رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در نشست روز پنجشنبه کارگروه نجات دریاچه ارومیه با تأکید بر انجام ارزیابی‌های تخصصی زیست‌محیطی برای طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه گفت: تاکنون هیچ مجوزی از سوی این سازمان برای اجرای طرح انتقال آب ارس صادر نشده است.


معصومه ابتکار
با اشاره به نقش راهبردی سازمان حفاظت محیط‌زیست در مدیریت و احیای پارک ملی دریاچه ارومیه تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست جایگاه قانونی‌اش را با وجود تشکیل سازمان‌ها و کارگروه‌های مختلف حفظ خواهد کرد و این سازمان با جدیت پیگیر موضوع دریاچه ارومیه است. هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مسئول احیای دریاچه ارومیه ازجمله شاخص‌هایی بود که ابتکار در این نشست به آن اشاره کرد و گفت که با حضور دکتر عیسی کلانتری، دبیر ومجری احیای ارومیه، این هماهنگی در بخش‌های ملی و بین‌المللی برای سرعت‌بخشی به اجرای طرح‌های نجات بخشی دریاچه ارومیه بیشتر خواهد شد. ابتکار با تأکید بر ملی‌بودن طرح نجات دریاچه ارومیه گفت: طرح‌های آبخیزداری برای نجات دریاچه باید مدنظر قرار گیرد و از ظرفیت‌های زیست‌بوم منطقه برای نجات دریاچه استفاده شود. وی همچنین در بخشی از گفته‌های خود یادآورشد که سازمان محیط‌زیست با اجرای طرح میانگذر ارومیه به شیوه موجود از ابتدا مخالف بوده است. هاشمی، مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست با ذکر اینکه 61سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه احداث شده است گفت: این سدها تأثیر چندانی بر خشک‌شدن دریاچه ارومیه نداشته‌اند. تنها 301میلیون مترمکعب ظرفیت این سدهاست و سدهای اصلی که در ایجاد بحران برای دریاچه ارومیه نقش داشته‌اند، سد مهاباد چای و بوکان با ظرفیت سر جمع 1/6میلیارد مترمکعب در آذربایجان غربی بوده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در واکنش به اظهارات مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: اثر جمعی سدها بر سرنوشت دریاچه ارومیه قابل کتمان نیست. من به‌عنوان رئیس سازمان، تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط دریاچه ارومیه انجام خواهم داد و امیدوارم هر چه سریع‌تر شرایط این زیست‌بوم بهبود یابد. وی همچنین خواستار رهاسازی آب پشت سدها در فصل زمستان شد.

اشرف‌نیا، مسئول ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: وضعیت دریاچه ارومیه طوری است که رهاسازی‌ آب سدها هم مشکلی را حل نمی‌کند. وی خواستار تسریع در انتقال آب ارس به ارومیه شد و از ایجاد مشکل برای اجرای این طرح انتقاد کرد. ابتکار در واکنش به این اظهارات تأکید کرد که تمام طرح‌ها نیاز به ارزیابی زیست‌محیطی دارد. این درحالی است‌که سازمان محیط زیست طرح انتقال آب ارس به ارومیه را دریافت نکرده است.

 

کد خبر 248699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز