گروه شهری: شورای اسلامی شهر تهران پذیرای حمید چیت‌چیان وزیر نیرو بود.

وی دومین وزیر دولت یازدهم است که در صحن شورای شهر حاضر شد تا یکی از مهم‌ترین موضوعات پایتخت مورد مشورت قرار گیرد. چیت‌چیان در جلسه دیروز با اعضای شورای شهر تهران درباره وضعیت مجموعه شهری پایتخت از جهت تأمین امکانات زیرساختی نظیر آب، برق، فاضلاب با اعضای شورای شهر تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

یکی از مواردی که  به‌صورت مشترک از سوی وزیر نیرو و اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر آن تأکید شد حذف سوخت‌های فسیلی در شهر با هدف کاهش آلودگی هوا، خاک و منابع آبی بود به‌نحوی که برای سرمایش و گرمایش از انرژی برق به جای سوخت‌های فسیلی استفاده شود.

به گزارش همشهری  پس از بحث‌های بسیار پیشنهاد شد درگام نخست با تشکیل یک کارگروه ویژه و مشترک میان مدیریت شهری با کارشناسان وزارت نیرو راهکارها و شیوه‌های جایگزینی انرژی برق به‌جای سوخت‌های فسیلی بررسی شود و پس از آن به‌صورت آزمایشی ابتدا درسطح شهرک‌ها و ساختمان‌های بلند مرتبه به اجرا درآید.

همچنین یکی دیگر از پیشنهادهای مطروحه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق بود که وزیر نیرو به سرمایه‌گذاران این حوزه قول داد به‌ازای هر کیلو وات ساعت برقی که تولید کنند 10 برابر قیمت برقی که دولت به مشترکانش می‌فروشد، بپردازد. علاوه بر این شهروندانی که از این سیستم برای تولید برق مصارف خانگی‌شان استفاده کنند نیز تسهیلات و مشوق‌های خوبی داده می‌شود، به‌عنوان مثال دولت 50درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری شهروندان در بخش تولید برق از انرژی خورشیدی را تقبل خواهد کرد یا کسانی که واحدهای کوچک تولید برق نصب کنند و از‌آن بازیافت حرارت هم انجام دهند به‌ازای هرکیلو وات ساعت 73تومان دریافت می‌کنند.

انتقال خطوط برق به زیرزمین

معصومه آباد، الهه راستگو، علیرضا دبیر و محسن سرخو از وزیر نیرو مصرانه تقاضای انتقال خطوط هوایی برق فشار قوی به زیرزمین را مطرح کردند تأکید این چهار عضو شورای شهر از آن رو بود که معتقد بودند میدان مغناطیسی که این دکل‌های برق فشار قوی ایجاد می‌کنند سلامت ساکنین اطراف خود به‌ویژه کودکان را با خطر مواجه می‌سازد.

در پاسخ چیت‌چیان از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت: انتقال خطوط فشار قوی به تونل‌های زیرزمینی کاملا مورد تأکید ماست اما برای انجام این مهم نیازمند تأمین منابع مالی هستیم که درصورت مشارکت با شهرداری می‌شود راهکارهای عملی شدن این موضوع را به‌صورت جدی‌تر از گذشته دنبال کرد.

همچنین از سوی اسماعیل دوستی، رحمت‌الله حافظی و غلامرضا انصاری از وزیر نیرو درباره سلامت آب آشامیدنی شهر تهران سؤال شد. آنها نگران میزان نیترات موجود در آب مصرفی شهروندان بودند و در پاسخ چیت‌چیان به نمایندگان مردم در شورای شهر تهران اطمینان داد میزان نیترات آبی که از طریق شبکه به مردم تحویل داده می‌شود کمتر از 50میلی گرم در لیتر است. این درحالی است که استاندارد جهانی میزان نیترات در آب شرب را تا 50میلی گرم در لیتر مورد قبول می‌داند. وزیر نیرو در عین حال تأکید کرد که به موازات تکمیل شبکه فاضلاب شهری موضوع آلودگی منابع آبی زیرزمینی هم حل خواهد شد.

یکی دیگر از درخواست‌های اعضای شورای شهر از وزیر نیرو تأمین روشنایی خیابان‌های شهر تهران بود که از سوی مرتضی طلایی، احمد مسجدجامعی، علیرضا دبیر و محسن پیرهادی مطرح شد از نظر این چهارعضو شورای شهر وضعیت فعلی روشنایی معابر و کوچه‌پسکوچه‌های شهر اصلا در‌شان پایتخت کشور نیست و می‌تواند عامل بسیاری از ناامنی‌های اجتماعی و... برای شهروندان باشد در این‌باره چیت‌چیان ضمن تأیید اظهارات اعضای شورای شهر قول داد در جهت افزایش کیفیت روشنایی شهر تهران اقدامات لازم صورت گیرد.

تفکیک آب شرب و مصرفی

تعامل اعضای شورای شهر با وزیر نیرو درباره وضعیت آب و برق شهر تهران بیش از یک‌ساعت به درازا کشیده شد. در بخش دیگری از این رایزنی‌ها بحث تفکیک آب مصرفی مردم از آب غیرشرب پیشنهاد شد. در این‌باره رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری گفت: با درنظر گرفتن اینکه تولید هر مترمکعب آب قابل شرب هزار تومان برای دولت هزینه دارد پس با توجه میزان آب مصرفی شهر روزی 3میلیارد تومان هزینه می‌کنیم، این درحالی است که به‌گفته وی، تنها یک درصد آب شربی که وارد شبکه آبرسانی شهر می‌شود به مصرف آشامیدن مردم می‌رسد و 99درصد مابقی صرف استحمام، سرویس‌های بهداشتی، آبیاری فضای سبز و پرت شبکه می‌شود. از نظر این عضو شورای شهر ضرورتی ندارد که روزی 3میلیارد تومان به مردم هزینه تحمیل کنیم درحالی‌که عقل و منطق ایجاب می‌کند آب شرب را از طریق دیگر و با هزینه کمتر در اختیار مردم بگذاریم.

در باره موضوع هزینه‌های آب شرب تهران اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و سلطانی‌فر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز نظر مشابهی داشتند. به‌عنوان مثال سلطانی‌فر از صرف هزینه‌های بسیار برای تصفیه آب سخن گفت و خواستار آن شد تا این اعتبارات در قالب یارانه به کارخانجات تولید آب معدنی داده شود. از نظر وی با این کار آب سالم و بهداشتی را می‌توان با یک پنجم هزینه فعلی به‌دست مردم رساند علاوه بر این هم صرفه‌جویی خواهد شد و هم بهداشت و سلامت مردم تأمین می‌شود. بنابراین گزارش این اظهارات با استقبال وزیر نیرو مواجه شد. چیت‌چیان یکی از جدی‌ترین گزینه‌ها برای تأمین آب مردم در آینده را ایجاد 2شبکه شرب یکی برای مصارف بهداشتی و دیگربرای شرب دانست.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه وبودجه نیز از وزیرنیرو خواست تا هرچه سریع‌تر برای تکمیل ساخت تصفیه خانه ماملو اعتبار ویژه‌ای درنظر گرفته شود. وی خطاب به وزیر نیرو با اشاره به اینکه سال86 طبق مصوبه شورای شهر بودجه یک میلیارد تومانی شبکه فاضلاب شهری به 50میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: شما نباید هروقت پول خواستید به شورای شهر بیایید حالا که از صحبت‌های شما معلوم است به مدیریت یکپارچه شهری باور دارید پس هم‌اکنون که شورای شهر مشغول بررسی و تصویب برنامه 5ساله شهر تهران است شما هم برنامه خودتان را به شورای شهر ارائه کنید تا همه مسائل به‌صورت یکپارچه در این برنامه دیده شود.

حکیمی‌پور عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و سلطانی‌فر عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز از وزیر نیرو خواستند برای تحقق مدیریت یکپارچه با مدیریت شهری تلاش کند و با تشکیل یک کارگروه ویژه این موضوع دنبال شود. محسن پیرهادی، سخنگوی کمیسیون نظارت و حقوقی هم از وزیر نیرو خواست تا نظارت بیشتری روی حفاری‌های شرکت‌های خدماتی‌اش در شهر داشته باشد زیرا در بسیاری ازمواردشرکت‌های حفار نه‌تنها زمانبندی را رعایت نمی‌کنند و کارشان طولانی می‌شود بلکه بعد از اتمام حفاری کارمرمت را به خوبی انجام نمی‌دهند که در این‌باره نیز وزیر قول رسیدگی و پیگیری داد. اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل نسبت به فرسودگی شبکه آبرسانی انتقاد داشت و به وزیر نیرو گفت: اگر به جای توسعه شبکه کار مرمت و نوسازی شبکه آب فعلی را به انجام برسانید به اندازه توسعه کار کردید زیرا 30 تا 40درصد آب شرب شهری به‌دلیل فرسودگی لوله‌ها پرت می‌شود.

محمد حقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز به وزیر گفت: با توجه به اینکه نماینده‌ای از وزارت نیرو در کمیسیون ماده 5حاضر است بفرمایید پای مجوز تراکم‌های اضافه به شهر تهران را امضا نکند.به گزارش همشهری، احمد مسجدجامعی رئیس شورای شهر تهران نیز به وزیر نیرو گفت: اگر صلاح بدانید با همکاری شما در برنامه پنج ساله ‌دوم شهر تهران برخی از زمینه‌های مدیریت واحد شهری به‌صورت تجربی به اجرا درآید مثلا در مجوزهایی که برای ساخت مجتمع‌های بزرگ وشهرک‌ها می‌دهیم تولید برق را برعهده خودشان بگذاریم یا تجربه تولید انرژی در سطح محلات و اینکه هر محله خود به تولید برق بپردازد.

به گفته مسجدجامعی برای تحقق این مهم نیازمند آن هستیم که به‌صورت نیمه‌متمرکز اختیاراتی را در حوزه انرژی به محلات واگذار کنیم.رئیس شورای شهر همچنین از چیت‌چیان وزیر نیرو خواست تا در یک جلسه جداگانه به موضوع فاضلاب شهر تهران پرداخته شود. وی ادامه داد: ما در چرخه آب و بازیافت آب مشکل داریم به همین دلیل میزان نیترات در سبزیجات اراضی کشاورزی اطراف تهران که با آب‌های آلوده آبیاری می‌شوند بالاست به همین دلیل لازم است در یک جلسه دیگر نظام بازیافت آب را بررسی کنیم.

اعتراض به ساخت‌وساز غیرمجاز

ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر به طرح تذکری درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه فرحزاد پرداخت و گفت:‌بارها دراین باره تذکر داده‌ام که در پهنه‌های G11 و G23 که براساس طرح تفصیلی محدوده ویژه است نباید ساخت‌وساز صورت گیرد اما متأسفانه باز رعایت نمی‌شود. وی گفت:‌ در ساخت‌وسازهایی نیز که قبلا به‌صورت غیرمجاز ساخته شده بود طبق گزارش بازرسان در قبال تغییراتی که داده می‌شود پول‌های دستی گرفته می‌شود.

در اینجا حرف من این است اولا باید از این ساخت وسازها جلوگیری شود. دوم اینکه چرا پول دستی می‌گیرند مگر نباید این پول به‌حساب شهرداری واریز شود؟ همچنین روز گذشته عباس جدیدی، معاون نظارت راهبردی رئیس شورای شهر تهران که از پیشکسوتان کشتی است به مناسبت سالگرد فوت جهان‌پهلوان تختی، دقایقی را درباره شخصیت و منش این پهلوان سخن گفت. 

کد خبر 245085
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز