چهل ودومین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه شناسی پیرامون الهیات، تاریخ و جامعه شناسی شیعیان جهان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شماره از فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه شناسی، مقالاتی همچون اصحاب امامان شیعه و سیره نگاری نوشته حسین حسینیان مقدم، دکتر اصغر منتظر القائم و دکتر محمد علی چلونگر ، غیبت و نظریه پردازی آل نو بخت نوشته دکتر محمد حسین جمشیدی و داود سبزی، تشیع و پیشینه آن در بحرین، نوشته مهدی سلیمانی و مهدی مهریزی، «حق الله» پایه نظم اجتماعی در فقه شیعه نوشته دکتر حسن خیری منتشر شده است.

همچنین در این شماره از فصلنامه شیعه شناسی مقالاتی با عنوان ورزش باستانی زورخانه و جایگاه آن در ترویج تشیع نوشته دکتر علی اکبر جعفری ندیمه، اخلاق و عرفان شیعی و تلفیق آنها از نظر خواجه نصیرالدین طوسی، نوشته دکتر علی اکبر افراسیاب پور، تشیع در پایتخت های صفویه نوشته دکتر ساسان طهماسبی و داود رقی و سهم او در ترویج علوم و معارف شیعی نوشته دکتر محمود کریمی و سعید طاوسی مسرور به چاپ رسیده است.

چهل و دومین شماره فصلنامه علمی- پژوهشی شیعه شناسی(ویژه تابستان 92) در 240 صفحه و به بهاء 3 هزار تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

در چکیده مقاله تشیع در پایتخت های صفویه داریم: تبریز اولین پایتخت صفویه، به سرعت به یک شهر شیعی تبدیل شد و تنها دو خانواده «سادات لاله» و«زاویه» تا مدت ها به تسنن شهرت داشتند. تنها عاملی که در گسترش تشیع در تبریز مشکل ایجاد می‌کرد، حملات دولت عثمانی و تسلط آن بر آن شهر بود.

ساکنان قزوین همیشه به تسنن شهرت داشتند. این جریان تا اواخر دوره صفوی نیز کماکان باقی بود و افرادی به این اتهام کشته یا از مناصب خود عزل می‌شدند.

اصفهان از همان ابتدای دوره صفویه به تشیع شهرت یافت. به همین دلیل، ساکنان آن سهم قابل توجهی در گردش امور دولت صفوی داشتند و اصفهان به یکی از پایگاه های فقه شیعه تبدیل شد.

کد خبر 249798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز