گروه بورس: با سخنان مدیرعامل ایران‌خودرو بخشی از پازل حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید سهام خودروسازهای ایرانی و شاید حضور نیافتن شرکت پژو در ایران کشف شد.

به‌گفته هاشم یکه‌زارع سیاست جدید ایران‌خودرو این است که تابع یک کشور خاص نباشد و اینطور نیست که کل بازار محصولات فقط در اختیار یک خودرو‌ساز خارجی قرار بگیرد.به‌گزارش همشهری، پس از ایران‌خودرو بحث حضور سرمایه‌گذاران خارجی به 2خودرو‌ساز بزرگ دیگر نیز سرایت کرد. تازه‌ترین خبر‌ها حاکی از آن است که از یک طرف درحالی‌که شرکت رنو به ایران بازگشته است تا خط تولید ساندرو را در پارس‌خودرو تحویل بگیرد مدت‌هاست که شایعه علاقه‌مندی فیات برای خرید سهام پارس‌خودرو شنیده می‌شود. از طرف دیگر شنیده می‌شود که شرکت ژاپنی ایسوزو خواستار خرید سهام گروه بهمن است. اما همچنان خبر‌های حاشیه‌ای زیادی وجود دارد و نمی‌توان به خبرهای متنوعی که منتشر می‌شود استناد کرد، اما هر آن احتمال انجام یک توافق کلی بین خودروسازان داخلی و خارجی وجود دارد.

دوطیف متضاد

با وجود تأکید حسن روحانی رئیس‌جمهور در اجلاس داووس که رسما از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در ایران دعوت کرد بلافاصله پس از حضور 114شرکت فرانسوی در ایران 2طیف اصلی در صنعت خودروسازی شکل گرفت دسته نخست فقط معتقد به مشارکت خارجی در تولید خودرو هستند و اعتقادی به فروش سهام به خارجی‌ها ندارند و دسته‌ای دیگر به این اعتقاد دارندکه سهم دولت در شرکت‌های خودرو‌ساز خارجی باید به شرکت‌های خارجی فروخته شود تا زمینه توسعه خودروسازان داخلی فراهم شود.

در همین رابطه چندی پیش یک عضو هیأت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان واگذاری مالکیت خودروسازان به خارجی‌ها را کار درستی نخواند؛ چراکه به تعبیر وی رشد صنعت خودرو کشور از 2دهه گذشته آغاز شده و هم‌اکنون در وضعیت باثباتی قرار گرفته است. اما در عین حال خبر‌های غیررسمی نشان می‌دهد شرکت‌های شبه‌دولتی که هم‌اکنون سهامدار خودروساز هستند چندان مخالفتی برای فروش سهام به خارجی‌ها ندارند.

ژاپنی‌ها در گروه بهمن

آنطور که محمدرضا سروش مدیرعامل «گروه بهمن» عنوان کرد، صحبت‌هایی برای انتقال سهام به ژاپنی‌ها مطرح شده است. او افزود: یکی از استراتژی‌های شرکت ایسوزو، سرمایه‌گذاری در بازارهایی با حجم فروش بیش از 10هزار دستگاه است، که بازار ما به رکورد 14هزار دستگاه هم رسیده و از همین رو آنها برای خرید بخشی از سهام «گروه بهمن» ابراز علاقه کرده‌اند. در عین حال در جریان سفر هیأت اقتصادی فرانسه به ایران در زمینه آغاز تولید خودروی ساندرو رایزنی شد.

ساندرو یکی از خودروهای تولیدی رنو بوده و کار نصب خطوط تولید آن در شرکت پارس‌خودرو قبل از تحریم‌ها به پایان رسیده بود. با این حال در حدود یک سال اخیر به‌دلیل تحریم صنعت خودرو اقدامات مربوط به راه‌اندازی خطوط تولید این خودرو متوقف شده بود. در این شرایط نمایندگان شرکت‌های قطعه‌سازی و خودروسازی فرانسه در سفر اخیر خود به ایران در شرکت پارس‌خودرو حضور یافته و از خط تولید خودروی ساندرو بازدید کردند. در این بازدید مسئولان شرکت پارس‌خودرو تأکید کردند که خط تولید ساندرو آماده راه‌اندازی بوده و با رسیدن قطعات تولید این خودرو نیز به سرعت آغاز خواهد شد.

چرا پژو به ایران نیامد

اما در میان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران یک سؤال بدون پاسخ مانده است و آن این است که چرا مسئولان شرکت پژو به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران‌خودرو در جریان حضور هیأت تجاری فرانسه به ایران سفر نکردند. این در حالی است که شنیده‌ می‌شود یک هیأت بزرگ آلمانی نیز در راه تهران است. شاید پیام‌های آشکار حضور نیافتن شرکت پژو در ایران این باشد که قرار است سهام شرکت‌های خودرو‌ساز ایرانی به چند کشور مختلف فروخته شود.

دیدگاه مدیرعامل ایران‌خودرو

برای پاسخ به این پرسش که خودروسازان داخلی با چه کسانی توافق کرده‌اند به سراغ هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو که این روز‌ها در کانون اخبار قرار دارد رفتیم. از او پرسیدم ایران‌خودرو با کدامیک از سهامداران خارجی مذاکره کرده است او پاسخ داد: هنوز برای اینکه گفته شود کدام سرمایه‌گذار خارجی قصد خرید سهام ایران‌خودرو را دارد زود است اما بر نامه‌های ایران‌خودرو در مبنای آنچه رئیس‌جمهور در اجلاس داووس مطرح کردند انجام می‌شود. به‌طور حتم حضور سرمایه‌گذاران خارجی کمک بسیار زیادی به ایران‌خودرو خواهد کرد اما این موضوع قدری زمان می‌برد تا بستر‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شود.

او با بیان اینکه خودرو‌ساز‌های خارجی بدون ارزیابی اقدام به خرید سهام نمی‌کنند، گفت:اگر قرار باشد بخشی از سهام به خارجی‌ها فروخته شود باید اصلاح ساختار هم متناسب با شرایط انجام شود تا خودرو‌سازان خارجی تمایل به خرید سهام داشته باشند.

او توضیح داد: البته این اصلاح ساختار می‌تواند به 2روش انجام شود یکی اینکه قبل از حضور سرمایه‌گذار خارجی ازسوی خود خودرو‌ساز‌ها انجام شود و یا اینکه پس از حضور آن خودرو‌سازخارجی و با کمک آنها انجام شود اما در هر صورت اصلاح ساختار امری اجتناب‌ناپذیر است.

کدام گزینه‌؟

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد بین شرکت‌های خودرو‌ساز خارجی مثلا فرانسوی، آلمانی و آمریکایی انتخابی انجام شود کدام کشور را انتخاب می‌کند، گفت: برنامه ما این است که ایران‌خودرو را تابع یک سیاست یا یک کشور خاص نکنیم، البته برنامه‌های ما هم‌راستا با سیاست‌های وزارت صنایع و دولت به پیش خواهد رفت اما بهتر است که کشور‌های مختلف حضور داشته باشند تا شرکت ایران‌خودرو بتواند از فضای مونتاژ خارج شود و به سمت طراحی و تولید پلت‌فرم حرکت کند.

از یکه‌زارع پرسیدیم منظورش از اصلاح ساختار چیست؟ او پاسخ داد: خودروساز‌های ایرانی باید از حالت مونتاژ‌کاری بیرون بیایند و به سمت طراحی پلت‌فرم بروند و برای این کار به منابع مالی نیاز دارند برنامه ما این است با کار‌هایی که انجام می‌شود شرکت ایران‌خودرو را به سمت طراحی پلت‌فرم و تولید به پیش ببریم.

کد خبر 248824
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز