یکشنبه ۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

گروه بورس: نسخه جدید شاخص بورس از 10 تیر ماه به صورت آزمایشی برای ارزیابی‌های کارشناسی در شرکت بورس محاسبه می‌شود.

بر این اساس شرکت بورس اوراق بهادار از 10 تیر ماه به صورت آزمایشی شاخص بورس تهران را براساس فرمول جدیدی که بر مبنای سهام شناور آزاد (Free Float) شرکت‌هاست محاسبه خواهد کرد.

علی‌رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره محاسبه شاخص براساس فرمول جدید گفت: شرکت بورس از دهم تیر ماه روش جدید محاسبه شاخص را به صورت آزمایشی و تنها برای ارزیابی عملکرد این شاخص در شرکت بورس اجرا خواهد کرد، منتهی همچنان شاخص قدیمی به صورت رسمی به اطلاع مردم و بازار خواهد رسید، تا ارزیابی‌های کارشناسی این شاخص به پایان برسد.

وی افزود: براساس فرمول جدید، شاخص کل براساس سهام شناور آزاد شرکت‌ها محاسبه می‌شود.

به گفته رحمانی در دوره آزمایشی بازخوردهای این شاخص مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: شاخص جدید در یک دوره آزمایشی و بدون انعکاس به عموم محاسبه می‌شود، تا ببینیم این شاخص می‌تواند جهت‌گیری‌های بازار را به درستی نشان دهد و شاخص معتبری برای بازار سهام هست یا خیر.

براساس این گزارش عمده‌ترین دلیل در ارائه فرمول جدید برای شاخص واقعی‌تر کردن شاخص بورس تهران است.

کارشناسان معتقدند: برای اینکه رقم شاخص واقعی و علمی‌تر باشد باید وزن آن میزان از سهام شرکت‌ها که در بورس معامله می‌شود، در شاخص محاسبه شود و این ویژگی است که باعث می‌شود نوسانات بازار مبتنی‌بر واقعیات آن باشد.

استدلال کلی بر این است که نباید وزن کلی شرکتی که 98درصد از سهامش در بورس معامله نمی‌شود و تنها روی 2 درصد از سهام این شرکت در بورس داد و ستد انجام می‌شود، روی شاخص محاسبه شود.

به طور مثال ارزش بازار شرکت ملی صنایع مس ایران 3 هزار میلیارد تومان است در حالی که میزان سهامی که از این شرکت در بورس مبادله می‌شود فقط 7 درصد یعنی برابر با 210 میلیارد تومان است.

به این ترتیب در روش جدید به جای اینکه یک شرکت 3هزار میلیارد تومانی در شاخص بورس محاسبه شود یک شرکت 210 میلیارد تومانی محاسبه می‌شود. در این صورت زمانی که ارزش سهام این شرکت کاهش پیدا کند، نمی‌تواند شاخص بورس را با خود پایین بکشد.

کد خبر 25028

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز