دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

۱- علیرضا شجاع‌نوری، مدیر بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر اسامی اعضای هیأت داوری بخش مسابقه جام جهان‌نما را اعلام کرد.

جشنواره فیلم فجر

 ۷ سینماگری که فیلم‌های یکی از 2بخش اصلی مسابقه بین‌الملل جشنواره امسال را داوری می‌کنند، عبارتند از: بروس برسفورد از استرالیا، سیلویا اینگمارسن از سوئد، مانی راتانم از هند، برنیس رینو از فرانسه، شینجی آئویاما از ژاپن، محمود کلاری و فرشته طائرپور. ۵ داور بخش رقابتی سینمای سعادت هم عبارتند از: مومن اسمیهی از مراکش، دکتر پابلو بنیتو از اسپانیا، رئیس چلیک از ترکیه، گولنارا آبیکیوا از قزاقستان و همایون اسعدیان از ایران.

2- اتفاق‌های ناگوار زیست‌محیطی و حوادثی که در حیات وحش ایران در سال‌های گذشته به وقوع پیوسته، باعث شده است امسال برخی سینماگران جوان سراغ مستندهایی با موضوع حیات وحش بروند. یکی از این جوانان فتح‌الله امیری، کارگردان مستند «حیات در رگ‌های سرد» است که امسال در بخش مستند جشنواره سی و دوم روی پرده می‌رود. این فیلم با موضوع زندگی خزندگان استان ایلام ساخته شده و گونه‌هایی از جانوران و خزندگان را معرفی کرده که پیش از این در جایی به نمایش درنیامده است. امیری که سال ۱۳۹۰ با ساختن مستند «در جست‌وجوی پلنگ ایرانی» جایزه سیمرغ بهترین مستند بلند جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد، امیدوار است حمایت‌ها برای پخش فیلم‌های مستند در تلویزیون به‌عنوان اصلی‌ترین رسانه عرضه چنین آثاری افزایش یابد.

3- مراحل میکس و صداگذاری نخستین ساخته بلند سینمایی مجیدرضا مصطفوی، کارگردان جوان سینمای ایران به پایان رسید و فیلم به‌زودی تحویل دبیرخانه جشنواره فجر می‌شود. «انارهای نارس» در 2بخش سودای سیمرغ و نگاه نو سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و یکی از 2نماینده بخش فیلم‌های اول است که در بخش مسابقه سینمای ایران هم بخت خود را برای بردن جایزه امتحان می‌کند. آنها که فیلم را دیده‌اند می‌گویند باید منتظر بازی‌هایی متفاوت از بازیگران آن ازجمله آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی و قطب‌الدین صادقی باشیم. انارهای نارس کاری اجتماعی است و مصطفوی تهیه‌کنندگی و تدوین آن را هم بر عهده داشته است.

4- اسامی فیلم‌های بخش «نوعی تجربه» سی و دومین جشنواره فیلم فجر امروز دوشنبه 30دی‌ماه اعلام می‌شود. شنیده‌ها حاکی از حضور 11فیلم در این بخش است؛ فیلم‌هایی که به هر شکل امکان نمایش در بخش‌های رسمی جشنواره امسال را ندارند و در نوعی تجربه مورد قضاوت اهالی سینما قرار می‌گیرند. هیأت انتخاب به دبیر جشنواره پیشنهاد کرده بود یک جایزه برای فیلم‌های حاضر در این بخش درنظر بگیرد که هنوز معلوم نیست این پیشنهاد مورد پذیرش علیرضا رضاداد قرار گرفته است یا نه.

5- تعداد زیاد فیلم‌های حاضر در بخش‌های رسمی و جنبی جشنواره امسال باعث شده است برنامه‌ریزی برای نمایش تمام این آثار در کاخ جشنواره به کاری پرزحمت تبدیل شود. اگر قرار باشد همه شصت و چند فیلم در 11روز برگزاری جشنواره در برج میلاد روی پرده برود، در هر روز نیاز به 6نوبت پخش فیلم خواهد بود. به گفته مدیر روابط عمومی جشنواره، یکی از ساعت‌های اکران جشنواره امسال نوبت فوق‌العاده ساعت 23 است که در آن برخی فیلم‌ها نمایش داده می‌شود.

6- فهرست فیلم‌های حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره در فاصله 10روز تا آغاز جشنواره سرانجام نهایی و اعلام می‌شود. ماجرای حق کپی‌رایت را باید مهم‌ترین مشکل در اعلام‌نشدن اسامی فیلم‌های این بخش قلمداد کرد. خبرهایی هم مبنی بر حضور حدود 7فیلم تولید 2013در این بخش به گوش می‌رسد که می‌تواند بر غنای بخش بین‌الملل بیفزاید.

کد خبر 246375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز