دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

فناوری> آیدا ابوترابی: باید روی زمین بنشینی تا با این روبات کوچولو هم‌قد شوی. «پوپی» Poppy روباتی بامزه و سبک است که از روی بدن انسان الگوبرداری شده و هزینه‌ی ساخت آن نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار کم‌تر است.

روبات کوچولو، سبک و باهوش

یکی از ویژگی‌های این روبات سبک بودن آن است. روبات کوچولو با ۸۴ سانتی‌متر قد، تنها ۳/۵ کیلوگرم وزن دارد! نکته‌ی دیگر این که این روبات با کمک پرینتر سه بعدی ساخته شده و برای همین سرعت ساخت آن بسیار بالاست.

انعطاف‌پذیری این روبات در مقایسه با سایر روبات‌های انسان‌نما خیلی بیش‌تر است. موتورهای زیادی در بخش‌های مختلف این روبات، امکان حرکت راحت آن را فراهم می‌سازند. مثلاً ‌در ستون فقرات پوپی، پنج موتور وجود دارد که انعطاف‌پذیری آن را بالا می‌برند و تعادل روبات را حفظ می‌کنند. اسکلت پاهای این روبات هم به‌گونه‌ای ساخته شده که در هنگام راه رفتن، از انعطاف بالایی برخوردار است. استخوان ران روبات خمیده است. برای همین نوسان کم‌تری در زمان حرکت دارد.

همان‌طور که متوجه شدید، مهم‌ترین موضوع در ساخت این روبات انعطاف حرکتی آن است. برای همین توجه ویژه‌ای به تعداد قطعات و حسگرهای حرکتی شده است تا بهترین حالت ایجاد شود. برای این کار شیب و انحراف تک تک قطعات اهمیت زیادی دارد. هم‌چنین تا حد امکان سعی شده از مقیاس‌های واقعی بدن انسان الگو گرفته شود. مثلاً‌ فواصل بین اندام‌های مختلف و اندازه‌های آن‌ها شبیه بدن انسان است. این‌جاست که متوجه خواهیم شد بدن ما آدم‌ها چه ساختار پیچیده و عجیبی دارد که به راحتی قابل تقلید نیست!

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

کد خبر 238802
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز