به گزارش ایرنا، شرکت گوگل هنوز هیچ اقدام اجرایی علیه این اتهام انجام نداده است.
در ماه مارس سال 2012، شرکت گوگل یک سیاست جدید حفظ اطلاعات خصوصی معرفی کرد که طبق این سیاست گوگل اجازه دارد براطلاعات شخصی تمام سرویسها و محصولات خود نظارت و دسترسی داشتهباشد.
سازمان حفاظت اطلاعات هلند بر این باور است که این تغییرات بدون اطلاع رسانی و آگاهی کاربران انجام شده است که نقض قانون است. در ضمن این سازمان بر این باور است که استفاده از اطلاعات شخصی کاربران باید با رضایت آنان انجام شود که شرکت گوگل بازهم در این زمینه کوتاهی کرده است.
در ضمن هدف شرکت گوگل از این موضوع کاملاً ناشناخته است!
سازمان DPA هلند از شرکت گوگل خواست که برای شفاف سازی ابهامات در جلسهای با حضور مقامات این سازمان حضور داشته باشد.
در این جلسه شرکت گوگل اتهامات وارده را تکذیب کرد و گفت در بیانیه ای که توسط ایمیل مطرح شد، این شرکت اذعان داشت که به خط مشی اروپا در زمینه قوانین اطلاعات شخصی احترام میگذارد و هدف از این سیاست ایجاد یک سرویس ساده تر با خدمات بیشتر بوده است.
کشورهای دیگر از جمله فرانسه نیز در این زمینه اقدامات گسترده ای را انجام دادند، سازمان حفاظت اطلاعات فرانسه نیز در ماه سپتامبر شرکت گوگل را 150 هزار یورو جریمه کرد.
شکایت هایی مشابه نیز در آمریکا علیه این شرکت مطرح شده، به طوریکه دادگاه کالیفرنیا اعلام کرده است که عملکرد گوگل در این زمینه، نقص قانون حریم خصوصی در کالیفرنیاست.
مقامات گوگل گفته اند که از اطلاعات کاربران برای اهداف تبلیغاتی استفاده می کنند و از این طریق کاربران هدف هر تبلیغ مشخص میشوند.
سال گذشته نیز کاربران آیفون علیه گوگل طرح دعوا کردند؛ چراکه تنظیمات امنیتی گوگل به گونه ای بود که مرورگرهای آیفون امکان کنترل تمام اعمال کاربران آنلاین را برای گوگل فراهم میکرد.
کمیسیون فدرال آمریکا، شرکت گوگل را موظف به پرداخت جریمه 22.5 میلیون دلاری درماه نوامبر (آبان) کرد.
این جریمه به دلیل به دلیل نقض تعهدات در خصوص مرورگر سافاری مطرح شده بود.
گوگل موافقت کردهبود که کوکی های ردیاب را در این مرورگر تعبیه نکند و تبلیغات هدفمند خود را برای کاربران آن نمایش ندهد، اما به این تعهدات پایبند نماند.
کوکی ها برنامههایی هستند که پس از انتقال از طریق مرورگر به سیستم کاربران، انواع مختلفی از اطلاعات از جمله علاقمندی های آنان را گردآوری کرده و برای یک سرور ارسال می کنند، سپس شرکتهایی که این اطلاعات را در اختیار دارند، میتوانند با استفاده از آن اقدام به انجام تبلیغات هدفمند کنند.