شروع کردیم مثلا برای نخستین‌بار کمیسیونی درشورای شهر راه انداختیم به نام سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و کمیته محیط‌زیست نیز مانند گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد. درهمین باره 10کارگروه راه‌اندازی کردیم و در آن از زبده‌ترین و بهترین کارشناسان حوزه محیط‌زیست استفاده می‌کنیم ضمناً رابطه نزدیکی هم با دولت و سازمان حفاظت محیط‌زیست داریم.

وی در مصاحبه با همشهری از دولت خواست تلاش کند که خودروی غیراستاندارد و سوخت غیراستاندارد تولید نشود به‌عنوان مثال قرار بود بنزین یورو 4تولید کنند نشد از اول سال 92هم قرار بود یورو 5 تولید کنند نشد. پلیس به تولید‌کننده خودرو می‌گوید این ماشین استاندارد نیست اما باز آنها کار خودشان را می‌کنند به همین دلیل نمایندگان مردم باید وزارت صنایع را موظف کند ماشین غیراستاندارد نسازد بحث مهم ما نیز نظارت است به همین دلیل باید ارزیابی کنیم کمیته ملی کاهش آلودگی هوا که در سازمان محیط‌زیست و استانداری تشکیل می‌شود از پارسال تا‌کنون چه قدم‌هایی برداشته است.

کد خبر 238780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز