گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت بر ضد برنامه هسته‌ای ایران باعث می‌شود ایران گام بلند‌تری را در فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

لاریجانی در گفت‌و‌گویی که پنجشنبه 31 خرداد با مایکل هرش، خبرنگار نیوزویک در دفتر خود در تهران انجام داد و ایسنا خبر آنرا منتشر کرد، گفت: بیایید فرض کنیم آمریکا و اروپا تمایل دارند مسیر تصویب قطعنامه را ادامه دهند. اما نفع آن چه خواهد بود. آنها می‌توانند قطعنامه دیگر تصویب کنند و ما هم گام بلند‌تری برمی‌داریم. بنابراین آنها نمی‌توانند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

وی افزود: یک ضرب‌المثل ایرانی است که می‌گوید اگر می‌توانید یک گره را با انگشت باز کنید، چرا آن را با دندان باز می‌کنید؟

لاریجانی در پاسخ به پرسش نیوزویک مبنی بر اینکه آن گام چه خواهد بود، گفت: در وقت مناسب خودش اعلام خواهد شد. و زمانی که خبرنگارنیوزویک اصرار کرد که آیا به عنوان مثال این گام می‌تواند تسریع برنامه‌ غنی‌سازی شما باشد، تصریح کرد: ما نیازی به درجه بالاتر غنی سازی نمی‌بینیم، زیرا تئوری مبنای ما سوخت است و ما نیازی به درجه‌های بالاتر غنی سازی نداریم.

آنها دروغ می‌گویند

علی لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگار نیوزویک مبنی بر اینکه اتهامات بسیاری از جانب مقامات اطلاعاتی و نظامی‌آمریکا مطرح شده است، مبنی بر اینکه ایران به شورشیان عراقی کمک تسلیحاتی می‌کند، گفت: آنها دروغ می‌گویند، لطفا این اطلاعات را به ما بدهید. آیا در تمامی‌ترورهایی که در عراق رخ می‌دهد هیچ گونه مدرکی وجود دارد که نشان دهد یا بگوید که ما در آن دست داریم؟ گروه‌های مختلف شیعه، سنی و کرد در عراق وجود دارند که با ما در تماس هستند و یک دلیل وجود دارد زیرا در دورانی که صدام در قدرت بود و آمریکایی‌ها از آن به طور کامل حمایت می‌کردند ما از آن مردم علیه وی حمایت می‌کردیم. در حال حاضر نیز در تمامی‌استان‌ها در همسایگی ما از شمال تا جنوب هیچ فعالیت تروریستی انجام نمی‌گیرد. فعالیت‌های تروریستی بیشتر در غرب عراق انجام می‌گیرد. این دروغ است و آنها می‌دانند این سلاح‌ها از کجا می‌آیند.

دیپلماسی پرتحرک
در خبری دیگر، دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ در مراسم‌ گشایش‌ مجمع عمومی‌سالیانه‌ پیروان‌ خط امام‌ و رهبری‌ گفت:‌ دیپلماسی‌ ما پرتحرک‌ است‌ و منزوی‌ نیست.‌‌

به‌ گزارش‌ واحد مرکزی خبر، لاریجانی افزود:‌ با همه‌ دولت‌‌های‌ قدرتمند صحبت‌ می‌کنیم‌ و خواسته‌‌های‌ خود را دنبال‌ می‌کنیم‌ اما برخی‌ از آنها با فشارهای‌ بین‌ المللی‌ قصد شکستن‌ ایستادگی‌ ما را داشتند و دارند.

دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌ با اشاره‌ به‌ اینکه‌ دشمنان‌ قصد ایجاد وحشت‌ و فشار اقتصادی‌ به‌ ایران‌ را داشتند گفت:‌ ‌با قطعنامه‌ نمی‌توانند جلوی‌ حرکت‌ ایران‌ را بگیرند اما با گفت‌وگو می‌توانند به‌ راه‌ حل‌ برسند.

وی گفت:‌ درشت‌ گویی‌ به‌ ملت‌ ایران‌ پاسخ‌ قوی‌ تری‌ خواهد داشت‌ و اگر سخن‌ لین‌ و عاقلانه‌ بگویند به‌ صلاح‌ خودشان‌ است.‌‌‌ البته‌ گاهی‌ اوقات‌ نشانه‌ عقلانیت‌ را در آنها می‌بینیم‌ و از آن‌ استقبال‌ می‌کنیم‌ و قصد تقویت‌ آن‌ را داریم‌‌.

لاریجانی ایران‌ را قدرت‌ منطقه‌ دانست‌ و گفت‌ درعین‌ حال‌ ماجراجو نیستیم‌ و برای‌ ایجاد صلح‌ و آرامش‌ در منطقه‌ آماده‌ هر گونه‌ مذاکره‌ هستیم.‌‌ وی‌ گفت‌:‌ مذاکرات‌ در نظام‌ بین‌ الملل‌ با موازنه‌ قدرت‌ معنا پیدا می‌کند و حرف‌‌های‌ زیبا زدن‌ مسئله‌ را حل‌ نمی‌کند و به‌ جای‌ آن‌ باید به‌ دنبال‌ منطق‌ باشند.

لاریجانی تأکید کرد: برخی‌ کشورهای‌ منطقه‌ فکر می‌کردند با صدور چند قطعنامه‌، ما عقب‌ خواهیم‌ نشست‌ اما حقیقت‌ این‌ است‌ که‌ ما به‌ دنبال‌ حقوق‌ خود هستیم.‌‌

کد خبر 24847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز