چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

گروه بورس: نزول شاخص در روز‌های گذشته فضای انتقاد را شدت بخشید، به غیراز مصوبات مجلس در مورد بودجه ۹۳برخی عرضه‌های سازمان خصوصی سازی را علت نزول شاخص می‌دانند.

بورس

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با تشریح رقم واگذاری‌ها در طول دوره نزول روشن کرد که رقم عرضه سهام شرکت‌ها در این دوره بسیار کمتر از میزان کل معاملات بورس بوده است.

به گزارش همشهری، بار دیگر نزول شاخص‌های بورس اختلاف‌ها را در بازار سرمایه قوت بخشید. رسم است در زمان صعود شاخص بورس، رفتار‌ها مسالمت‌آمیز است اما در زمان نزول، فضای اتهام زنی در بازار سهام قوت می‌گیرد و حتی برخی خواستار برخورد‌های قانونی و فراقانونی هستند، در این فضای غیرمسالمت‌آمیز هر کس خواستار برخورد با طیف یا گروه خاصی است که به زعم خود آن را مقصر نزول شاخص می‌داند. نکته مشترک این انتقادها اتهام زنی و متهم کردن دیگران به اقدامات غیرکارشناسی، ویژه خواری و مواردی از این قبیل است. همه این رویداد‌ها از زمان نزول شاخص بورس اتفاق افتاد. شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا نیمه‌دوم دی‌ماه امسال بیش از 130درصد رشد کرده بود اما از نیمه دوم دی‌ماه تاکنون وارد مدار نزولی شده و نزدیک به 12درصد کاهش یافته است. این رویه نگرانی دامنه داری را در بازار سرمایه به‌وجود آورده است.

در چنین شرایطی برخی مجلس را به‌دلیل افزایش قیمت خوراک پتروشیمی در لایحه بودجه سال 93متهم ردیف اول می‌دانند و معتقدند این اقدام مجلس یک کار غیرکارشناسی بوده است، برخی دیگر رویه‌‌های بازار را غلط می‌دانند و عده‌ای دیگر بخشی از دلایل نزول شاخص را به گردن نهاد‌ها و سازمان‌ها می‌اندازند، برخی فعالان بازار معتقدند عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ به نزول شاخص بورس دامن زده است. معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ ضمن رد این موضوع با تشریح رقم واگذاری‌ها در طول دوره نزول روشن کرد که رقم عرضه سهام شرکت‌ها در این دوره بسیار کمتر از میزان کل معاملات بورس بوده است.

حسن محمد تبار در این‌باره گفت: رقم عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در دوره نزول بسیار ناچیز بوده و اصلا قابل مقایسه با رقم کل معاملات نیست. او توضیح داد: از ابتدای سال تا دی ماه‌ روزانه بین 300 تا 500 میلیارد تومان سهام در بورس دادوستد می‌شد حتی برخی روزها میزان دادوستد سهام در بورس از مرز 700میلیارد تومان هم عبور کرده است اما جمع عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در این مدت کمتر از 250میلیارد تومان بوده است که قابل مقایسه با رقم معاملات نیست. به گفته او جمع کل معاملات روزانه در این دوره بیش از چند هزار میلیارد تومان بوده است بنابر این میزان عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ در این دوره نمی‌توانسته اثر منفی روی شاخص بورس داشته باشد.

وی با بیان اینکه فعلا برای فروش سهام جدید دست نگاه داشته‌ایم، افزود:سازمان خصوصی‌سازی‌ این آمادگی را داشت که در این دوره سهام بیشتری در بورس عرضه کند اما به‌دلیل صیانت از حقوق سهامداران خرد رویه تعادل را در بازار سهام در پیش گرفت و سهم جدیدی عرضه نکرد.

عرضه سهام پالایش نفت کرمانشاه تا پایان سال

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند روند خصوصی‌سازی‌ در ایران با آغاز به‌کار دولت یازدهم متوقف شده، گفت: زمان این انتقاد گذشته است چرا که رویه جدید سازمان خصوصی‌سازی‌ روشن شده است. نکته اینجاست که پس از آغاز به‌کار دولت چند‌ماه صرف آسیب شناسی خصوصی‌سازی‌ در ایران برای ارائه راهکار‌های علمی‌تر شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سهام جدیدی برای نخستین بار در بورس عرضه خواهد شد، گفت: به‌زودی سهام پالایش نفت کرمانشاه برای نخستین بار در فرابورس عرضه خواهد شد، مراحل آماده‌سازی‌ آن در حال انجام است و عرضه سهام این شرکت حداکثر تا پایان سال انجام می‌شود.به گفته وی 5درصد از سهام این شرکت برای نخستین بار در قالب عرضه اولیه در فرابورس فروخته خواهد شد.

کد خبر 250210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز