همشهری آنلاین: نمایشگاه یاد یار مهربان از جمله فعالیت‌های مستمری است که سعی کرده با یک حرکت بالنده پاسخی به طرح تجهیز و تقویت کتابخانه‌های مدارس، حوزه‌های علمیه، خوابگاه‌های دانشجویی، دانشگاه‌ها و همچنین کتابخانه‌های عمومی شهر تهران باشد.

مسعود شهرام نیا

به گزارش ستاد خبری یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان، نشست خبری این نمایشگاه صبح امروز بیست و ششم آبان ماه در موسسه فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور امیر خوراکیان رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مسعود شهرام نیا مدیر عامل موسسه نشر شهر و دبیر یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

شهرام نیا در این نشست ضمن تشکر از حضور و همکاری خبرنگاران رسانه‌های مختلف عنوان کرد: یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان توسط موسسه نشر شهر برگزار می‌شود. خوشحال هستیم که این توفیق نصیب ما شد که این نمایشگاه را تا آغاز سنین نوجوانی برسانیم. معمولا در کشور ما کمتر پیش می‌آید که فعالیتی استمرار چندانی پیدا کند و در دوره‌های مختلف مدیریتی دوام داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه یاد یار مهربان از جمله فعالیت‌هایی بوده که 11 سال مستمر ادامه پیدا کرده و سعی کرده با یک حرکت بالنده مسیر خود را ادامه دهد. این نمایشگاه در واقع پاسخی به طرح تجهیز و تقویت کتابخانه‌های مدارس شهر تهران، حوزه‌های علمیه شهر تهران، خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های شهر تهران و کتابخانه‌های عمومی شهر تهران است. به عبارت دیگر در جریان نمایشگاه ما یکسری گروه‌های هدف داریم که در جریان نمایشگاه به کتاب‌های جدید تجهیز می‌شوند.

دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان اظهار کرد: روال هر ساله نمایشگاه بدین صورت است که معمولا چند ماه قبل فراخوان اعلام می‌شود، ناشرانی که علاقه‌مند هستند و فکر می‌کنند آثارشان متناسب با نیاز گروه های مخاطب جشنواره است، کتاب‌هایشان را به دبیرخانه نمایشگاه که چند سالی است به صورت دائمی فعالیت می‌کند، تحویل می‌دهند. کتاب‌ها مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد، کتاب‌هایی که مناسب کتابخانه تشخیص داده می‌شوند به عنوان مثال کتاب‌هایی که لوکس، نفیس یا قدیمی نیستند و عموما در سه سال اخیر به چاپ رسیده‌اند و یا کتاب‌هایی که اولیای آموزش و پرورش ورودش به کتابخانه مدارس را مضر نمی‌دانند مثل حل المسائل‌ها، گزینش و کارشناسی شده و در نمایشگاه عرضه می‌شوند.

وی تصریح کرد: یک نکته در سیستم نمایشگاه یاد یار مهربان بسیار مورد تاکید است و آن اهمیت دادن به انتخاب اولیای مدارس و دانش آموزان است. واقعیت این است که در طول سال کتاب‌های زیادی به مدارس هدیه می‌شود ولی ویژگی نمایشگاه یاد یار مهربان این است که تجهیز کتابخانه‌ها بر اساس نیاز و انتخاب اولیای مدارس انجام می‌گیرد. در واقع از مدیران مدارس به دعوت می‌کنیم تا به همراه مسوول کتابخانه یا کتابدار مدرسه و یکی از اعضای شورای دانش آموزی مدرسه در نمایشگاه حضور یافته و از میان کتاب‌هایی که در معرض بازدید قرار می‌گیرند کتاب‌های مورد نیاز خود را انتخاب کرده و همانجا در محل تحویل گرفته و ببرند.

شهرام نیا در ادامه گفت: برای این نمایشگاه اعتباری بالغ بر 35 میلیارد در نظر گرفته‌ایم که اگر میانگین قیمت هر کتاب را سه هزار ریال در نظر بگیریم حدودا بیش از یک میلیون جلد کتاب وارد مدارس می‌شود که اگر این تعداد را تقسیم بر تعداد دانش آموزان شهر تهران کنیم می‌بینیم که به ازای هر دانش آموز تقریبا یک جلد کتاب وارد مدرسه می‌شود.

وی افزود: در نتیجه هر دوره از نمایشگاه یاد یار مهربان سرانه کتاب به ازای دانش آموز را حدودا 0.9 جلد بالا می‌برد و در طول 10 دوره برگزاری این نمایشگاه تقریبا 8 جلد به سرانه کتاب به ازای هر دانش آموز اضافه شده است. سرانه کتاب به ازای هر دانش آموز در کتابخانه مدرسه یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی محسوب می‌شود و اتفاقا تاثیر مهمی در سرمایه مطالعه دارد.

مدیر عامل نشر شهر عنوان کرد: زمانی که یاد یار مهربان آغاز به کار کرد سرانه کتاب به ازای دانش آموز در مدارس تهران نزدیک به 3 بود اما الان بر اساس آمار آموزش و پرورش این عدد نزدیک به 11 است و هر چند که در شهرهای توسعه یافته جهان این سرانه عددی بالاتر از 100 است و ما هنوز خیلی با آن فاصله داریم اما معتقدیم بخش عمده آن را در شهر تهران مدیون نمایشگاه‌های یاد یار مهربان هستیم.

وی ادامه داد: 30 میلیارد از اعتبار نمایشگاه امسال را شهرداری و مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اختصاص داده‌اند و خوشبختانه ما امسال هم مطابق روال سال‌های قبل از مشارکت 5 میلیارد ریالی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار هستیم.

وی افزود: این رقم بین گروه‌های هدف نمایشگاه به تناسب تقسیم می‌شود به این صورت که برای مدارس ابتدایی 5.5 میلیون ریال، مدارس راهنمایی 6 میلیون ریال، دبیرستان‌ها 6.5 میلیون ریال به تعداد مجموعا حدود 5200 مدرسه در سطوح و انواع مختلف اعم از دولتی، غیردولتی، سازمانی و غیره، حوزه‌های علمیه 10 میلیون ریال به تعداد 100 حوزه، 10 میلیون ریال به تعداد 480 کتابخانه غیر وابسته به دستگاه‌های مختلف و خوابگاه‌های دانشجویی 10 میلیون ریال به تعداد 40 خوابگاه اختصاص داده می‌شود که این مبالغ اعتبار اهدایی ماست و می‌توانند در این سطح کتاب‌ها را به صورت رایگان تهیه کنند. همچنین هر یک از این مراکز می‌توانند مابقی کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف 30 درصدی خریداری کنند.

شهرام نیا اعلام کرد: بازدید از نمایشگاه یاد یار مهربان برای عموم مردم نیز آزاد است که می‌توانند با مراجعه به محل نمایشگاه واقع در باغ کتاب تهران کتاب‌های مورد نیاز خود را با تخفیف 25 درصد تهیه کنند. نمایشگاه از ساعت 10 صبح روز یکشنبه سوم آذر ماه طی مراسمی رسما آغاز به کار می‌کند و تا نهم آذرماه به مدت یک هفته همه روزه از ساعت 8 صبح تا 4:30 بعدازظهر ادامه دارد.

وی در ادامه توضیح داد: در نمایشگاه امسال ما برنامه‌های متنوع و جنبی هم در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توان به برگزاری نشست‌های مختلف شهرداران مناطق با مدارس هر منطقه، برپایی کارگاه‌های مختلف آموزشی خصوصا برای آموزش کتابداری و مدیریت کتابخانه و آموزش روش‌های ترغیب دانش آموزان به کتاب خوانی در حاشیه نمایشگاه اشاره کرد.

دبیر یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان افزود: بخش جنبی نمایشگاه نیز فعال است و در این بخش شرکت‌ها و موسساتی که در راستای کمک به تجهیز و رفع نیازهای مدارس فعالیت می‌کنند در نمایشگاه حضور دارند، غرفه ویژه‌ای نیز برای حوزه‌های علمیه تخصیص داده شده، همچنین غرفه ویژه‌ای برای کتب عاشورایی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت‌های این دوره از نمایشگاه ایجاد دفتری برای بررسی و رفع مشکلات مدارس از نظر تجهیز کتابخانه‌ها به قفسه‌های مناسب برای نگهداری و ارائه کتاب‌ها به دانش آموزان است که اعضای این دفتر اطلاعات، نواقص و نیازهای مدارس را جمع آوری کرده و در طول سال به تدریج به تجهیز قفسه‌های کتابخانه‌های این مدارس و سایر امکاناتی از قبیل نرم افزارها و سخت افزارهای دیگری که برای کتابخانه‌هایشان نیاز دارند، کمک می‌کنند.

وی همچنین افزود: تا به حال 486 ناشر با بیش از 20 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه امسال شرکت کرده‌اند که علی رغم اتمام وقت قانونی برای شرکت در نمایشگاه چنانچه طی روزهای باقیمانده ناشری تمایل خود به شرکت در نمایشگاه را اعلام نماید مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت تا تعداد عناوین تا جایی که امکان دارد افزایش یابد.

کد خبر 238998
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز