مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

شهردار تهران ۵مهر‌ماه در بدو دوره جدید مدیریت شهری پایتخت در تریبون نمازجمعه حاضر شد و سخن از «اصول ۲۲گانه توسعه اجتماعی تهران» گفت.

حرکت اصلی و هدفگذاری مدیریت شهری در نگاه کلی سرعت بیشتر برای رسیدن به پیشرفت و عدالت است و برنامه‌های محوری شهرداری برای رسیدن به این زمینه تبیین شده است.

در دوره جدید مدیریت شهری با همت مضاعف و استفاده از تجربه‌های دوره‌های قبل تلاش می‌شود تا با برقراری عدالت در شهر، جنوب شهر از همان امکاناتی برخوردار شود، که شمال شهر از آن بهره‌مند است. همچنین تلاش می‌شود با گسترش حمل‌و‌نقل عمومی، سریع و ارزان، افزایش فضای سبز و امکانات اوقات‌فراغت، زندگی در تهران برای مردم مخصوصا طبقات محروم جامعه راحت‌تر شود. شهرداری تهران در دوره جدید برنامه‌های متنوعی را برای ساختن شهر تهران بر محوریت توسعه اجتماعی تدوین کرده است و باید به سمت ساختن شهری حرکت کند که بعد ایرانی‌- اسلامی آن برجسته بوده و امکان زندگی مومنانه توأم با حفظ کرامت انسانی برای همه شهروندان مهیا باشد.

در دوره جدید مدیریت شهری تهران تحقق گفتمان توسعه اجتماعی، سرلوحه فعالیت‌های شهری قرار گرفته است. در این نگاه توسعه اجتماعی به‌معنای ارتقای فرهنگی همزمان با بهبود وضعیت اقتصادی است. چشم‌انداز توسعه بلندمدت تهران که هماهنگ با چشم‌انداز 20ساله کشور است، مبتنی بر آرمان‌هایی ازجمله تهران شهری با اصالت و هویت ایرانی ـ اسلامی، شهری دانش‌پایه، هوشمند و جهانی، شهری سرسبز و زیبا، شاداب و سرزنده با فضای عمومی متنوع و گسترده،کلانشهری با عملکردهای ملی و جهانی و با اقتصادی مدرن به مرکزیت امور فرهنگی، پژوهشی و سیاسی در سطح کشور و حداقل یکی از 3شهر مهم و برتر منطقه آسیای جنوب غربی است.

اصول 22گانه توسعه اجتماعی پایتخت در سال‌های پیش رو به این شرح است:
ارزش مداری و اخلاق‌مداری
نگرش سیستمی به توسعه اجتماعی
اصل کارآمدی
چابک‌سازی و مدیریت مالی شفاف و سلامت
تعهد به تخصص
عدالت و توجه به‌حقوق شهروندان
توجه به منافع شهروندی
پاسخگویی
توجه به کیفیت، سرعت و ثبت هزینه‌های بهینه
ارتقای سرمایه‌های اجتماعی
توسعه و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد
توجه به مساجد و هیأت‌های مذهبی
استفاده از بخش خصوصی در برنامه‌های حمایتی
توجه به حوزه فراغت و گردشگری
پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
توانمند‌سازی اقشار آسیب‌دیده یا در معرض خطر
برگزاری مراسم‌ محلی و دینی
برگزاری جشنواره‌های آیینی توسط مراکز فرهنگی وابسته به شهرداری
استفاده از ظرفیت‌های محلات با محوریت مساجد
حمایت از خدمات اجتماعی مطلوب
آموزش و مهارت‌های زندگی در راستای تحکیم و پایداری خانواده
تهیه و تدوین طرح‌ها براساس سبک زندگی اسلامی- ایرانی

کد خبر 244544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز