گروه شهری: بازدید ۳ساعته اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر پایتخت با تأکید بر لزوم عمل دولت به تعهدات خود در حوزه حمل‌ونقل پایان یافت.

3 عضو شورای شهر در این بازدید با حضور در کارگاه میدان قائم، از ایستگاه‌ها و تونل بخش شمالی خط3 متروی تهران بازدید کردند و در جریان مراحل ساخت این پروژه قرار گرفتند. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، ابوالفضل قناعتی و محسن سرخو3 عضو این کمیسیون، هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو را همراهی می‌کردند. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران در این بازدید، یکی از اولویت‌های جدی شورای چهارم برای کاهش آلودگی هوا و ترافیک را توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌خصوص مترو دانست و ابراز امیدواری کرد با کمک شهرداری تهران به شرکت مترو، در 5سال آینده شاهد یک تحول اساسی در مترو باشیم تا مترو بتواند اقدامات خود در بخش توسعه را به خوبی اجرایی کند. در بخش تجهیزات در حال حاضر 1100واگن مترو در حال بهره‌برداری است که در برنامه 5ساله می‎توان این عدد را به 2000واگن رساند.

آخرین وضعیت بخش مالی خط3

بخش شمالی خط3 مترو حد فاصل میدان قائم تا مصلا به طول 17کیلومتر هم‌اکنون در مرحله حفاری و ساخت تونل قرار دارد و بازدیدکنندگان، برایند کارهای انجام شده را با وجود مسائل و کمبودهای بودجه‌ای و اعتباری، قابل ارزش و تقدیر توصیف کردند. تاکنون 7کیلومتر از خط3 در بخش مرکزی به بهره‌برداری رسیده و 12کیلومتر دیگر آن در بخش جنوبی در مراحل پایانی قرار دارد. در بخش شمالی نیز 17کیلومتر ساخت تونل و ایستگاه‌ها با 2شیفت کاری در حال ساخت است.

شورای شهر تهران در متمم بودجه سال92 تلاش کرد حدود 350میلیارد تومان تا آخر سال به شرکت مترو تخصیص دهد. برآورد شرکت مترو برای سال93 حدود 2هزار میلیارد تومان است که بخشی از آن از منابع شهرداری است و بخشی از طریق فاینانس باید تأمین شود. احمد دنیامالی اظهار امیدواری کرد که کمک‌های دولت هم در این بخش مؤثر باشد. به گفته وی، هدف اعضای شورا این است که چه فاینانس تأمین شود و چه تأمین نشود، کار مترو پیش برود. طبق قانون، 50درصد اعتبار لازم را دولت باید تأمین کند و با تعاملات صورت گرفته، در سال93 دولت می‌تواند سهم خود را در توسعه مترو پرداخت کند.

توسعه حمل‌ونقل عمومی علاوه بر شورا در اولویت شهرداری تهران نیز قرار دارد. در سال‌های 93 تا 95 باید خطوط 3، 6 و 7 مترو به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد و در 2سال پایانی برنامه 5ساله دوم یعنی سال‌های 94 و 95، بخش‌های عمده خطوط 8 و 9 و قسمت‌هایی از خطوط اکسپرس (سریع‌السیر) که ارتباط تهران با شهرهای اطراف را برقرار می‌کند، انجام شود. آنگونه که محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران اعلام کرده، اگر 13خطی که به‌طور کامل در شهر تهران طراحی شده، کامل شود می‌توان گفت که شبکه متروی تهران به‌طور کامل این شهر را پوشش می‌دهد.

ابوالفضل قناعتی دیگر عضو کمیسیون عمران حاضر در بازدید، درباره مطالبات مترو از دولت گفت: امروز چیزی که شهروندان در شهر تهران از آن آزار می‌بینند، آلودگی هواست و باید مسئولان کشور به‌خصوص دولتی‌ها کمک کنند تا این معضل رفع شود. بدین‌ترتیب تمامی تلاش اعضای شورا این است که از ظرفیت‌های اعتباری شهر تهران استفاده کرده و این مشکل را حل کنند.

لذا برای تسریع این روند، از دولت تقاضا داریم به تعهدات قبلی و آینده خود عمل کند.هابیل درویش مدیرعامل شرکت مترو در پی این بازدید، از توجه و نگاه مثبت و همزمان شورای اسلامی شهر، شهرداری و دولت به توسعه متروی تهران تقدیر و تأکید کرد که تنها مشکل موجود اعتبارات است.درصورت تأمین اعتبارات تا پیش از پایان سال93 می‌توان 17کیلومتر شمالی خط3 مترو را به اتمام رساند.

اما همزمان در خطوط 6 و 7 نیز فعالیت‌ها در حال انجام است و همزمان ساخت متروی حرم امام(ره) تا شهر پرند دنبال می‌شود. در پروژه متروی تهران پرند 10کیلومتر تونل و 19دهنه پل بزرگ احداث شده و 16کیلومتر نیز ریل‌گذاری انجام شده اما اعتبارات باقیمانده مورد نیاز هنوز تأمین نشده است. با تأمین این اعتبار، بهره‌برداری از این پروژه 52کیلومتری دور از دسترس نیست.

کد خبر 243156
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز