گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی با توجه به برخی تهدیدات از سوی غربی‌ها تاکید کرد: من تردید ندارم استقامت ملی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و آنها باید متوجه شوند که با زبان زور، نمی‌توانند با ما برخورد کنند.

علی لاریجانی که در جمع هادیان سیاسی سپاه سخن می‌گفت و فارس خبر آن را منتشر می‌کرد، با اشاره به صدور دو قطعنامه از سوی شورای امنیت گفت: در صدور قطعنامه‌ها، حرف اصلی آنان این بود که اولاً قطعنامه برگشت‌پذیر است، به این معنا که اگر ایران از فن‌آوری هسته‌ای دست بردارد، قطعنامه برگشت‌پذیر است اما این بهانه‌ای است، چون از ما می‌خواهند که از فن‌آوری اتمی دست‌برداریم.

قطعنامه‌بی‌ربط

وی با اشاره به اینکه بخشی از قطعنامه‌ها در حوزه مسائل موشکی ایران، چه ساخت موشک و چه قطعات و لوازم یدکی است و ربطی به هسته‌ای ندارد، گفت: آنها علت این را که چرا وارد این حوزه‌ شده‌اند، توضیح نمی‌دهند و تنها می‌گویند چون قدرتش را داریم، اقدام می‌کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه یک بخش از قطعنامه دوم شورای امنیت مربوط به فرماندهان سپاه پاسداران و عدم سفر آنهاست، افزود: نسبت سپاه پاسداران به مسائل اتمی و هسته‌ای صفر است، ولی آنها می‌گویند فرماندهان سپاه نباید سفر خارجی کنند.

نشانه رفتن مسائل اقتصادی

وی با اشاره به‌ اینکه آنها مسائل اقتصادی را نیز نشانه گرفته‌اند که نمونه آن بانک سپه می‌باشد، خطاب به شرکت کنندگان گفت: حریف شما در بحث هسته‌ای فقط به مسائل هسته‌ای نمی‌اندیشد، بلکه متن بزرگتری را می‌بیند و گاهی نیز از دستشان در می‌رود و در جلسات به ما می‌گویند که شما کشوری هستید که از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار برجسته‌اید، انقلاب شما، انقلابی الهام‌بخش و تاثیرگذار است، نیروی انسانی قوی و موثر دارید و به شرق و غرب هم متکی نیستید.

مسئول ارشد موضوع هسته‌ای با بیان اینکه از نظر نظام سلطه، عناصر قدرت شامل ژئوپلیتیک، توسعه، قدرت توسعه و قدرت نظامی است، گفت: آنها نمی‌توانند به ژئوپلیتیک ایران دست بزنند، لذا سراغ توسعه و قدرت نظامی رفته‌اند و تحلیل آنها این است که سپاه پاسداران عنصر مهم قدرت نظامی است. آنها فکر می‌کنند با این کارها (درج نام فرماندهان سپاه در قطعنامه‌ها) به سپاه ضربه می‌زنند، در حالی که سپاه محبوب‌تر می‌شود.

چرایی صدور قطعنامه

وی در بخش دیگر سخنان خود به چرایی صدور قطعنامه علیه ایران پرداخت و گفت: اولین نکته این‌ است که آنها فکر می‌کردند با صدور قطعنامه، ما عقب‌نشینی می‌کنیم، چون برای آنها، چه از لحاظ رفتار گذشته و سیگنال‌هایی که به آنها رسیده ‌بود، چنین وانمود شده ‌بود که اگر پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود، ایران عقب‌نشینی می‌کند. دوم اینکه آنها فکر می‌کردند با صدور قطعنامه، در داخل کشور اختلافات و شکاف‌های عمیق و به هم ‌ریختگی ایجاد می‌شود.  دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه تاکید کرد: ما به آنها گفته بودیم اگر قطعنامه صادر کنید، شما مذاکره را به هم زده‌اید، لذا ما گام بعدی را بر‌می‌داریم.

انتقاد از برخی داخلی‌ها

لاریجانی با اشاره به درخواست مجدد غربی‌ها برای مذاکره با مختصات و فضای جدید و با تاکید بر اینکه نمی‌توان بدون در نظر گرفتن جایگاه ما، توافقی داشت، گفت: آنها امید عجیبی دارند که در داخل کشور تغییراتی به‌ وجود بیاید تا به جایی برسند و بتوانند خواسته‌های خود را تحمیل کنند، در بحث هسته‌ای بیش از ده، پانزده مرتبه از زبانشان در رفت و گفتند که شما در داخل دچار مشکل می‌شوید، سؤال این است که چه کسانی به آنها این احساس را می‌دهند؟ گاهی یک حرف، 5 یا 6 ماه کار را طولانی‌تر می‌کند.

وی خطاب به این افراد در داخل کشور گفت: یک سری اقدامات آنها باعث می‌شود که غربی‌ها احساس کنند در درون نظام اختلاف است و لذا به سمت قطعنامه بعدی می‌روند و آنها با همین مسئله (تفرقه‌افکنی‌های داخلی و سیگنال‌ها) تصمیم‌گیری می‌کنند.

کد خبر 24671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز