سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی یازدهمین روز خود را آغاز کرده است که تئاترشهر چهل و یکمین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد.

تئاترشهر

 امروز 41سال از تولد تئاتر شهر می‌گذرد؛ مجموعه‌ای که روزگاری کافه شهرداری بود و 8بهمن 1351به‌عنوان تئاترشهر تغییر هویت داد. 40سال پیش آربی آوانسیان نمایش «باغ آلبالو» را در تالار اصلی تئاترشهر اجرا کرد و فعالیت تئاترشهر آغاز شد.

تغییر مداوم مدیران تئاتر

قادر آشنا دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در گفت‌وگو با مهر از جابه‌جایی و تغییر زودهنگام دبیران جشنواره تئاتر فجر انتقاد کرد و آن را عاملی برای ناتوانی در تعامل خوب با هنرمندان و دست‌اندرکاران هنری سایر کشورها دانست. او گفت: 2بار به‌عنوان یک ایرانی در مواجهه با همتای خارجی خودم به غرورم خیلی برخورد و عرق شرم بر پیشانی‌ام نشست؛ یک‌بار در جلسه‌ای با رئیس دفتر اتحادیه جهانی نمایش که او گفت شما سومین مدیر ایرانی هستید که من با او درباره تاسیس دفتر یونسکو در ایران جلسه می‌گذارم. ظاهرا آقای دیمیتریو برای این موضوع تا آن روز با آقایان مسافرآستانه، دشت‌گلی و من جلسه گذاشته بود.

خاطرات شهید ابوترابی در کارگاه نمایش

«من زنده‌ام» جدیدترین نمایشنامه عبدالحی شماسی است که با نگاهی به خاطرات شهید سیدعلی‌اکبر ابوترابی-سیدالاسرا- در جشنواره تئاتر فجر امسال شرکت کرده است. این نمایشنامه روز جمعه 11بهمن ساعت 16:30در کارگاه نمایش روخوانی می‌شود. مژده ساعی کارگردان این نمایشنامه‌خوانی می‌گوید: داستان من زنده‌ام در یک اردوگاه اتفاق می‌افتد. این اثر در نگاه اول نمایشی رئالیستی به‌نظر می‌رسد اما در ادامه می‌بینیم که فضای اکسپرسیون از دل فضایی رئال متولد می‌شود. علی یعقوب‌زاده، مالک حدپورسراج، مرجان بنی‌سعید، پیمان غریب‌پناه، بهنام قربانی و بهرام سروری‌نژاد نقش‌خوانان این اجرا هستند.

اجرای نمایش بدون دیالوگ

نمایش «کافه باله» محصول کشور فرانسه امروز و فردا در بخش بین‌الملل سی‌ودومین جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود. در این نمایش امیلی بل باراکا به‌عنوان دستیار حرکات موزون و رودی تارس، تونی بارون، مصطفی ریداویی، کوچی فواد، یوسف بل‌باراکا و جمل فروچه به‌عنوان بازیگر حضور دارند. کافه باله اثری بدون دیالوگ و مبتنی بر حرکات بدنی بازیگران و نوعی تئاتر بدنی است. این نمایش امروز و فردا ساعت 18در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

تئاتر خیابانی‌ باشلوق‌

«باشلوق» به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالح‌یار از شهرستان مرند از آثار بخش تئاتر خیابانی این دوره از جشنواره تئاتر فجر است. کارگردان این اثر می‌گوید: این نمایشنامه برداشتی آزاد از قصه کهن بزبز قندی است که اصالتا از داستان‌های آذربایجانی است. من این داستان را با آیینی تلفیق کردم که مربوط به جشنی است که چوپان‌ها در زمان شکار گرگ انجام می‌دهند. این نمایش بدون کلام با حرکات فرم و موسیقی محلی همراه است و 9بازیگر در آن ایفای نقش می‌کنند. صالح‌یار در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان جایزه ویژه کارگردانی را دریافت کرده و پیش از این در 4دوره جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است.

کد خبر 247458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز