به گزارش همشهری آنلاین، عظیمیان در این نقاشی ها از آدم هایی حرف میزند که خالی از احساسات، بیشتر اوقات نمیدانند در چه مورد میاندیشند و بدتر از آن به آنچه میگویند، مرددند.
در بوم های او سوژه هایى کنار هم قرار گرفته اند که بیننده باید برمبناى تجربیات شخصی، این همنشینی های بی ربط را تعبیر و تفسیر کند اما اتفاقا مقصود هنرمند القای همین بی ربطى محض است که در رفتار روزمره مردمان این روزگار رد پایش دیده میشود.
«تنظیم دوباره» در واقع هم سوال و هم تاکید است و به نوعی به دکمه RESET کامپیوتر اشاره دارد که با فشار دادن آن میتوان دوباره شروع کرد و بعضی چیزها را اصلاح کرد.
عظیمیان درباره وجه تمایز آثار تازه اش در این نمایشگاه گفت: «در این آثار به لکنت ذهنی اشاره دارم که اکثر مردم این روزها به آن دچار شده اند.
در واقع این آثار به لحاظ مضمونی به آثار گذشته ام شبیه هستند، هرچند که شاید رنگ بندی و نوع بیان آنها در این نمایشگاه کمی متفاوت باشد.
من در این آثار در واقع به افرادی اشاره دارم که همزمان در حال فکر کردن به مسائل و موضوعات مختلف اند اما هیچ نتیجه ای از افکار خود نمیگیرند».
او میگوید: «این هزارپارگى فکر را حتی در اسامی تابلوهای این نمایشگاه نیز میتوان دنبال کرد، اگر به آثار نگاه کنید میبینید که یک تابلوی نقاشی موضوعی را بیان میکند که به ظاهر بی ارتباط با عنوان اثر است.
این احساسی است که همه ما تجربه کرده ایم، به نظرم تکنولوژی، ابزار آلات دیجیتال و اینترنت تا اندازه زیادی به این وضعیت دامن زده است».
عظیمیان در آثارش روابط امروزین آدم ها را به نقد مىکشد، آنها را سطحی و زود گذر مىبیند و معتقد است از دوستى هاى عاطفى فقط ظواهر امر باقی مانده است.
او در عین حال به همزیستى انسان ها با حیواناتی نظیر گربه و اسب اشاره دارد که آن را زمینه ساز آسیب به حیوانات تفسیر مىکند.
در نقاشی های قبلی عظیمیان ایده محورى این بود که تصاویر اینترنتى کامل دانلود نشده و تنها بعضى قسمت هاى یک تصویر به صورت محو یا مخدوش در اثر نمایان بودند؛ در ضمن اعدادی که درصد لود شدن عکس را نشان میداد پایین تابلو حک شده بود.
اما در آثار تازه این هنرمند به نظر میرسد دانلود عکس ها این بار به صورت کامل انجام شده است اما با کمی دقت مشاهده میکنیم که وقفه دانلودها موجب شده تصاویر مختلف در هم رفته اند و به معناى عام در هم قاطی شده اند و از این رو میتوان قسمت هایی از تصاویر تابلوهای مختلف را در یک بوم در این نمایشگاه درهم دید.
پالت رنگی عظیمیان در این نمایشگاه محدود به رنگ های سفید، سیاه و قرمز میباشد و سوژه اصلی در مرکز تابلو قرار دارد، رنگ قرمز در این آثار به نوعی تشویش و اضطراب را به مخاطبان القا میکند.
او در این باره میگوید: «قرمز رنگی پر انرژی و مضطرب کننده است و به نوعی هیجان خاصی را در فضای گالری به وجود میآورد، سیاهی ها در تابلو هایم حرکت رنگ قرمز را گرفته و با اینکه مقدار رنگ قرمز کمتر شده اما تاثیر آن در آثار بیشتر شده و به گونه ای میتوان گفت که درخشان تر شده اند.
محدود بودن رنگ ها در این آثار جنبه زیبایی شناسی دارد و چون فکر میکنم مجموعه «دانلودها» در همین نمایشگاه پایان مییابد سعی کرده ام از رنگ هایی بهره بگیرم که بیشتر در ذهن مخاطبان میماند.
البته در گوشه های تابلو به شکل تزیینی از رنگ های دیگری چون آبی، سبز و زرد استفاده کرده ام که کمتر دیده میشود زیرا نیازی ندیدم تونالیته های رنگینی برای آثارم در این نمایشگاه انتخاب کنم».
این پنجمین نمایش انفرادى این نقاش متولد ١٣٥٦ است که سه بار آن در گالرى اثر و یک بارش در گالرى استپس لندن بود.
عظیمیان در شش نمایشگاه گروهى و نیز آرت فرهاى بین المللى آرت مسکو، کانتمپرورى استانبول و آرت دوبى حضور داشته است.
نمایشگاه نقاشی های «تنظیم دوباره» تا 19 اسفند ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان بر فروشان، پلاک 16دایر است و علاقمندان میتوانند روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت 11 تا 20 و جمعه ها از ساعت 16 تا 20 از این آثار دیدن کنند.
گالری شنبه ها تعطیل است.