چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۹
۰ نفر

فناوری> پگاه شفتی: چوب، چوب و باز هم چوب. کم پیش می‌آید که انسان‌ها از دکورها یا خانه‌های چوبی لذت نبرند. با این حال باید به خودمان یادآوری کنیم که لذت بردن از یک وسیله‌ی چوبی، راه رفتن روی کف‌پوش‌های چوبی یا هر فرآورده‌ی چوبی دیگری، به چه قیمتی به‌دست می‌آید؟

چوب‌های واقعی ِ غیرواقعی

شاید همین یادآوری ساده، متخصصانِ فعال در فناوری را به این فکر انداخته که با استفاده از یک فناوری جدید، محصولی تولید کنند که در عین سازگاری با محیط‌ زیست، زیبا و شبیه به چوب باشد و در عین حال، از قطع و نابودی درختان و جنگل هم به‌دست نیامده باشد. یک شرکت نوپای نروژی، به نام «کِبِنی» این محصول را تولید کرده است.

متخصصان نوآور این شرکت یک ترکیب شیمیایی به نام «فورفوریل الکل» را به درخت‌هایی با رشد سریع و بافت نرم مثل کاج‌ها تزریق می‌کنند. این ماده که از زباله‌های ارگانیک به‌دست آمده است، باعث می‌شود چوب این درختان بسیار سخت شود و در هر شرایط آب و هوایی برای ساخت‌و‌ساز آماده باشد. پس از تزریق این ماده به درخت حرارت داده می‌شود و بعد از خشک شدن، چوب درخت‌هایی کمیاب نظیر چوب آبنوس یا دیگر گونه‌های کمیاب و مقاوم درخت‌های گرمسیری شبیه‌سازی می‌شود. شرکت کبنی امسال برنده‌ی جایزه‌ی نوآوری در تجارت از بریتانیا شد.

* * *

حمام چندصدساله‌ی مدرن

نروژ کشور دهلیزهای آب‌گرم و معدنی و سونا و حمام بخار است. این‌جا یک هتل-سونا یا به قول خودمان یک هتل حمام است. این بنا که از قرن نوزدهم محل رفت و آمد پادشاهان نروژ بوده، حالا مدرنیزه شده است. البته با همان چوب کذایی. این کف‌پوش‌ها هم ساخت شرکت کبنی هستند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۲

*

نمادی از حفظ محیط زیست

این‌جا یک پارک دوست با محیط زیست در اسلو (پایتخت نروژ) است، که قبلاً فرودگاه بین‌المللی بوده.
این نیمکتِ رو به‌ آب، به‌عنوان نمادی برای سازگاری با محیط زیست در این‌جا نصب شده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۲

*

دوش‌های ساحلی

این‌هم یک محفظه‌ی مشرف به دریا برای دوش‌های بهداشتی کنار ساحل است. این محصول مقاوم در آب و رطوبت دائم چیزی نیست جز یکی از محصولات کبنی.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۲

*

مقاوم و نرم

این شرکت نوآور، انعطاف محصولش را در عین سختی و پایداری آن به رخ می‌کشد. به همین دلیل این نیمکت مقاوم و زیبا را طراحی کرده. این نیمکت فقط از یک طرف روی یک پایه‌ی بتنی قرار گرفته است. این پایه‌ی محکم و ضد سرقت، مخصوص تفرجگاه‌ها و مراکز تفریحی است؛ نیمکتی زیبا و مدرن.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۲

*

پل چوبی

زیبا و مقاوم در برابر آب، وزن و رطوبت. این پل چوبیِ صیقلی بر روی آب در اسلو ساخته شده است.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۲

کد خبر 240106
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز